Dňa 1.7.2016 nadobudli účinnosť zákon č. 160/2015 Z.z. Civilný sporový poriadok v z. n. p., zákon č. 161/2015 Z.z. Civilný mimosporový poriadok v z. n. p. a zákon č. 162/2015 Z.z. Správny súdny poriadok v z. n. p. (ďalej len "SSP"), čím došlo k nahradeniu zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v z. n. p. (ďalej len "OSP"). Prijatie SSP prinieslo okrem iného aj možnosť hlavného kontrolóra priamo sa žalobou domáhať preskúmania zákonnosti uznesenia o jeho odvolaní z funkcie, prípadne sa žalobou domáhať určenia, že jeho funkcia naďalej trvá. V tomto článku bližšie priblížim najnovšiu judikatúru súdov k odvolaniu hlavného kontrolóra z funkcie a aké zmeny priniesla možnosť hlavného kontrolóra žalobou iniciovať konanie o preskúmaní zániku jeho funkcie.
Odvolanie hlavného kontrolóra obce
Vydáno:
23 minút čítania
Odvolanie hlavného kontrolóra obce
JUDr.
Marek
Keller
Zánik funkcie hlavného kontrolóra je upravený v § 18a ods. 8 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), kde je v písm. b) uvedený ako jeden z dôvodov aj odvolanie z funkcie. Obecné zastupiteľstvo môže v zmysle § 18a ods. 9 zákona o obecnom zriadení odvolať hlavného kontrolóra iba z uvedených taxatívne vymedzených dôvodov:
a)
opakovane alebo zvlášť hrubým spôsobom poruší povinnosti zamestnanca alebo vedúceho zamestnanca,
b)
hrubo alebo opakovane zanedbáva povinnosti vyplývajúce z jeho funkcie a bol na to aspoň raz písomne upozornený obecným zastupiteľstvom,
c)
uvedie nepravdivý údaj v čestnom vyhlásení podávanom podľa § 18 ods. 1 zákona o obecnom zriadení alebo v údajoch o svojich majetkových pomeroch.
Upozornenie ako nevyhnutná podmienka pred odvolaním hlavného kontrolóra sa vzťahuje len na prípad, keď je hlavný kontrolór odvolávaný z dôvodu hrubého alebo opakovaného zanedbávania povinností z jeho funkcie [písm. b)] a nie aj na ostatné dôvody odvolania hlavného kontrolóra. Na to, aby mohlo mať upozornenie zákonom predpokladaný právny účinok, musí byť vykonané písomne. Najvyšší súd SR v uznesení sp. zn. 3Sžk/1/2017 zo dňa 30.5.2018 k písomnej forme upozornenia hlavného kontrolóra uviedol, že postačí, ak sa hlavný kontrolór zúčastnil na zastupiteľstve, kde bolo uznesením obecného zastupiteľstva schválené upozornenie, pričom písomná forma je zachovaná formou písomného uznesenia mestského zastupiteľstva.
Na odvolanie hlavného kontrolóra je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov, čo paradoxne znamená, že v prípade, keď bol hlavný kontrolór zvolený v druhom kole, kde sa rozhoduje jednoduchou väčšinou, na odvolanie je potrebný väčší počet hlasov ako na jeho zvolenie.
Konanie o preskúmaní zániku funkcie hlavného kontrolóra
Prijatie SSP prinieslo možnosť hlavného kontrolóra žalobou iniciovať konanie o preskúmaní zániku jeho funkcie (§ 337). Do účinnosti SSP bol hlavný kontrolór odkázaný na posúdenie zákonnosti uznesenia o odvolaní z funkcie prokurátorom, ktorý v prípade, že posúdil prijaté uznesenie ako nezákonné, mohol podať proti nemu protest. Následne, ak obecné zastupiteľstvo protestu nevyhovelo, mohol