Rozhodnutia obce – právna skutočnosť vylúčená z preskúmavania predbežnou finančnou kontrolou

Vydáno: 23 minút čítania

V oblasti obecnej samosprávy je vytvorený špeciálny systém vnútornej kontroly, ktorú vykonáva najmä hlavný kontrolór obce. Výkon kontrolnej činnosti hlavným kontrolórom obce podľa ust. § 18d – § 18f zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) je však potrebné dôsledne odlišovať od výkonu kontrolnej činnosti na úrovni obce realizovanej prostredníctvom iných subjektov vo vnútri obecnej samosprávy, t. j. poverenými zamestnancami obce, starostom obce, poslancami obecného zastupiteľstva a komisiami obecného zastupiteľstva. Obec je teda podľa ust. § 4 ods. 3 písm. e) zákona o obecnom zriadení pri výkone samosprávy povinná utvárať celkový účinný systém kontroly a vytvárať vhodné organizačné, finančné, personálne a materiálne podmienky na jeho nezávislý výkon.

V tomto príspevku venujeme pozornosť iba jednej z vyššie vymedzených kategórií vnútornej kontroly obecnej samosprávy, a to kontrole vykonávanej poverenými zamestnancami obce.

Poverení zamestnanci obce vykonávajú v obci kontrolu podľa osobitných procesnoprávnych predpisov, a to zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov a zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite“). Štatutárny orgán totiž z praktického hľadiska nemôže sám zabezpečiť naplnenie systému finančného riadenia a kontroly, preto časť svojej zodpovednosti za finančné riadenie a kontrolu na odborných úsekoch činnosti realizuje jej delegovaním na svojich zamestnancov.

Toto delegovanie časti zodpovednosti na zamestnancov príslušných odborných úsekov sa vykoná jej zapracovaním do pracovných náplní zodpovedných zamestnancov a zapracovaním do vnútroorganizačnej normy (organizačného alebo pracovného poriadku), príp. určením zodpovednosti za systém finančného riadenia a vykonávania finančnej kontroly vo vnútornom predpise, ktorý upraví spôsob vykonávania kontroly v podmienkach obecnej samosprávy. Je možné zvoliť rôzne prístupy, ktoré závisia od veľkosti a typu organizácie, organizačnej štruktúry, zložitosti zamerania činností a spôsobu riadenia organizácie. Cieľom je však vždy zabezpečiť rovnaký výsledok – účinný a efektívny systém verejnej kontroly.

Najvýznamnejšími prejavmi kontroly vykonávanej poverenými zamestnancami obce sú inštitúty:

  • predbežnej finančnej kontroly a
  • priebežnej finančnej kontroly,

ktoré sa vykonávajú podľa ust. § 9 a § 10 zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite.

V tomto príspevku analyzujeme jeden z typov kontroly vykonávanej poverenými zamestnancami obce – predbežnú finančnú kontrolu, a to najmä vo vzťahu k potrebe jej uskutočňovania vo vzťahu k právnym úkonom. K širšej odbornej diskusii v aplikačnej praxi ohľadom výkonu predbežnej finančnej kontroly došlo predovšetkým od účinnosti zákona č. 69/2012 Z. z., ktorým sa novelizoval zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite, t. j. od 1. 3. 2012.

Zintenzívnením vykonávania predbežnej finančnej kontroly subjektmi verejnej správy však zároveň začalo dochádzať čoraz častejšie k chybám pri jej praktickom uskutočňovaní. Naznačené nesprávnosti vyplývajú najmä z nesprávnej interpretácie pojmu právny úkon, pričom práve vo vzťahu k overovaniu právnych úkonov vykazuje jednoznačne aplikačná prax najväčšie nedostatky.

Podľa ust. § 9 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite sa predbežnou finančnou kontrolou so zameraním na hospodárnosť, efektívnosť, účinnosť a účelnosť použitia verejných prostriedkov overuje súlad pripravovanej finančnej operácie s:

  • rozpočtom obce,
  • osobitnými predpismi, napr. zákono

Související dokumenty

Súvisiace články

Dotácie a administratívna kontrola kontrolovanej osoby
Rozpočet škôl a školských zariadení
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
K novele zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Zúčtovanie dotácií a finančných vzťahov so štátnym rozpočtom
Obstaranie majetku z prostriedkov štátneho rozpočtu z účtovného hľadisk
Kontrola nakladania s majetkom obcí
Ako hospodária malé obce – výsledky kontroly hospodárenia obcí s  menej ako 1  000 obyvateľmi
Predbežná finančná kontrola a pokladnica
Poskytovanie dotácie z rozpočtu obce a výkon administratívnej finančnej kontroly
Schodok obce – spôsob financovania a finančná kontrola
Ako sa vyhýbať chybám v účtovníctve (II.)
Preddavky z verejných prostriedkov v obciach a ROPO
Účtovanie sociálneho fondu a základná finančná kontrola

Súvisiace otázky a odpovede

Spotrebná daň z uhlia
Daňové priznanie k spotrebnej dani z elektriny
Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Víno – veľkoobchod a výroba
Nadobudnutie benzinu v SR z EU
Doplnenie otázky ID 3752
DPH a oprávnenie na distribúciu SBL
Prerušenie alebo zrušenie živnosti a vysporiadanie používania automobilu v podnikaní
Spotrebná daň z piva - účtovanie
Kaviareň a spotrebná daň a iné povolenia
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
Použitie kódu zdroja 43
Kód zdroja pre spolufinancovanie z rozpočtu obce
Čerpanie rezervného fondu na bežné výdavky
Vysporiadanie prebytku hospodárenia obce
Doplnenie otázky 5331
Účtovanie vkladu v novovzniknutej s.r.o.
Dotácie pre poľovnícke združenia - oprava otázky 5465
Bola uložená pokuta nezákonná?
Obec a sponzorské príspevky