Rôznorodosť subjektov verejnej správy z hľadiska účtovníctva a daní

Vydáno: 11 minút čítania

Právna úprava účtovníctva subjektov verejnej správy vychádza zo zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Podľa § 9 ods. 2 písm. c) všetky subjekty verejnej správy majú povinnosť účtovať v sústave podvojného účtovníctva z dôvodu centralizácie účtovných údajov pri konsolidácii verejnej správy.

Subjekty verejnej správy rozdeľujeme nasledovne:

  • subjekty ústrednej správy – správcovia kapitol štátneho rozpočtu a ich dcérske účtovné jednotky (štátne rozpočtové organizácie, štátne príspevkové organizácie a pridružené subjekty),
  • subjekty územnej samosprávy – obce a vyššie územné celky (VÚC) a ich dcérske účtovné jednotky (rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie a pridružené subjekty),
  • špeciálna skupina verejnej správy – verejné vysoké školy, Sociálna poisťovňa a zdravotné poisťovne, štátne fondy, štátne ústavy a úrady, štátne podniky, Železnice SR, Eximbanka,
  • ostatné subjekty (cudzie) – podnikateľské subjekty, občianske združenia, nadácie, Európska únia a ďalšie subjekty.

V zmysle zákona o účtovníctve hospodársky rok nemôžu uplatňovať subjekty verejnej správy, pričom dané ustanovenie sa rozširuje aj na právnické osoby s majetkovou účasťou štátu, právnické osoby s majetkovou účasťou obce a právnické osoby s majetkovou účasťou VÚC s účinnosťou od 1. januára 2016.

Osobitosťou výkazníctva štátnej správy a samosprávy je zostavovanie:

  1. konsolidovanej a
  2. súhrnnej účtovnej závierky verejnej správy.

Konsolidovanú účtovnú závierku a konsolidovanú výročnú správu zostavuje materská účtovná jednotka. Do konsolidovaného celku, resp. skupiny patrí materská účtovná jednotka a všetky jej dcérske účtovné jednotky (§ 6 ods. 4 zákona o účtovníctve).

Konsolidovanú účtovnú závierku (KÚZ) ústrednej správy zostavuje Ministerstvo financií Slovenskej republiky za

Související dokumenty

Súvisiace články

Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve (II.)
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2011 (II.)
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2015
Podnikateľská činnosť rozpočtových a príspevkových organizácií
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Účtovanie v centrách voľného času
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2014
Vlastné imanie – účtová trieda 4
Zostavenie výročných správ v samospráve II.
Daň z príjmov obcí, rozpočtových a príspevkových organizácií v príkladoch
Ako sa vyhýbať chybám v účtovníctve (II.)
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Rezervný fond, zákonný rezervný fond, rezervy
Účtovné prípady súvisiace so šírením ochorenia COVID-19
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Ako vyplniť daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2014
Príklad na vyplnenie daňového priznania obce za rok 2015
Povinnosti obcí na konci roka
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)

Súvisiace otázky a odpovede

Bola uložená pokuta nezákonná?
Nesprávne uvedené poučenie v rozhodnutí
Doručenie písomnosti uložením
Uloženie pokuty za oneskorené podanie daňového priznania
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Zaradenie nehnuteľnosti do majetku
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Daň za nevýherné hracie prístroje
Vyrubenie sankčného úroku
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Procesný postup správcu dane
Úrok z omeškania
Počet dní omeškania
Kde sa platia miestne dane?
Pohľadávky obce (daňové aj nedaňové)
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Postup pri daňovej kontrole
Účtovanie miestneho poplatku za rozvoj
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky