Podnikateľská činnosť obce

Vydáno: 11 minút čítania

V príspevku riešime problematiku podnikateľskej činnosti obce, jej legislatívne východiská, ekonomické podmienky jej vykonávania, účtovanie podnikateľskej činnosti a vysporiadanie výsledku hospodárenia podnikateľskej činnosti.

Obec vykonáva podnikateľskú činnosť na základe legislatívneho oprávnenia uvedeného predovšetkým v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“).

Z ustanovenia § 4 ods. 3 písm. k) zákona o obecnom zriadení vyplýva, že obec okrem iného vykonáva vlastnú investičnú činnosť a podnikateľskú činnosť v záujme zabezpečenia potrieb obyvateľov obce a rozvoja obce.

Obec je právnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami.

Podľa § 8 ods. 4 zákona o obecnom zriadení obec môže svoj majetok použiť najmä na:

  • verejné účely,
  • podnikateľskú činnosť a
  • výkon samosprávy obce.

Zákon o obecnom zriadení neobmedzuje obec len na hospodárenie s vlastným majetkom alebo vlastnými príjmami, ale dáva obci možnosť využiť svoj majetok aj na podnikanie – na podnikateľskú činnosť.

Pojem „podnikanie“ vo všeobecnosti definuje ust. § 2 ods. 1 a 2 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. ako „sústavnú činnosť vykonávanú samostatne podni­kateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku.“

Podnikanie je vymedzené týmito znakmi:

  • ide o sústavnú činnosť, nie o činnosť, ktorá sa vykonáva príležitostne alebo ojedinele,
  • podnikateľská činnosť sa vykonáva samostatne, t. j. právnická osoba sama rozhoduje o podnikaní, nejde o činnosť v rámci pracovného pomeru,
  • podnikateľská činnosť sa vykonáva vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť,
  • účelom je dosiahnutie zisku.

Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v z. n. p. upravuje podmienky vykonávania podnikateľskej činnosti na základe živnostenského oprávnenia. Živnosťou je sústavná činnosť prevádzkovaná samostatne, vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť, za účelom dosiahnutia zisku a za podmienok stanovených živnostenským zákonom.

Živnosť môže prevádzkovať fyzická osoba (živnostník) alebo právnická osoba, ak splní podmienky ustanovené živnostenským zákonom.

Živnosť za splnenia zákonom stanovených podmienok môže teda vykonávať aj obec.

* * *

Obec v podnikateľskej činnosti zastupuje jej štatutárny orgán – starosta.

V aplikačnej praxi má mnoho obci vydané živnostenské oprávnenia „priamo na seba“ a teda na základe živnostenského oprávnenia obec vykonáva podnikateľskú činnosť.

Obec má pri výkone podnikateľskej činnosti na základe živnostenského oprávnenia všetky práva aj povinnosti podnikateľa.

So získaním živnostenského oprávnenia súvisí aj povinnosť obce registrovať sa u správcu dane podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.

* * *

Obec je povinná požiadať správcu dane o registráciu, ak získa na území Slovenskej republiky povolenie na podnikanie alebo oprávnenie na podnikanie, a to do konca kalendárneho mesiaca po uplynutí mesiaca, v ktorom získala povolenie alebo oprávnenie na podnikanie.

Na účely registrácie sa za deň získania povolenia alebo oprávnenia na podnikanie považuje deň, keď je obec ako právnická osoba oprávnená začať podnikať (§ 49a ods. 1 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.).

Obec ako daňový subjekt má tiež povinnosť podávať daňové priznanie a vysporiadať daň voči štátu.

Ekonomické podmienky vykonávania podnikateľskej činnosti v obci

V zákone č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len zákon „č. 583/2004 Z. z.“) sú upravené podmienky vykonávania podnikateľskej činnosti obce (§ 18 ods. 2 cit. zákona ako osobitosti hospodárenia obce).

Vykonávanie podnikateľskej činnosti v obci by malo byť podmienené vždy ekonomickými záujmami. Základným a principiálnym cieľom je vždy dosahovanie zisku z podnikateľskej činnosti.

Na vykonávanie podnikateľskej či

Související dokumenty

Súvisiace články

Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly bezhotovostných výdavkových finančných operácií
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Vlastné imanie – účtová trieda 4
Schvaľovanie nájomných zmlúv
Spracovanie záverečného účtu obce
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Pravidlá rozpočtového hospodárenia pri použití nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov
Predaj obecných pozemkov
Majetkové priznanie končiacich a začínajúcich starostov a poslancov po voľbách v roku 2018
Nájom obecného majetku v pôsobnosti starostu
Práva a povinnosti rozpočtových organizácií
Vybrané príklady účtovania pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie a obce
Zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky obce – praktický príklad
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO (II.)
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
K novele zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj nehnuteľnosti
Automobil v podnikaní
Odpisovanie majetku
Vstupná cena vozidla
Automobil v obchodnom majetku
Zahrňovanie dotácie do základu dane
Uplatnenie daňových odpisov
Nezdaniteľná časť základu dane na manželku na materskej dovolenke
Odpisy slnečných kolektorov
Motorové vozidlo vyradené z podnikania
Účtovanie náhrady škody
Dividendy ako predmet dane fyzickej osoby
Zaúčtovanie a zaradenie daru do obchodného majetku
Povinnosti dedičov voči daňovému úradu
Predaj garáže s pozemkom a daň z príjmov
Zaúčtovanie materiálu
Požičovňa náradia
Cena pozemku
Majetok obstaraný darovaním