V oblasti obecnej samosprávy je vytvorený špeciálny systém vnútornej kontroly, ktorú vykonáva najmä hlavný kontrolór obce. Výkon kontrolnej činnosti hlavným kontrolórom obce podľa ust. § 18d – § 18f zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) je však potrebné dôsledne odlišovať od výkonu kontrolnej činnosti na úrovni obce realizovanej prostredníctvom iných subjektov vo vnútri obecnej samosprávy, t. j. poverenými zamestnancami obce, starostom obce, poslancami obecného zastupiteľstva a komisiami obecného zastupiteľstva. Obec je teda podľa ust. § 4 ods. 3 písm. e) zákona o obecnom zriadení pri výkone samosprávy povinná utvárať celkový účinný systém kontroly a vytvárať vhodné organizačné, finančné, personálne a materiálne podmienky na jeho nezávislý výkon.
V tomto príspevku venujeme pozornosť iba jednej z vyššie vymedzených kategórií vnútornej kontroly obecnej samosprávy, a to kontrole vykonávanej poverenými zamestnancami obce.
Poverení zamestnanci obce vykonávajú v obci kontrolu podľa osobitných procesnoprávnych predpisov, a to zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov a zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite“). Štatutárny orgán totiž z praktického hľadiska nemôže sám zabezpečiť naplnenie systému finančného riadenia a kontroly, preto časť svojej zodpovednosti za finančné riadenie a kontrolu na odborných úsekoch činnosti realizuje jej delegovaním na svojich zamestnancov.
Toto delegovanie časti zodpovednosti na zamestnancov príslušných odborných úsekov sa vykoná jej zapracovaním do pracovných náplní zodpovedných zamestnancov a zapracovaním do vnútroorganizačnej normy (organizačného alebo pracovného poriadku), príp. určením zodpovednosti za systém finančného riadenia a vykonávania finančnej kontroly vo vnútornom predpise, ktorý upraví spôsob vykonávania kontroly v podmienkach obecnej samosprávy. Je možné zvoliť rôzne prístupy, ktoré závisia od veľkosti a typu organizácie, organizačnej štruktúry, zložitosti zamerania činností a spôsobu riadenia organizácie. Cieľom je však vždy zabezpečiť rovnaký výsledok – účinný a efektívny systém verejnej kontroly.
Najvýznamnejšími prejavmi kontroly vykonávanej poverenými zamestnancami obce sú inštitúty:
- predbežnej finančnej kontroly a
- priebežnej finančnej kontroly,
ktoré sa vykonávajú podľa ust. § 9 a § 10 zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite.
V tomto príspevku analyzujeme jeden z typov kontroly vykonávanej poverenými zamestnancami obce – predbežnú finančnú kontrolu, a to najmä vo vzťahu k potrebe jej uskutočňovania vo vzťahu k právnym úkonom. K širšej odbornej diskusii v aplikačnej praxi ohľadom výkonu predbežnej finančnej kontroly došlo predovšetkým od účinnosti zákona č. 69/2012 Z. z., ktorým sa novelizoval zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite, t. j. od 1. 3. 2012.
Zintenzívnením vykonávania predbežnej finančnej kontroly subjektmi verejnej správy však zároveň začalo dochádzať čoraz častejšie k chybám pri jej praktickom uskutočňovaní. Naznačené nesprávnosti vyplývajú najmä z nesprávnej interpretácie pojmu právny úkon, pričom práve vo vzťahu k overovaniu právnych úkonov vykazuje jednoznačne aplikačná prax najväčšie nedostatky.
Podľa ust. § 9 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite sa predbežnou finančnou kontrolou so zameraním na hospodárnosť, efektívnosť, účinnosť a účelnosť použitia verejných prostriedkov overuje súlad pripravovanej finančnej operácie s:
- rozpočtom obce,
- osobitnými predpismi, napr. zákono