Právna úprava účtovníctva subjektov verejnej správy vychádza zo zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Podľa § 9 ods. 2 písm. c) všetky subjekty verejnej správy majú povinnosť účtovať v sústave podvojného účtovníctva z dôvodu centralizácie účtovných údajov pri konsolidácii verejnej správy.
Subjekty verejnej správy rozdeľujeme nasledovne:
- subjekty ústrednej správy – správcovia kapitol štátneho rozpočtu a ich dcérske účtovné jednotky (štátne rozpočtové organizácie, štátne príspevkové organizácie a pridružené subjekty),
- subjekty územnej samosprávy – obce a vyššie územné celky (VÚC) a ich dcérske účtovné jednotky (rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie a pridružené subjekty),
- špeciálna skupina verejnej správy – verejné vysoké školy, Sociálna poisťovňa a zdravotné poisťovne, štátne fondy, štátne ústavy a úrady, štátne podniky, Železnice SR, Eximbanka,
- ostatné subjekty (cudzie) – podnikateľské subjekty, občianske združenia, nadácie, Európska únia a ďalšie subjekty.
V zmysle zákona o účtovníctve hospodársky rok nemôžu uplatňovať subjekty verejnej správy, pričom dané ustanovenie sa rozširuje aj na právnické osoby s majetkovou účasťou štátu, právnické osoby s majetkovou účasťou obce a právnické osoby s majetkovou účasťou VÚC s účinnosťou od 1. januára 2016.
Osobitosťou výkazníctva štátnej správy a samosprávy je zostavovanie:
- konsolidovanej a
- súhrnnej účtovnej závierky verejnej správy.
Konsolidovanú účtovnú závierku a konsolidovanú výročnú správu zostavuje materská účtovná jednotka. Do konsolidovaného celku, resp. skupiny patrí materská účtovná jednotka a všetky jej dcérske účtovné jednotky (§ 6 ods. 4 zákona o účtovníctve).
Konsolidovanú účtovnú závierku (KÚZ) ústrednej správy zostavuje Ministerstvo financií Slovenskej republiky za