Ing. Ingrid Šabíková, PhD.
Počet vyhľadaných dokumentov: 45
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 45
Zoradiť podľa:
- Článek
Každá účtovná jednotka má povinnosť vykonávať inventarizáciu. V príspevku sa dozviete, ako majú obce, vyššie územné celky, rozpočtové a príspevkové organizácie účtovať o inventarizačných rozdieloch, úbytkoch a škodách.
- Článek
V nasledujúcom príspevku sa dozviete, ako účtovať cenné papiere a podiely obce a vyššieho územného celku. Zameriavame sa v ňom na vybrané príklady účtovania majetkových cenných papierov, a to cenných papierov a podielov s rozhodujúcim vplyvom, podstatným vplyvom, menšinovým vplyvom, ako aj na účtovanie zmeniek subjektmi samosprávy.
- Článek
Štátne rozpočtové organizácie a štátne príspevkové organizácie vedú účtovníctvo podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a postupujú podľa opatrenia č. MF/14522/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre štátne rozpočtové organizácie, štátne príspevkové organizácie a štátne účelové fondy. Článok opisuje účtovanie miezd a platov zamestnancov štátnych rozpočtových a príspevkových organizácií na vybraných príkladoch.
- Článek
Právnu úpravu účtovníctva obce, obecných rozpočtových organizácií a obecných príspevkových organizácií upravuje zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. a opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo dňa 12. decembra 2022 č. MF/014454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie (ďalej len „postupy účtovania“).
- Článek
Obce, rozpočtové a príspevkové organizácie účtujú o zásobách v účtovej triede 1 – Zásoby podľa opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky zo dňa 12. decembra 2022 č. MF/014454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie (ďalej len „postupy účtovania“).
- Článek
Časové rozlíšenie slúži na zreálnenie stavu a obrazu o finančnej a výsledkovej situácii konkrétnej účtovnej jednotky. Právnu úpravu účtovníctva obcí a vyšších územných celkov upravuje zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. a opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky zo dňa 12. decembra 2022 č. MF/014454/2022-36, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre obce, vyššie územné celky a nimi zriadené rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie (ďalej len „postupy účtovania“).
- Článek
Subjekty štátnej správy a samosprávy účtujú i o majetku biologickej – živej povahy. Podľa opatrenia Ministerstva financií SR č. 16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov (ďalej len „postupy účtovania“) – zvieratá základného stáda a ťažné zvieratá patria do dlhodobého majetku a mladé chovné zvieratá, zvieratá vo výkrme patria do zásob v účtovej triede 1 – Zásoby. Článok opisuje špecifiká a rozdiely účtovania na účtoch 026 – Základné stádo a ťažné zvieratá a účte 124 – Zvieratá.
- Článek
Obce, rozpočtové a príspevkové organizácie tvoria rezervy podľa § 26 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a § 14 opatrenia Ministerstva financií SR č. 16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov (ďalej len „postupy účtovania“). Podľa § 26 ods. 5 zákona o účtovníctve sú rezervy definované ako záväzky s neurčitým (neistým) časovým vymedzením alebo výškou, ktoré sa tvoria na krytie známych rizík alebo strát súvisiacich s činnosťou účtovnej jednotky. Podľa postupov účtovania sa rezervy definujú ako záväzok predstavujúci existujúcu povinnosť účtovnej jednotky, ktorá vznikla z minulých udalostí, je pravdepodobné, že v budúcnosti zníži ekonomické úžitky účtovnej jednotky, pričom ak nie je známa presná výška tohto záväzku, ocení sa odhadom v sume dostatočnej na splnenie existujúcej povinnosti ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka pri zohľadnení rizík a neistôt.
