Záver účtovného roka 2016 v štátnej správe a samospráve

Vydáno: 64 minút čítania

Účtovná závierka ako komplexný výstup účtovníctva za účtovné obdobie predstavuje súbor informácií, ktoré majú používateľom slúžiť na zhodnotenie činnosti účtovnej jednotky (ÚJ) v roku, za ktorý sa predkladá, ale zároveň majú byť aj podkladom na účely rozhodovania v oblasti financovania, rozpočtovania a manažérskeho riadenia. Používateľmi účtovných závierok zostavovaných ÚJ štátnej správy a samosprávy sú predovšetkým zriaďovatelia konkrétnych organizácií, zostavovatelia rozpočtu (jednak štátneho rozpočtu, ale aj rozpočtu územnej samosprávy), verejnosť, dodávatelia, odberatelia, finančné inštitúcie a ratingové agentúry.

Podstatou a cieľom účtovnej závierky je teda zistiť stav a zmeny majetku a záväzkov k určitému dátumu, stav vlastného imania a jeho zmeny, výsledok hospodárenia prostredníctvom nákladov a výnosov, zmenu finančnej situácie.

Skôr, než sa uzatvoria účtovné knihy a zostavia jednotlivé výkazy účtovnej závierky, preveria sa nasledujúce skutočnosti:

  • uskutočnenie kontroly priebežného evidovania transakcií, ku ktorým došlo v účtovnom období, ktoré súvýznamne odlišné od bežne evidovaných účtovných prípadov; cieľom tohto postupu je preveriť, či sa vecná a časová príslušnosť odvíja od vhodnej aplikácie príslušných platných právnych predpisov,
  • zhodnotenie významu a dopadu hospodárskych skutočností zobrazených v účtovnom systéme,
  • skompletizovanie potrebných dokumentácií k jednotlivým hospodárskym operáciám a účtovným prípadom, ktoré budú dokumentovať, že zvolené postupy zodpovedajú charakteru účtovného prípadu a platnej legislatívy,
  • zhodnotenie celkovej úrovne účtovného systému v ÚJ z hľadiska zrozumiteľnosti, prehľadnosti a trvalosti účtovných zápisov,
  • zhodnotenie úrovne vnútorného kontrolného systému, úrovne spracovania interných smerníc a ich aplikácie.

Účtovnú závierku vo všeobecnosti upravuje najmä zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a definuje ju ako štruktúrovanú prezentáciu skutočností, ktoré sú predmetom účtovníctva poskytovanú osobám, ktoré tieto informácie vyžadujú, pričom účtovná závierka tvorí jeden celok.

Táto definícia spája tri komponenty, a to:

  • predmet účtovníctva,
  • používateľov, resp. adresátov,
  • dôvod zostavovania.

Vymedzenie predmetu účtovníctva obsahuje § 2 zákona o účtovníctve ako účtovanie a vykazovanie skutočností o:

  • stave a pohybe majetku,
  • stave a pohybe záväzkov,
  • rozdiele majetku a záväzkov,
  • výnosoch,
  • nákladoch,
  • príjmoch,
  • výdavkoch,
  • výsledku hospodárenia,
  • iných aktívach,
  • iných pasívach.

Majetkom sú tie aktíva ÚJ, ktoré sú výsledkom minulých udalostí, a je pravdepodobné, že v budúcnosti zvýšia jej ekonomické úžitky a dajú sa spoľahlivo oceniť.

* * *

Záväzkom je existujúca povinnosť ÚJ, ktorá vznikla z minulých udalostí, a je pravdepodobné, že v budúcnosti zníži jej ekonomické úžitky a dá sa spoľahlivo oceniť.

* * *

Výnosom je zvýšenie ekonomických úžitkov ÚJ v účtovnom období, ktoré sa dá spoľahlivo oceniť.

* * *

Nákladom je zníženie ekonomických úžitkov ÚJ v účtovnom období, ktoré sa dá spoľahlivo oceniť.

* * *

Príjmom je prírastok peňažných prostriedkov alebo prírastok ekvivalentov peňažných prostriedkov ÚJ.

* * *

Výdavkom je úbytok peňažných prostriedkov alebo úbytok ekvivalentov peňažných prostriedkov ÚJ.

* * *

Výsledkom hospodárenia ÚJ je ocenený výsledný efekt jej činnosti dosiahnutý v účtovnom období.

