Pripravme sa na individuálnu účtovnú závierku za rok 2014

Vydáno: 49 minút čítania

S blížiacim sa koncom roka nastáva obdobie príprav dôležitého dokumentu zaznamenávajúceho kalendárny rok 2014 z účtovného pohľadu. Tým dokumentom je účtovná závierka, ktorú zostavujú organizácie štátnej správy a samosprávy ako povinnosť vyplývajúcu zo zákona č. 431/2001 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) definovanú ako štruktúrovanú prezentáciu skutočností, ktoré sú predmetom účtovníctva a poskytovanú osobám, ktoré tieto informácie vyžadujú, pričom účtovná závierka tvorí jeden celok.

Účtovná závierka zahŕňa súvahu, výkaz ziskov a strát, poznámky a tieto všeobecné náležitosti:

  • obchodné meno alebo názov účtovnej jednotky (ÚJ), sídlo,
  • identifikačné číslo (ak ho má ÚJ pridelené),
  • deň, ku ktorému sa zostavuje (k 31. 12., resp. k poslednému dňu účtovného obdobia),
  • deň jej zostavenia (napr. 3. 2. alebo iný dátum v nasledujúcom účtovnom období),
  • obdobie, za ktoré sa zostavuje (napr. 1. 1. – 31. 12.),
  • iné údaje uvedené na úvodnej strane účtovnej závierky,
  • podpisový záznam štatutárneho orgánu alebo člena štatutárneho orgánu ÚJ.

! Upozornenie: Riadna indivi­duálna účtovná závierka sa v elektronickej podobe ukladá do registra účtovných závierok prostredníctvom systému štátnej pokladnice v termíne do 5. februára 2015 (účtovné výkazy) a do 30. apríla 2015, resp. do iného termínu v nadväznosti na daňové priznanie.

Mimoriadna účtovná závierka sa v elektronickej podobe ukladá do registra účtovných závierok prostredníctvom systému štátnej pokladnice do 30 kalendárnych dní odo dňa, ku ktorému sa zostavuje.

Účtovnú závierku ako štruktúrovanú prezentáciu skutočností, ktoré sú predmetom účtovníctva, ovplyvňujú tieto právne predpisy vydávané v súlade s § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve:

  • opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania“),
  • opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 5. decembra 2007 č. MF/25755/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky, termíny a miesto predkladania účtovnej závierky pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov.

Sumarizácia závierkových činnosti:

  • inventarizácia,
  • kontrola bilančnej kontinuity,
  • kontrola nadväznosti analytických účtov a analytickej evidencie na syntetické účty,
  • tvorba rezerv,
  • tvorba a zúčtovanie opravných položiek,
  • zaúčtovanie časového rozlíšenia nákladov a výnosov,
  • kontrola zaúčtovania odpisov,
  • kontrola zaúčtovania transferov,
  • zaúčtovanie účtovných prípadov na účtoch, ktoré k 31. decembru nemajú mať konečný zostatok,
  • doúčtovanie účtovných prípadov bežného účtovného roka,
  • zaúčtovanie nevyfakturovaných dodávok,
  • zaúčtovanie účtovných prípadov na účtoch, ktoré nesmú mať konečný zostatok,
  • v prípade rozpočtových organizácií prevod peňažných prostriedkov v súvislosti s výplatou miezd za mesiac december,
  • účtovanie kurzových rozdielov, prepočet majetku a záväzkov v cudzej mene na eurá,
  • výpočet výsledku hospodárenia,
  • výpočet a zaúčtovanie splatnej dane z príjmov.

Proces zostavenia účtovnej závierky v štátnej správe a VÚC:

  • prípravné práce,
  • zostavenie účtovných výkazov, podpis,
  • odovzdanie výkazov v elektronickej podobe,
  • vypracovanie poznámok (textová časť, konsolidačný balík),
  • odovzdanie tabuliek v elektronickej podobe, podpis,
  • odovzdanie podpísaných krycích listov (poznámky, súvaha, výkaz ziskov strát) a textovej časti poznámok.

Proces zostavenia účtovnej závierky v obciach a ich podriadených organizáciách:

  • prípravné práce,
  • zostavenie účtovných výkazov, podpis,
  • odovzdanie výkazov v elektronickej podobe – AZUV,
  • vypracovanie poznámok (textová časť, tabuľky), podpis,
  • odovzdanie tabuliek v elektronickej podobe – AZUV,
  • odovzdanie podpísaných krycích listov (poznámky, súvaha, výkaz ziskov strát) a textovej časti poznámok.

Povinnosť auditu

Zákon o účtovníctve v § 19 stanovuje povinnosť overenia individuálnej účtovnej závierky okrem iných aj pre tie ÚJ, ktorým túto povinnosť ustanovuje osobitný predpis. V rámci ÚJ štátnej správy a samosprávy sú takýmito ÚJ obce a vyššie územné celky (VÚC).Povinnosť auditu individuálnej účtovnej závierky ustanovuje pre obce § 9 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. a pre VÚC § 9 zákona č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov v z. n. p.

