Príspevok sa venuje častým otázkam a podnetom z dennej praxe subjektov územnej samosprávy. Otázky a podnety sa týkajú najmä rozpočtových pravidiel, účtovania i pravidiel hospodárenia s verejnými prostriedkami, či majetkom vzhľadom na zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Predmetné otázky a podnety vychádzajú z posledných mesiacov, najmä z letného obdobia a sú spracované súhrnne v otázkach a odpovediach na ne.
? Musí obec ako subjekt územnej samosprávy povinne vykonávať administratívnu finančnú kontrolu aj v prípade finančných jednorazových príspevkov pri narodení dieťaťa?
Nie, takýto jednorazový príspevok sa nemusí povinne overiť administratívnou finančnou kontrolou v zmysle § 8 zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
? Používa obec povinne aj prevodové finančné operácie v rámci ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie?
Obec a vyšší územný celok takéto prevodové finančné operácie nevyužíva a ani s nimi nedisponuje a neklasifikuje ich.
? Čo sa v roku 2020 nezapočítava do dlhu obce?
Do dlhu obce sa stále nezapočítavajú:
- záväzky z pôžičky poskytnutej z Audiovizuálneho fondu,
- záväzky z úveru poskytnutého zo Štátneho fondu rozvoja bývania na obstaranie obecných nájomných bytov vo výške splátok úveru, ktorých úhrada je zahrnutá v cene ročného nájomného za obecné nájomné byty,
- záväzky z úveru poskytnutého z Environmentálneho fondu a záväzky z pôžičky poskytnutej z Fondu na podporu umenia,
- záväzky z návratných zdrojov financovania prijatých na zabezpečenie predfinancovania realizácie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej úni