- Článek
Komunálne voľby starostov obcí, primátorov miest a tiež poslancov do obecných a mestských zastupiteľstiev a voľby do vyšších územných celkov (ďalej len „VÚC“) sa uskutočnia jednotne 29. októbra 2022. Za poslancov obecného, resp. mestského zastupiteľstva si budú môcť vybrať občania kandidátov, ktorí ich budú potom zastupovať v mestskom či obecnom zastupiteľstve. Za starostu alebo primátora bude zvolený ten kandidát, ktorý získa najviac platných hlasov. Voľba bude jednokolová, v prípade rovnosti hlasov starostov/primátorov sa voľby uskutočnia znova. Primárnymi orgánmi obce sú starosta obce a obecné zastupiteľstvo, ktoré sú volené v priamych voľbách obyvateľmi obce na obdobie štyroch rokov. Starosta obce je najvyšší výkonný a štatutárny orgán obce vystupujúci v jej mene v pracovnoprávnych, administratívnoprávnych, majetkovoprávnych vzťahoch. V mestách je zaužívané pomenovanie primátor. Zastupuje obec voči štátnym orgánom, fyzickým a právnickým osobám, ako aj zvoláva zasadnutie obecného zastupiteľstva a obecnej rady. Obecné zastupiteľstvo tvorí zastupiteľský zbor zložený z poslancov. Jeho úlohou je predovšetkým rozhodovanie o základných otázkach rozvoja a života obce. Schvaľuje rozpočet obce, program rozvoja, územný plán, nakladanie s majetkom, rozhoduje o zavedení miestnych daní, o zriadení obecných podnikov, o prijatí úveru, o vytvorení orgánov a organizácií obce, vyhlasuje hlasovanie obyvateľov obce, uznáša sa na nariadeniach. Medzi ďalšie orgány obce patria obecná rada, komisie, obecný úrad, prednosta obecného úradu, hlavný kontrolór a obecná polícia. Organizačná štruktúra obce je znázornená pomocou obrázku č. 1.
- Článek
Obce, rozpočtové a príspevkové organizácie účtujú podľa opatrenia Ministerstva financií SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. Článok sa venuje účtovným prípadom obcí a rozpočtovým a príspevkovým organizáciám.
Vysvetlivky: ŠPO – štátna príspevková organizácia, ŠRO – štátna rozpočtová organizácia, FA – faktúra, DHM – dlhodobý hmotný majetok, OC – obstarávacia cena, VBÚ – výpis z bankového účtu, KS – konečný stav, VÚC – vyšší územný celok, ID – interný doklad, PPD – príjmový pokladničný doklad, IÚD – interný účtovný doklad, DFM – dlhodobý finančný majetok.
- Článek
Rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie a obce účtujú v zmysle opatrenia MF SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „postupy účtovania“). Článok sa venuje vybraným príkladom účtovania u vybraných účtovných jednotiek.
- Článek
Subjekty štátnej správy a samosprávy účtujú o opravných položkách podľa opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „postupy účtovania“). Postupy účtovania upravujú zásady na tvorbu a zúčtovanie opravných položiek k majetku podľa § 15 a účtovanie na konkrétnych účtoch podľa § 22 ods. 6, § 37 ods. 11, § 39 ods. 9 a § 51 ods. 1.
- Článek
Právnu úpravu účtovníctva rozpočtových organizácií, príspevkových organizácií a obcí upravuje zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „postupy účtovania“). Podľa postupov účtovania účtová skupina 38 – Časové rozlíšenie nákladov a výnosov slúži na účtovanie nákladov a výnosov do toho účtovného obdobia, s ktorým vecne a časovo súvisia. Predpokladom správneho vedenia účtovníctva je uplatnenie zásady akruálneho princípu, t. j. dodržanie účtovania nákladov a výnosov do obdobia, s ktorým vecne a časovo súvisia bez ohľadu na to, kedy dôjde k inkasu, úhrade, prípadne vyrovnaniu iným spôsobom. Týmto postupom sa príslušný náklad a výnos dostane v správnej sume do príslušného roku a zabezpečí sa tak aj zásada verného a pravdivého zobrazenia finančnej situácie účtovnej jednotky.
- Článek
Právnu úpravu účtovníctva obcí a obecných rozpočtových organizácií predstavuje zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. a opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „postupy účtovania“).
