Súčasti konsolidovaného celku obce/mesta

Vydáno: 16 minút čítania

Cieľom tohto článku je charakterizovať konsolidovaný celok vo verejnej správe v  podmienkach Slovenskej republiky. Predmetom príspevku je účtovná jednotka verejnej správy – obce/mesta (ďalej len „obec“).

Účtovné jednotky (ÚJ) verejnej správy mali prvýkrát v  Slovenskej republike vymedzenú zákonnú povinnosť zostavovať konsolidovanú účtovnú závierku za rok 2009 v  roku 2010. Hlavným dôvodom zmeny vo verejnej správe bola a je príprava a  predkladanie dát pre potreby zostavenia súhrnnej účtovnej závierky verejnej správy, ktorá sa využíva pre vykazovanie plnenia rozpočtu a  zostavenie notifikačných tabuliek ESA (Európsky systém národných a  regionálnych účtov 95) a  GFS (Finančná štatistika štátnej správy – fiškálne výkazníctvo).

Obec je samostatný právny subjekt územnej samosprávy a  je súčasťou verejnej správy. Obec sa môže vyskytovať v  rôznych typoch právnych subjektov, ktoré ovláda cez  finančné toky (transfery z  rozpočtu obce), alebo má v  nich kapitálové prepojenia (majetkové podielyv  obchodných spoločnostiach) a ich môže kontrolovať (dozorná rada, predstavenstvo). Obec vystupuje ako zriaďovateľ, zakladateľ, akcionár alebo ako spoločník. Zostavená konsolidovaná účtovná závierka obce poskytuje informácie o  konsolidovanom celku (tzv. fiktívna ÚJ), pričom ide o  prvú úroveň konsolidácieúčtovnej závierky vo verejnej správe.

Charakteristika základných pojmov a  definície

Legislatíva

Zákon č.  431/2002 Z.  z. o  účtovníctve v  z.  n.  p. (ďalej len „zákon o  úč­ tovníctve“) v  ust. §  22a určuje, kto vo verejnej správe zostavuje konsolidovanú účtovnú závierku a  §  22a ods.  4 tohto zákona obsahuje predpisy o  metódach a  postupoch jej zostavenia (§  4 ods.  2); ide o  opatrenie Ministerstva financií SR zo 17. decembra 2008 č.  MF /27526/2008-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o  metódach a  postupoch konsolidácie vo verejnej správe a  podrobnosti o  usporiadaní a  označovaní položiek konsolidovanej účtovnej závierky vo verejnej správe (ďalej len „opatrenie MF SR KÚZ“). 

Pojmy

Subjektmi verejnej správy sú právnické osoby zapísané v  registri organizácií, ktorý vedie Štatistický úrad SR. Tieto subjekty sú zaradené vo verejnej správe v  súlade s  metodikou pre EÚ (§  3 zákona č.  523/2004  Z. z. o  rozpočtových pravidlách verejnej správy v  z.  n.  p.); podľa §  3 ods.  2 tohto zákona rozoznávame tieto typy ÚJ verejnej správy:

  • rozpočtová organizácia zriadená štátom, obcou/mestom, vyšším územným celkom (VÚC),
  • príspevková organizácia zriadená štátom, obcou, VÚC,
  • správca rozpočtovej kapitoly,
  • obec,
  • VÚC,
  • štátne účelové fondy,
  • Fond národného majetku SR,
  • Slovenský pozemkový fond,
  • verejné vysoké školy,
  • Sociálna poisťovňa,
  • zdravotné poisťovne,
  • Najvyšší kontrolný úrad SR.

Subjektmi územnej samosprávy sú: 

  • obec,
  • VÚC a  nimi zriadené rozpočtové organizácie a  príspevkové organizácie.

Konsolidovaná účtovná závierka verejnej správy je účtovná závierka, ktorá poskytuje informácie konsolidovaného celku ako o  f

Související dokumenty

Súvisiace články

Konsolidovaná účtovná závierka – účtovné operácie
Rámcová účtová osnova pre ROPO, podnikateľov a ich rozdiely v kontexte konsolidovanej účtovnej závierky zostavenej obcou
Zmeny v účtovníctve verejného sektora
Účtovanie bežných a kapitálových transferov v rámci konsolidovaného celku
Poznámky ako súčasť individuálnej účtovnej závierky štátnych ROPO
Účtová trieda 7 – Uzávierkové účty a podsúvahové účty
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Vlastné imanie – účtová trieda 4
Záver účtovného roka 2016 v štátnej správe a samospráve
Proces zostavenia konsolidovanej účtovnej závierky
Zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky za konsolidovaný celok obce – prípadová štúdia
Inventarizácia v  organizáciách štátnej správy a  samosprávy
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve
Zásoby, ich účtovanie, inventarizovanie a vykazovanie v konsolidačnom balíku MF SR v štátnych ROPO (II.)
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve
Inventarizácia ako nevyhnutný predpoklad správneho zostavenia účtovnej závierky v samospráve
Rezervný fond, zákonný rezervný fond, rezervy
Proces zostavovania konsolidovanej účtovnej závierky
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce

Súvisiace otázky a odpovede

Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Predaj elektriny výnosový účet
Banková záruka účtovanie
Tvorba rezervy na nevyfakturované dodávky
Daň z príjmov fyzických osôb
Účtovanie dotácie
Odpisovanie majetku
Zaúčtovanie reklamných predmetov
Vyradenie pohľadávky
Tvorba rezerv na odpredaj podniku
Technické zhodnotenie budovy
Zahrňovanie dotácie do základu dane
Odpis pohľadávky
Uplatnenie daňových odpisov
Likvidácia spoločnosti a účtovná závierka
Optimalizácia daňového zaťaženia