Účtovníctvo, tak ako vo verejnej správe, aj v podnikateľskom sektore, sa prispôsobuje novým ekonomickým podmienkam. Charakterom súčasného obdobia je harmonizácia a implementácia európskych právnych noriem pre verejnú správu, aj pre podnikateľský sektor. V roku 2002 bol prijatý „nový“ zákon o účtovníctve, ktorý bol niekoľkokrát novelizovaný. Obsahuje prvky z Medzinárodných účtovných štandardov pre podnikateľský sektor a pre verejnú správu IPSAS (International public Sector accounting Standars – IPSAS). Dôraz sa kladie na to, aby údaje uvedené v individuálnych účtovných závierkach boli úplné, pravdivé, porovnateľné a zrozumiteľné.
Konsolidovaná účtovná závierka je zostavená na základe individuálnych účtovných závierok vzájomne ekonomicky a právne prepojených účtovných jednotiek (ÚJ). Informácie vykázané v konsolidovanej účtovnej závierke musia ako pri individuálnych účtovných závierkach byť úplné, pravdivé, porovnateľné a zrozumiteľné pre široké spektrum používateľov.
Ak súčasťou konsolidovaného celku obce sú aj podnikateľské subjekty, je to zložitejšie. V týchto prípadoch pri zostavovaní konsolidovanej účtovnej závierky je potrebné brať do úvahy ich povinnosti, postavenie, poznať ich činnosti a rozdiely v postupoch účtovania a taktiež si uvedomiť charakter finančných tokov a zdrojov medzi rozpočtovými, príspevkovými organizáciami a podnikateľskými subjektmi.
Cieľom príspevku je poukázať na rozdiely v rámcových účtových osnovách v podnikateľských subjektoch, v rozpočtových a v príspevkových organizáciách, ktoré treba poznať pri zostavovaní konsolidovanej účtovnej závierky obce. Ust. § 9 ods. 4 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. uvádza, že obec má povinnosť viesť účtovníctvo podľa zákona č. 431/2002 o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“), z ktorého obci vyplýva povinnosť zostavovať konsolidovanú účtovnú závierku (vrátane konsolidovanej výročnej správy) ako matke za ňou zriadených a založených účtovných jednotiek (ÚJ).
Obec môže byť zriaďovateľom rozpočtových, príspevkových organizácií (ROPO), rovnako môže byť aj zakladateľom podnikateľských subjektov, neziskových organizácií, združení obcí alebo mať len majetkový podiel v ÚJ.
Tieto ÚJ sa líšia ich činnosťou, účelom a postavením. V týchto prípadoch má obec sťaženú situáciu pri procese koordinácie konsolidácie medzi týmito ÚJ aj napriek tomu, že od roku 2007 sa rámcová účtová osnova pre ROPO výrazne priblížila podnikateľskému prostrediu, nakoľko každý typ ÚJ postupuje podľa iných opatrení Ministerstva financií SR.
Opatrenia MF SR ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnovy a sú vydávané pre konkrétne ÚJ podľa § 4 ods. 2 zákona o účtovníctve.
V článku sa budem zaoberať dvomi opatreniami MF SR, a to pre verejnú správu a podnikateľov a ich prílohami:
- Príloha č. 1 k opatreniu MF SR č. 16786/2007-31 z 8. augusta 2007, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania pre ROPO“)
- Príloha č. 1 k opatreniu MF SR č. 23054/2002-92 zo 16. decembra 2002, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania pre podnikateľov“)
Schéma:
Legenda: IÚZ – individuálna účtovná závierka, KÚZ – konsolidovaná účtovná závierka, ZI – základné imanie.
Medzi prvé operácie pri zostavovaní konsolidovanej účtovnej závierky (KÚZ) obce patrí zostavenie konsolidačného balíka, ktorý zabezpečuje transformáciu individuálnych účtovných závierok podnikateľských subjektov, a to prispôsobením týchto účtovných závierok. Ide o prispôsobenie štruktúry a obsahu jednotlivých položiek tak, aby obec mohla zostaviť súčtovú súvahu a výkaz ziskov a strát.
Obec ich zabezpečuje prostredníctvom sady formulárov, ktoré obec ako materská ÚJ žiada zostaviť od svojich účtovných jednotiek za účelom zostavovania KÚZ, tzn., že ÚJ – podnikateľské subjekty na základe požiadavky matky obce zostavia účtovné závierky tak, ako by boli subjektom verejnej správy a pripravia dáta v požadovanej forme na ďalšie systémové spracovanie.
Pri zostavovaní konsolidačného balíka je dôležité si uvedomiť práve odlišnosti medzi postavením a účtovaní matkou, čiže obcou a podnikateľským subjektom. Rámcové účtové osnovy sú rozdielne pre podnikateľské subjekty a pre ROPO, a preto je dôležité poznať ich obsah a charakter pri triedení a priraďovaných jednotlivých položiek v rámci konsolidovaného balíka.
Tabuľka č. 1: Porovnanie rámcových účtových osnov
Účtová trieda | Rámcová účtová osnova pre podnikateľov – (PO) | Rámcová účtová osnova – ROPO | Obsah účtových tried (druh účtov) | |
---|---|---|---|---|
0 | Dlhodobý majetok | Dlhodobý majetok | Súvahové | Účty aktív |
1 | Zásoby | Zásoby | Účty aktív | |
2 | Finančné účty | Finančné účty | Účty aktív a pasív | |
3 | Zúčtovacie vzťahy | Zúčtovacie vzťahy | Účty aktív a pasív | |
4 | Kapitálové účty a dlhodobé záväzky | Vlastné imanie a dlhodobé záväzky | Účty pasív | |
5 | Náklady | Náklady | Výsledkové | Účty nákladov |
6< |