Pri overovaní účtovnej závierky audítor overuje tiež dodržiavanie povinností podľa § 10 ods. 7 a 8, § 16 ods. 12, § 17 a § 19 ods. 1 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v z. n. p.

Ust. § 10 ods. 7 a 8:

  • rozpočet obce/VÚC sa zostavuje ako vyrovnaný alebo prebytkový,
  • obec/VÚC sú povinní zostaviť svoj bežný rozpočet ako vyrovnaný alebo prebytkový, bežný rozpočet sa môže zostaviť ako schodkový, ak sa vo výdavkoch bežného rozpočtu rozpočtuje použitie účelovo určených prostriedkov poskytnutých zo štátneho rozpočtu (ŠR), z rozpočtu Európskej únie (EÚ) alebo na základe osobitného predpisu nevyčerpaných v minulých rokoch; výška schodku takto zostaveného bežného rozpočtu nesmie byť vyššia ako suma týchto nevyčerpaných prostriedkov,
  • kapitálový rozpočet sa zostavuje ako vyrovnaný alebo prebytkový, kapitálový rozpočet sa môže zostaviť ako schodkový, ak tento schodok možno kryť zostatkami finančných prostriedkov obce/VÚC z minulých rokov, návratnými zdrojmi financovania, alebo je tento schodok krytý prebytkom bežného rozpočtu v príslušnom rozpočtovom roku,
  • ak je bežný rozpočet alebo kapitálový rozpočet zostavený ako prebytkový, prebytok príslušného rozpočtu možno použiť na úhradu návratných zdrojov financovania.

Ust. § 16 ods. 12:

  • návrh záverečného účtu obec/VÚC sú povinní prerokovať najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka.

Ust. § 17:

  • obec/VÚC môžu použiť návratné zdroje financovania len na úhradu kapitálových výdavkov; na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu v priebehu rozpočtového roka sa výnimočne môžu použiť tieto zdroje financovania za podmienky, že budú splatené do konca rozpočtového roka z príjmov bežného rozpočtu,
  • obec/VÚC môžu vstupovať len do takých záväzkov vyplývajúcich z návratných zdrojov financovania a záväzkov z investičných dodávateľských úverov, ktorých úhrada dlhodobo nenaruší vyrovnanosť bežného rozpočtu v nasledujúcich rokoch,
  • obec/VÚC nesmú prevziať záväzok z úveru, pôžičky alebo iného dlhu fyzickej/právnickej osoby okrem prevzatia záväzku právnickej osoby v zriaďovateľskej pôsobnosti obce/VÚC, ani záruku za úver, pôžičku, alebo iný dlh fyzickej/právnickej osoby okrem záruky prevzatej obcou za poskytnutie návratnej finančnej výpomoci zo ŠR,
  • obec/VÚC môžu na plnenie svojich úloh prijať návratné zdroje financovania, len ak
    • celková suma dlhu obce/VÚC neprekročí 60 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka a
    • suma ročných splátok návratných zdrojov financovania vrátane úhrady výnosov neprekročí 25 % skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka,
  • celkovou sumou dlhu obce/VÚC sa na účely tohto zákona rozumie súhrn záväzkov vyplývajúcich zo splácania istín návratných zdrojov financovania, záväzkov z investičných dodávateľských úverov a ručiteľských záväzkov obce/VÚC,
  • do celkovej sumy dlhu obce sa nezapočítavajú záväzky z pôžičky poskytnutej z Audiovizuálneho fondu a z úveru poskytnutého zo Štátneho fondu rozvoja bývania (ŠFRB) na výstavbu obecných nájomných bytov vo výške splátok úveru, ktorých úhrada je zahrnutá v cene ročného nájomného za obecné nájomné byty; ďalej sa do celkovej sumy dlhu obce/VÚC nezapočítavajú záväzky z návratných zdrojov financovania prijatých na zabezpečenie predfinancovania realizácie spoločných programov SR a EÚ, operačných programov spadajúcich do cieľa Európska územná spolupráca a programov financovaných na základe medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi SR a inými štátmi najviac v sume nenávratného finančného príspevku,
  • dodržanie podmienok na prijatie návratných zdrojov financovania preveruje pred ich prijatím hlavný kontrolór obce/VÚC,
  • dodržanie podmienok pre prijatie návratných zdrojov financovania podľa ods. 6 preveruje pred ich prijatím hlavný kontrolór obce/VÚC; porušenie podmienok pre prijatie návratných zdrojov financovania obce/VÚC je hlavný kontrolór obce/VÚC povinný bezodkladne oznámiť ministerstvu financií.

Ust. § 19 ods. 1:

  • ozdravný režim predchádza zavedeniu nútenej správy,
  • obec je povinná zaviesť ozdravný režim, ak celková výška jej záväzkov po lehote splatnosti presiahne 15 % skutočných bežných príjmov obce predchádzajúceho rozpočtového roka a ak neuhradila niektorý uznaný záväzok do 60 dní odo dňa jeho splatnosti,
  • pre potreby zavedenia ozdravného režimu sa do celkovej výšky záväzkov obce po lehote splatnosti 60 dní nezapočítavajú záväzky z realizácie spoločných programov SR a EÚ, operačných programov spadajúcich do cieľa Európska územná spolupráca a programov financovaných na základe medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi SR a inými štátmi najviac v sume zmluvne dohodnutého nenávratného finančného príspevku.