- Článek
Obce a vyššie územné celky majú povinnosť zosúladiť hospodárenie podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“). Právna úprava finančného hospodárenia obcí v SR je upravená zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Účtovníctvo územnej samosprávy je právne upravené zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a opatrením č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „postupy účtovania“). Tabuľka 1 uvádza špecifiká účtovej osnovy pre rozpočtové organizácie (ďalej len „RO“), príspevkové organizácie (ďalej len „PO“), štátne fondy, obce a vyššie územné celky, v ktorej sú zohľadnené spôsoby financovania subjektov štátnej správy a samosprávy – rozpočtové pravidlá verejnej správy a rozpočtové pravidlá územnej samosprávy.
- Článek
Komunálne voľby starostov a primátorov sa uskutočnia už čoskoro, a to 10. novembra 2018. Za poslancov obecného, resp. mestského zastupiteľstva si budú občania vyberať kandidátov, ktorí ich budú potom zastupovať v obecnom zastupiteľstve.
- Článek
Rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, obce a vyššie územné celky (vrátane ich rozpočtových a príspevkových organizácií) vedú účtovníctvo podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a na základe opatrenia MF SR č. 16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „postupy účtovania“). Metodickým usmernením MF č. MF/014199/2017-352 zo dňa 22. 06. 2017 o účtovaní položiek štátnozamestnaneckého platu v zmysle zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa upravuje a sprehľadňuje účtovanie jednotlivých zložiek platu štátneho zamestnanca.
- Článek
Ceniny (t. j. poštové známky, kolky, diaľničné nálepky, telefónne karty, karty na platenie diaľničných poplatkov, karty na tankovanie a stravné lístky) zaraďujeme medzi krátkodobý finančný majetok. Náplňou účtu ceniny sú i farmárske stravné lístky na podporu domácej prvovýroby slovenských farmárov a taktiež lokálne meny – napríklad Živec, Košický dukát či Širocký sokol.
- Článek
Rozpočtové organizácie a príspevkové organizácie účtujú zásoby v účtovej triede 1 – Zásoby [podľa opatrenia Ministerstva financií Slovenskej republiky z 8. augusta 2007 č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky (ďalej len „postupy účtovania“)]. U rozpočtových organizácií (ďalej len „RO“) sú zásobami prevažne nakúpené zásoby – v podobe kancelárskych zásob, čistiacich prostriedkov a drobného hmotného majetku. Nakúpenými zásobami sú materiál a tovar, ktoré oceňujeme obstarávacou cenou. Tovary sú nakúpené zásoby za účelom ďalšieho odpredaja v nezmenenej podobe (t. j. účtovná jednotka tovar neprenajíma, nevykonáva na ňom technické zhodnotenie, nepoužíva ho). Pri zásobách môžu rozpočtové a príspevkové organizácie uplatniť dva spôsoby účtovania, a to spôsob A a spôsob B účtovania zásob. Spôsob B účtovania zásob (priamo do spotreby) nemôžu používať obce a vyššie územné celky, ktorým podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. vyplýva povinnosť overenia účtovnej závierky audítorom. Na vybraných účtovných prípadoch sú uvedené rozdiely pri účtovaní nakúpených zásob, a to z hľadiska štátnej rozpočtovej organizácie (ďalej len „ŠRO“) a obecnej rozpočtovej organizácie (ďalej len „ORO“).
- Článek
Podľa opatrenia MF SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „postupy účtovania“), sú v § 19 vymedzené pravidlá účtovania transferov. V súlade so zákonom č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) – prostriedky Európskej únie sa zaraďujú do príjmov štátneho rozpočtu po ich prevode z mimorozpočtového účtu Ministerstva financií SR na príjmový účet platobnej jednotky. Príjemcami prostriedkov EÚ sú aj obce, rozpočtová alebo príspevková organizácia v pôsobnosti obce. Obec v tomto prípade je príjemcom transferu.