* * *

Iným aktívom je časť aktív ÚJ, ktorá nespĺňa podmienky na zaúčtovanie na účtoch hlavnej knihy.

* * *

Iným pasívom je povinnosť ÚJ, ktorá nespĺňa podmienky na zaúčtovanie na účtoch hlavnej knihy.

Deň uskutočnenia účtovného prípadu

Moment účtovania o majetku, záväzkoch, nákladoch a výnosoch závisí od toho, kedy nastane deň uskutočnenia účtovného ­prípadu, ktorým je podľa opatrenia Ministerstva financií SR z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa us­ta­novujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (Postupy účtovania):

  • vznik pohľadávky a záväzku,
  • platba záväzku,
  • inkaso pohľadávky,
  • postúpenie pohľadávky,
  • vklad pohľadávky,
  • poskytnutie/prijatie preddavku,
  • prevzatie dlhu,
  • výplata/prevzatie hotovosti,
  • nákup/predaj peňažných prostriedkov v cudzej mene alebo cenných papierov, pripísanie cenných, papierov na účet,
  • dohodnutie a vyrovnanie obchodu s cennými papiermi,
  • splnenie dodávky,
  • zistenie manka, schodku majetku, prebytku majetku, škody na majetku,
  • pohyb majetku vo vnútri ÚJ,
  • ďalšie skutočnosti vyplývajúce z osobitných predpisov alebo vnútorných podmienok ÚJ, ktoré sú predmetom účtovníctva a ktoré v ÚJ nastali, alebo o ktorých sú k dispozícii doklady, ktoré dokumentujú tieto skutočnosti,
  • prevzatie nehnuteľnosti nadobúdateľom do užívania k dátumu uvedenému v zmluve alebo v inom doklade o odovzdaní nehnuteľnosti do užívania pri nehnuteľnosti obstaranej na základe zmluvy, kde sa vlastníctvo nadobúda vkladom do katastra nehnuteľností (u kupujúceho),
  • odovzdanie nehnuteľnosti predávajúcim pri nehnuteľnosti obstaranej na základe zmluvy, kde sa vlastníctvo nadobúda vkladom do katastra nehnuteľností (u predávajúceho).

Cieľom účtovnej závierky je poskytnúť verný a pravdivý obraz o účtovnej závierke a, samozrejme, že význam zostavenia účtovnej závierky spočíva aj v tom, že informácie, ktoré poskytuje používateľom sú pre nich užitočné.

Informácie v účtovnej závierke sú užitočné, ak sú:

  • posudzované z hľadiska významnosti – ak by ich neuvedenie alebo chybné uvedenie v účtovnej závierke mohlo ovplyvniť úsudok či rozhodovanie používateľa,
  • zrozumiteľné a porovnateľné – ak spĺňajú požiadavky spoľahlivého a jednoznačného určenia obsahu účtovných prípadov v nadväznosti na použité účtovné zásady a účtovné metódy a spoľahlivého a jednoznačného určenia obsahu účtovných záznamov v nadväznosti na použité metódy účtovných záznamov,
  • spoľahlivé – ak zabezpečujú poskytnutie verného a pravdivého obrazu o predmete účtovníctva a finančnej situácii ÚJ a ak sú úplné a včasné.
Deň, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka

ÚJ štátnej správy a samosprávy sú subjektmi verejnej správy, a preto nemôžu používať ako účtovné obdobie „hospodársky rok”, teda nepretržite po sebe idúcich 12 kalendárnych mesiacov, ktoré nie sú zhodné s kalendárnym rokom. Deň, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, je pri zostavení riadnej účtovnej závierky ÚJ štátnej správy a samosprávy posledný deň kalendárneho roka. Iný dátum ako 31. 12. je relevantný v prípade mimoriadnej účtovnej závierky, a to predovšetkým ku dňu zániku ÚJ štátnej správy a samosprávy.

S dňom, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, súvisia aj závierkové účtovné prípady a upravujúce závierkové účtovné prípady, ktoré sú tiež súčasťou predmetu účtovníctva:

  • závierkové účtovné prípady predstavujú účtovanie o skutočnostiach (predmete účtovníctva), pri ktorých sa účtovný zápis uskutočňuje iba ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka,
  • upravujúce závierkové účtovné prípady predstavujú účtovanie o skutočnostiach (predmete účtovníctva) týkajúcich sa stavu ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka a ktoré ÚJ zistila do dňa zostavenia účtovnej závierky; upravujúcim závierkovým účtovným prípadom nie je účtovanie skutočností, ktoré nastali medzi dňom, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka a dňom jej zostavenia, ak nesúvisia so stavom ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka.

