Väčšina škôl a školských zariadení sú zriadené ako samostatné rozpočtové organizácie. Rozpočtová organizácia je právnická osoba štátu, obce alebo vyššieho územného celku (VÚC), ktorá je svojimi príjmami a výdavkami zapojená na štátny rozpočet, rozpočet obce alebo na rozpočet VÚC. Hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu. Rozpočtová organizácia hospodári s rozpočtovými prostriedkami a s prostriedkami prijatými od iných subjektov. Rozpočtová organizácia zostavuje svoj rozpočet príjmov a výdavkov. Pritom sa riadi záväznými ukazovateľmi štátneho rozpočtu určenými zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a zriaďovateľom.
Rozpočet verejnej správy
Rozpočtom verejnej správy sa prerozdeľujú verejné prostriedky na zabezpečenie financovania funkcií štátu. Zostavuje sa každoročne najmenej na tri rozpočtové roky. Rozpočtový rok je zhodný s kalendárnym rokom.
Rozpočet verejnej správy tvoria: štátny rozpočet na príslušný rozpočtový rok a súhrn rozpočtov ostatných subjektov verejnej správy na príslušný rozpočtový rok a na nasledujúce dva rozpočtové roky, pričom záväzný je len rozpočet na príslušný rozpočtový rok. Rozpočet tvoria príjmy, výdavky a finančné operácie.
Rozpočtová klasifikácia
Školy a školské zariadenia používajú na zostavenie návrhu svojho rozpočtu rozpočtovú klasifikáciu schválenú opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. decembra 2004, ktorým sa ustanovuje druhová klasifikácia, organizačná klasifikácia a ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie č. MF/010175/2004-42 v znení neskorších predpisov (Uverejnené vo Finančnom spravodajcovi č. 14/2004).
Ekonomická klasifikácia
Ekonomická klasifikácia rozpočtovej klasifikácie triedi rovnorodé druhy príjmov/výdavkov na hlavné kategórie, kategórie, položky a podpoložky. Slúži na identifikáciu rozpočtových operácií podľa príjmov a výdavkov rozpočtu verejnej správy, finančných operácií s finančnými aktívami, pohybov na mimorozpočtových bankových účtoch rozpočtových organizácií, z ktorých sa nerealizuje čerpanie prostredníctvom príjmov a výdavkov ŠR.
Funkčná klasifikácia
Funkčná klasifikácia sa použije v zmysle vyhlášky Štatistického úradu SR č. 195/2003 Z. z., ktorou sa vydáva štatistická klasifikácia výdavkov verejnej správy. Umožňuje sledovanie výdavkov podľa ich účelu a slúži tiež na medzinárodné porovnania.
Zdroje financovania
Podobne ako na strane príjmov, tak aj na strane výdavkov sa sleduje čerpanie podľa jednotlivých kódov zdrojov. Uvedené kódovanie slúži na rozlíšenie a samostatné sledovanie prostriedkov ŠR, Európskej únie a prijatých grantov a transferov; na strane príjmov ŠR sa zaviedlo tzv. kódovanie prostriedkov, ktoré slúži na rozlíšenie toho, či výdavky ŠR boli hradené z prostriedkov Slovenskej republiky, Európskej únie, prostriedkov ŠR určených na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie (prostriedky na spolufinancovanie) a mimorozpočtových zdrojov.
V rozpočte školy sa na strane príjmov, aj na strane výdavkov sleduje čerpanie povinne podľa jednotlivých kódov zdrojov.
Príjmy podľa ekonomickej klasifikácie
Podľa hlavných kategórií a kategórií sa príjmy triedia na:
- daňové príjmy – dane z príjmov a kapitálového majetku, dane z majetku, dane za tovary a služby, dane z medzinárodného obchodu a transakcií, poistné, sankcie uložené v daňovom konaní, sankcie súvisiace so zdravotným po