Rozpočet škôl a školských zariadení

Vydáno: 17 minút čítania

Väčšina škôl a školských zariadení sú zriadené ako samostatné rozpočtové organizácie. Rozpočtová organizácia je právnická osoba štátu, obce alebo vyššieho územného celku (VÚC), ktorá je svojimi príjmami a výdavkami zapojená na štátny rozpočet, rozpočet obce alebo na rozpočet VÚC. Hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu. Rozpočtová organizácia hospodári s rozpočtovými prostriedkami a s prostriedkami prijatými od iných subjektov. Rozpočtová organizácia zostavuje svoj rozpočet príjmov a výdavkov. Pritom sa riadi záväznými ukazovateľmi štátneho rozpočtu určenými zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a zriaďovateľom.

Rozpočet verejnej správy

Rozpočtom verejnej správy sa prerozdeľujú verejné prostriedky na zabezpečenie financovania funkcií štátu. Zostavuje sa každoročne najmenej na tri rozpočtové roky. Rozpočtový rok je zhodný s kalendárnym rokom.

Rozpočet verejnej správy tvoria: štátny rozpočet na príslušný rozpočtový rok a súhrn rozpočtov ostatných subjektov verejnej správy na príslušný rozpočtový rok a na nasledujúce dva rozpočtové roky, pričom záväzný je len rozpočet na príslušný rozpočtový rok. Rozpočet tvoria príjmy, výdavky a finančné operácie.

Rozpočtová klasifikácia

Školy a školské zariadenia použí­vajú na zostavenie návrhu svojho rozpočtu rozpočtovú klasifikáciu schválenú opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2004, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie č. MF/010175/2004-42 v znení neskorších predpisov (Uverejnené vo Finančnom spravodajcovi č. 14/2004).

Ekonomická klasifikácia

Ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie triedi rovnorodé druhy príjmov/výdavkov na hlavné kategórie, kategórie, položky a podpoložky. Slúži na identifikáciu rozpočtových operácií podľa príjmov a výdavkov rozpočtu verejnej správy, finančných operácií s finančnými aktívami, pohybov na mimorozpočtových bankových účtoch rozpočtových organizácií, z ktorých sa nerealizuje čerpanie prostredníctvom príjmov a výdavkov ŠR.

Funkčná klasifikácia

Funkčná klasifikácia sa ­použije v zmysle vyhlášky Štatistického úradu SR č. 195/2003 Z. z., ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia výdavkov verejnej správy. Umožňuje sledovanie výdavkov podľa ich účelu a slúži tiež na medzinárodné porovnania.

Zdroje financovania

Podobne ako na strane príjmov, tak aj na strane výdavkov sa sleduje čerpanie podľa jednotlivých kódov zdrojov. Uvedené kódovanie slúži na rozlíšenie a samostatné sledovanie prostriedkov ŠR, Európskej únie a prijatých grantov a transferov; na strane príjmov ŠR sa zaviedlo tzv. kódovanie prostriedkov, ktoré slúži na rozlíšenie toho, či výdavky ŠR boli hradené z prostriedkov Slovenskej republiky, Európskej únie, prostriedkov ŠR určených na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie (prostriedky na spolufinancovanie) a mimorozpočtových zdrojov.

V rozpočte školy sa na strane príjmov, aj na strane výdavkov sleduje čerpanie povinne podľa jednotlivých kódov zdrojov.

Príjmy podľa ekonomickej klasifikácie

Podľa hlavných kategórií a kategórií sa príjmy triedia na:

  • daňové príjmy – dane z príjmov a kapitálového majetku, dane z majetku, dane za tovary a služby, dane z medzinárodného obchodu a transakcií, poistné, sankcie uložené v daňovom konaní, sankcie súvisiace so zdravotným po

Související dokumenty

Súvisiace články

Zúčtovanie dotácií a finančných vzťahov so štátnym rozpočtom
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Predbežná finančná kontrola a pokladnica
Postavenie súkromnej umeleckej školy
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Preddavky z verejných prostriedkov v obciach a ROPO
Právne úkony s majetkom v správe rozpočtových a príspevkových organizácií
Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Pravidlá rozpočtového hospodárenia pri použití nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Spracovanie záverečného účtu obce
Uplatňovanie ekonomickej a funkčnej rozpočtovej klasifikácie
Príprava obcí na zostavenie rozpočtu na roky 2016 až 2018
Účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)

Súvisiace otázky a odpovede

Spotrebná daň z uhlia
Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj nehnuteľnosti
Jednorazová náhrada
Prenájom automobilu do spoločnosti
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie
Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Predaj elektriny výnosový účet
N.o. a technické zhodnotenie majetku
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Výber dividend
Banková záruka účtovanie
Zdaňovanie nepeňažného príjmu konateľa