Účtovnú závierku ako štruktúrovanú prezentáciu skutočností, ktoré sú predmetom účtovníctva, ovplyvňujú tieto právne predpisy vydávané v súlade s § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve:

  • opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov,
  • opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 5. decembra 2007 č. MF/25755/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky, termíny a miesto predkladania účtovnej závierky pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov.

Proces zostavovania individuálnej účtovnej závierky v ÚJ štátnej správy a samosprávy

V ÚJ prebiehajú v súvislosti s účtovnou závierkou činnosti, ktoré môžeme rozčleniť na:

  • účtovnú uzávierku (prípravné práve a uzatvorenie účtovných kníh),
  • zostavenie účtovnej závierky.

V súvislosti s uzatvorenímúčtovných kníh sa realizujú najmä inventarizácia, kontrola bilančnej kontinuity, kontrola nadväznosti analytických účtov a analytickej evidencie na syntetické účty, zaúčtovanie kurzových rozdielov, zaúčtovanie účtovných prípadov na účtoch, ktoré nesmú mať konečný zostatok, výpočet výsledku hospodárenia a dane z príjmu, účtovanie rezerv a opravných položiek, účtovanie časového rozlíšenia nákladov a výnosov, kontrola zaúčtovania odpisov, účtovanie nevyfakturovaných dodávok, špecifické účtovné prípady podľa typu ÚJ, ako napríklad odsúhlasenie trensferov.

Inventarizácia

ÚJ overujú inventarizáciou, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti. Inventarizácia sa vykonáva ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka a je vo svojom princípe kontrolou vecnej správnosti účtovníctva.

Predmetom inventarizácie sú všetky položky:

  • majetku,
  • záväzkov,
  • rozdielu majetku a záväzkov.

Inventarizácia predstavuje proces pozostávajúci zo:

  • zistenia skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov,
  • následného porovnania účtovného stavu so skutočným stavom.

Zisťovanie skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov sa uskutočňuje inventúrou:

  • skutočný stav majetku hmotnej a nehmotnej povahy sa zisťuje fyzickou inventúrou,
  • skutočný stav záväzkov sa zisťuje dokladovou inventúrou,
  • skutočný stav rozdielu majetku a záväzkov a skutočný stav majetku, pri ktorom nie je možné vykonať fyzickú inventúru, sa zisťuje dokladovou inventúrou a kombináciou fyzickej a dokladovej inventúry.

Príklady spôsobov vykonávania inventúry:

  • Pozemky – kombinovaná inventúra; fyzickou inventúrou sa môže overiť existencia pozemkov vykazovaných v účtovníctve, vlastníctvo predmetných pozemkov sa overuje listami vlastníctva.
  • Stavby – kombinovaná inventúra; fyzickou inventúrou sa môže overiť existencia stavby vykazovanej v účtovníctve a vlastníctvo tejto stavby sa overuje listom vlastníctva.
  • Samostatné hnuteľné veci a súbory hnuteľných vecí – fyzická inventúra.
  • Obstaranie dlhodobého hmotného majetku (DHM) – kombinovaná inventúra; fyzickou inventúrou sa potvrdí existencia a stav nedokončených investícií, avšak niektoré nedokončené investície je možné inventarizovať len dokladovou inventúrou (faktúry, zmluvy, dodacie listy).
  • Zásoby – fyzickou inventúrou, prípadne kombinovanou inventúrou v prípade zásob na ceste alebo zásob uložených u tretích osôb.
  • Pohľadávky – dokladovou inventúrou, napríklad zaslanie tzv. potvrdzovacích listov svojim dlžníkom/odberateľom, v ktorých účtovná jednotka požiada o potvrdenie vykázaného stavu pohľadávky.
  • Peňažné prostriedky – fyzickou inventúrou.
  • Peňažné prostriedky uložené na bankovom účte – dokladovou inventúrou, bankový výpis, alebo potvrdenie banky o stave peňažných prostriedkov.
  • Rozdiel majetku a záväzkov – dokladovou inventúrou.