Pri súvahe ako účtovnom výkaze vyjadrujúcom zostatky majetkových a záväzkových účtoch platí základná zásada bilančnej kontinuity, t. j. konečné zostatky účtov, ktoré sa vykazujú v súvahe k poslednému dňu účtovného obdobia, musia byť zhodné so začiatočnými stavmi týchto účtov k prvému dňu bezprostredne nasledujúceho účtovného obdobia.

Inventarizácia

Nielen štandardnou, ale predovšetkým nevyhnutnou súčasťou činností spojených s účtovnou závierkou je inventarizácia.

Inventarizáciou sa zaoberajú tieto dva právne predpisy:

1. zákon o účtovníctve (ustanovuje základné pravidlá, povinnosti, lehoty a dokumenty súvisiace s inventarizáciou):

Povinnosť inventarizovať majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov

§ 6 ods. 3

Inventarizácia ako podmienka preukázateľnosti účtovníctva

§ 8 ods. 4

Úprava ocenenia pri inventarizácii

§ 26 a § 27

Cieľ inventarizácie

§ 29 ods. 1

Určenie dňa, ku ktorému sa vykonáva inventarizácia

§ 29 ods. 2

Úprava periodicity vykonávania inventarizácie rozdielne v prípade hmotného majetku okrem zásob a v prípade peňažných prostriedkov v hotovosti

§ 29 ods. 3

Inventúra, druhy inventúr (fyzická, dokladová a ich kombinácia)

§ 30 ods. 1

Inventúrny súpis a jeho náležitosti

§ 30 ods. 2

Inventarizačný zápis a jeho náležitosti

§ 30 ods. 3

Lehoty pre vykonanie inventúr

§ 30 ods. 4

Inventarizačný rozdiel, manko/schodok, prebytok

§ 30 ods. 5

Kategórie rozdielov, ktoré sa nepovažujú za inventarizačný rozdiel

§ 30 ods. 6

Určenie účtovného obdobia zaúčtovania inventarizačného rozdielu

§ 30 ods. 7

2. Postupy účtovania

Povinnosť vykonať pri účtoch časového rozlíšenia dokladovú inventúru a pri inventarizácii posúdiť ich výšku a odôvodnenosť

§ 6 ods. 5

Účtovanie inventarizačných rozdielov

§ 13

Povinnosť vykonať pri rezervách dokladovú inventúru a pri inventarizácii posúdiť ich výšku a odôvodnenosť

§ 14 ods. 7

Posúdenie opodstatnenosti opravnej položky k majetku

§ 15 ods. 7

Účtovanie o rozdieloch pri záväzkoch

§ 15 ods. 10

Tvorba opravných položiek pri inventarizácii dlhodobého majetku

§ 15 ods. 3

Tvorba opravných položiek pri inventarizácii zásob

§ 15 ods. 4

Oceňovanie zásob ku dňu inventarizácie

Související dokumenty

Súvisiace články

Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Inventarizácia ako nevyhnutný predpoklad správneho zostavenia účtovnej závierky v samospráve
Účtová trieda 7 – Uzávierkové účty a podsúvahové účty
Záver účtovného roka 2016 v štátnej správe a samospráve
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve
Inventarizácia v  organizáciách štátnej správy a  samosprávy
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve
Ako sa vyhýbať chybám v účtovníctve
Povinnosti obcí na konci roka
Konsolidovaná účtovná závierka – účtovné operácie
Rezervný fond, zákonný rezervný fond, rezervy
Proces zostavenia konsolidovanej účtovnej závierky
Komentár k novele zákona o účtovníctve
Proces inventarizácie v samospráve
Ako sa vyhýbať chybám v účtovníctve (II.)
Účtovníctvo a výkazníctvo štátnej správy a samosprávy v roku 2015
Zásoby, ich účtovanie, inventarizovanie a vykazovanie v konsolidačnom balíku MF SR v štátnych ROPO (II.)
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)

Súvisiace otázky a odpovede

Účtovná závierka a daňové priznanie k dani z príjmov novovzniknutej spoločnosti
Likvidácia spoločnosti a účtovná závierka
Ochranná známka
Časové rozlíšenia úroku
Dohoda o splátkach
Likvidácia akciovej spoločnosti
Úprava základu dane-zásoby opravených náhradných dielov
Vysporiadanie účtovnej straty 429
Nevyfakturovaná položka na účte 326 - zostatok z roku 2016
Opravné položky spoločnosti v konkurze
Čerpanie sociálneho fondu-gastrolístky
Súkromný účet a podnikanie
Zrušenie OZ a s tým spojené povinnosti
Audit a závierka
Vyradenie účtovných dokladov, skartácia.
Dodatočné DPPO
Učtovanie pokuty za rýchlosť
Zmena právnej formy z komanditnej spoločnosti na s.r.o.
Zdravotnícke štúdie - účtovanie a DPH
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku