Inventarizácia v  organizáciách štátnej správy a  samosprávy

Vydáno: 20 minút čítania

Koniec účtovného obdobia sa v  organizáciách štátnej správy a  samosprávy už tradične spája s  inventarizáciou, ktorá sa považuje za základný predpoklad pre zostavenie účtovnej závierky. Výsledok inventarizácie je však využiteľný nielen pre účtovníctvo, aby účtovná závierka poskytovala verný a  pravdivý obraz o  skutočnostiach, ktoré sú predmetom účtovníctva, ale aj pre správu majetku štátu, obce, vyššieho územného celku a  jeho ochranu.

Rámec legislatívnej úpravy inventarizácie predstavujú tieto dva právne predpisy:

  • Zákon č.  431/2002 Z.  z. o  účtovníctve v  znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o  účtovníctve“) – ustanovuje základné pravidlá, povinnosti, lehoty a  dokumenty súvisiace s  inventarizáciou):
    • §  6 ods.  3: „Účtovná jednotka je povinná inventarizovať majetok, záväzky a rozdiel majetku a  záväzkov.“
    • §  8 ods.  4: „Účtovníctvo účtovnej jednotky je preukázateľné, ak účtovná jednotka vykonala inventarizáciu.“
    • §  29 ods.  1: „Inventarizáciou overuje účtovná jednotka, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v  účtovníctve zodpovedá skutočnosti.“
    • §  29 ods.  2: „Inventarizáciu účtovná jednotka vykonáva ku dňu, ku ktorému zostavuje riadnu alebo mimoriadnu účtovnú závierku.“
    • §  29 ods.  3: „Pri hmotnom majetku okrem zásob a peňažných prostriedkov v  hotovosti môže účtovná jednotka vykonať inventarizáciu v  inej lehote, ktorá však nesmie prekročiť dva roky. Peňažné prostriedky v  hotovosti musí účtovná jednotka inventarizovať najmenej štyrikrát za účtovné obdobie.“
    • §  30 ods.  1: „Skutočný stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov sa zisťuje inventúrou. Pri majetku hmotnej povahy a nehmotnej povahy sa skutočný stav zisťuje fyzickou inventúrou; pri záväzkoch, rozdiele majetku a záväzkov a pri tých druhoch majetku, pri ktorých nemožno vykonať fyzickú inventúru, sa skutočný stav zisťuje dokladovou inventúrou; ak je to možné, používa sa kombinácia fyzickej a dokladovej inventúry.“
    • §  30 ods.  2: „Inventúrny súpis je účtovný záznam, ktorý zabezpečuje preukázateľnosť účtovníctva.“
    • §  30 ods.  3: „Stav majetku, záväzkov, rozdielu majetku a záväzkov v  inventúrnych súpisoch sa porovnáva so stavom majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v  účtovníctve a výsledky porovnania sa uvedú v  inventarizačnom zápise. Inventarizačný zápis je účtovný záznam, ktorým sa preukazuje vecná správnosť účtovníctva.“
    • §  30 ods.  4: „Fyzickú inventúru hmotného majetku okrem zásob, ktorú nemožno vykonať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, možno vykonávať v  priebehu posledných troch mesiacov účtovného obdobia, prípadne v  prvom mesiaci nasledujúceho účtovného obdobia. Fyzickú inventúru zásob môže účtovná jednotka vykonávať kedykoľvek v  priebehu účtovného obdobia. Pritom sa musí preukázať stav hmotného majetku ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, údajmi fyzickej inventúry upravenými o  prírastky a úbytky uvedeného majetku za dobu od skončenia fyzickej inventúry do konca účtovného obdobia, prípadne za dobu od začiatku nasledujúceho účtovného obdobia do dňa skončenia fyzickej inventúry v  prvom mesiaci tohto účtovného obdobia.“
    • §  30 ods.  5: „Inventarizačný rozdiel môže mať dvojaký charakter, a  to manko a  schodok.“
    • §  30 ods.  7: „Inventarizačný rozdiel zaúčtuje účtovná jednotka do účtovného obdobia, za ktoré sa inventarizáciou overuje stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov.“
  • Opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z  8. augusta 2007 č.  MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o  postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce v  znení neskorších predpisov (ustanovuje postupy účtovania a účtovné súvzťažnosti v  súvislosti s  výsledkami inventarizácie)
    • §  6 ods.  5

Související dokumenty

Súvisiace články

Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve
Inventarizácia ako nevyhnutný predpoklad správneho zostavenia účtovnej závierky v samospráve
Pripravme sa na individuálnu účtovnú závierku za rok 2014
Zásoby, ich účtovanie, inventarizovanie a vykazovanie v konsolidačnom balíku MF SR v štátnych ROPO (II.)
Poznámky ako súčasť individuálnej účtovnej závierky štátnych ROPO
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Účtová trieda 7 – Uzávierkové účty a podsúvahové účty
Záver účtovného roka 2016 v štátnej správe a samospráve
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve
Konsolidovaná účtovná závierka – účtovné operácie
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Vybrané príklady účtovania inventarizačných rozdielov v účtovníctve ROPO a obcí
Rezervný fond, zákonný rezervný fond, rezervy
Proces zostavenia konsolidovanej účtovnej závierky
Rámcová účtová osnova pre ROPO, podnikateľov a ich rozdiely v kontexte konsolidovanej účtovnej závierky zostavenej obcou
Súčasti konsolidovaného celku obce/mesta
Zásoby, ich účtovanie, inventarizovanie a vykazovanie v konsolidačnom balíku MF SR v štátnych ROPO (III.)
Zmeny v účtovníctve verejného sektora

Súvisiace otázky a odpovede

Likvidácia spoločnosti a účtovná závierka
Dohoda o splátkach
Likvidácia akciovej spoločnosti
Nevyfakturovaná položka na účte 326 - zostatok z roku 2016
Zrušenie OZ a s tým spojené povinnosti
Audit a závierka
Dodatočné DPPO
Zmena právnej formy z komanditnej spoločnosti na s.r.o.
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Predaj elektriny výnosový účet
Banková záruka účtovanie
Tvorba rezervy na nevyfakturované dodávky
Daň z príjmov fyzických osôb
Účtovanie dotácie
Odpisovanie majetku
Zaúčtovanie reklamných predmetov