Výsledkom zistenia skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov uskutočneného inventúrou, je inventúrny súpis a na neho nadväzujúci inventarizačný zápis.

Inventúrny súpis musí obsahovať:

  • názov a sídlo ÚJ,
  • deň začatia inventúry,
  • deň, ku ktorému bola inventúra vykonaná,
  • deň skončenia inventúry,
  • stav majetku s uvedením jednotiek množstva a ceny,
  • miesto uloženia majetku,
  • meno, priezvisko a podpisový záznam hmotne zodpovednej osoby alebo zodpovednej osoby za príslušný druh majetku,
  • zoznam záväzkov a ich ocenenie,
  • zoznam skutočného stavu rozdielu majetku a záväzkov,
  • odporúčania na posúdenie reálnosti ocenenia majetku a záväzkov k dátumu, ku ktorému sa účtovná závierka zostavuje, zistené pri vykonávaní inventúry na účely úpravy ocenenia majetku a záväzkov,
  • meno, priezvisko a podpisový záznam osôb zodpovedných za zistenie skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku záväzkov,
  • poznámky.

Inventarizačný zápis musí obsahovať:

  • názov a sídlo ÚJ,
  • výsledky vyplývajúce z porovnania skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov s účtovným stavom,
  • výsledky vyplývajúce z posúdenia reálnosti ocenenia majetku a záväzkov,
  • meno, priezvisko a podpisový záznam osoby/osôb zodpovedných za vykonanie inventarizácie.

Inventarizačné rozdiely

Text účtovného prípadu

MD

D

Inventarizačný rozdiel prebytok

Prebytok dlhodobého nehmotného majetku (DNM) zistený pri inventarizácii majetku v účtovníctve doteraz nezaúčtovaný; novozistený je ocenený reprodukčnou obstarávacou cenou

 

01x

 

384

Účtovné odpisy novozisteného DNM

551

07x

Vo vecnej a časovej súvislosti s odpismi sa účtuje zúčtovanie novozisteného DNM do výnosov

384

648

Prebytok drobného DNM zistený pri inventarizácii majetku v účtovníctve doteraz nezaúčtovaný; novozistený drobný DNM je ocenený reprodukčnou obstarávacou cenou

 

018

 

384

Účtovné odpisy novozisteného drobného DNM

551

078

Vo vecnej a časovej súvislosti s odpismi sa účtuje zúčtovanie novozisteného drobného DNM do výnosov

 

384

 

648

Související dokumenty

Súvisiace články

Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Účtová trieda 7 – Uzávierkové účty a podsúvahové účty
Konsolidovaná účtovná závierka – účtovné operácie
Pripravme sa na individuálnu účtovnú závierku za rok 2014
Poznámky ako súčasť individuálnej účtovnej závierky štátnych ROPO
Inventarizácia ako nevyhnutný predpoklad správneho zostavenia účtovnej závierky v samospráve
Proces zostavenia konsolidovanej účtovnej závierky
Inventarizácia v  organizáciách štátnej správy a  samosprávy
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve
Komentár k novele postupov účtovania pre ROPO, štátne fondy, obce a VÚC
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Účtová trieda 6 – Výnosy (III.)
Vlastné imanie – účtová trieda 4
Rezervný fond, zákonný rezervný fond, rezervy
Rámcová účtová osnova pre ROPO, podnikateľov a ich rozdiely v kontexte konsolidovanej účtovnej závierky zostavenej obcou
Súčasti konsolidovaného celku obce/mesta
Zmeny v účtovníctve verejného sektora

Súvisiace otázky a odpovede

Likvidácia spoločnosti a účtovná závierka
Dohoda o splátkach
Likvidácia akciovej spoločnosti
Úprava základu dane-zásoby opravených náhradných dielov
Nevyfakturovaná položka na účte 326 - zostatok z roku 2016
Zrušenie OZ a s tým spojené povinnosti
Audit a závierka
Vyradenie účtovných dokladov, skartácia.
Dodatočné DPPO
Zmena právnej formy z komanditnej spoločnosti na s.r.o.
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Predaj elektriny výnosový účet
Banková záruka účtovanie
Tvorba rezervy na nevyfakturované dodávky
Daň z príjmov fyzických osôb
Účtovanie dotácie