Cieľom príspevku je poukázať na aktuálny právny stav pri výkone kontrolného mechanizmu pri poskytovaní dotácie z rozpočtu obce alebo mesta – administratívnej finančnej kontroly.
Príspevok sa venuje oblasti právneho postavenia finančnej kontroly, rozsahu práv a povinností pri výkone kontroly, výstupe o kontrole a jej charakteristike vo vzťahu k poskytovaniu verejných prostriedkov.
V tejto súvislosti platí, že:
administratívna finančná kontrola = kontrola od stola
Časté otázky zamestnancov obcí a miest smerujú k problematike poskytovania dotácií ako nenárokovateľných finančných prostriedkov, ktoré sú poskytované na základe žiadosti v zmysle interných úprav, t. j. všeobecne záväzných nariadení. Tieto bližšie úpravy (pozn. autora: v zmysle zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. nazývané ako podrobnosti) si určuje sama obec podľa zákonných pravidiel. Tieto pravidlá musia byť v súlade aj so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. pri dodržaní pravidiel hospodárneho, efektívneho, účelného a účinného nakladania s verejnými prostriedkami. V uvedenom prípade sa podmienka účelného vynakladania verejných prostriedkov preukazuje vyúčtovaním (dokladmi), pričom súvis použitia prostriedkov musí súvisieť so zmluvou o poskytnutí dotácie.
Súčasťou poskytovania dotácií z rozpočtu je povinné:
- zmluvné zabezpečenie dotácie s jej prijímateľom,
- stanovenie účelu použitia verejných prostriedkov,
- uvedenie termínu vyúčtovania poskytnutej dotácie,
- vykonanie základnej finančnej kontroly pri zmluvnom zabezpečení a samotnej úhrade dotácie ako bezhotovostnej operácie.
Zákon č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a