Praktické príklady účtovania špecifických prípadov súvisiacich s pandémiou COVID-19

Vydáno: 18 minút čítania

Rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, obce a vyššie územné celky vedú účtovníctvo v zmysle zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o účtovníctve") a na základe opatrenia Ministerstva financií SR č. 16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len "postupy účtovania").

Ministerstvo financií SR vydalo Metodické usmernenie č. MF/010301/2020-352 na zabezpečenie jednotného postupu účtovania obstarania ochranných a dezinfekčných pomôcok pre zamestnancov a niektorých špecifických účtovných prípadov v súvislosti so šíriacim sa ochorením COVID-19.
Ak zamestnanec musí v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie vykonávať prácu na pracovisku, zamestnávateľ je povinný prijať všetky opatrenia na zaistenie ochrany života, zdravia a bezpečnosti zamestnancov na pracovisku v zmysle zákona č. 124/2006 Z.z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci v z. n. p. K takýmto opatreniam patrí povinnosť zamestnávateľa poskytnúť zamestnancovi potrebné a účinné osobné ochranné pracovné prostriedky chrániace zamestnanca pred biologickými nebezpečenstvami (napr. ochranné rúška a respirátory na ochranu dýchacích orgánov, ochranné rukavice, dezinfekčné prostriedky na ochranu rúk a pod.).
Obstaranie ochranných rúšok, respirátorov na ochranu dýchacích orgánov, ochranných rukavíc, dezinfekčných prostriedkov na ochranu rúk (dezinfekčné mydlá, dezinfekčné gély a pod.) sa účtuje ako obstaranie zásob na ťarchu účtu
112 - Materiál na sklade
súvzťažne s účtom
321 - Dodávatelia
. Pri vydávaní ochranných pomôcok konkrétnemu zamestnancovi sa výdaj ochranných pomôcok zo skladu účtuje na ťarchu účtu
527 - Zákonné sociálne náklady
. Ak účtovná jednotka zabezpečuje dezinfekciu priestorov prostredníctvom špecializovaných organizácií na dezinfekciu, náklady na vykonanie dezinfekcie sa účtujú na ťarchu účtu
518 - Ostatné služby
.
Obstaranie dezinfekčných prostriedkov napr. na dezinfekciu rúk, ktoré sú rozmiestnené v priestoroch zamestnávateľa a má k nim prístup nielen zamestnanec, ale aj iné osoby, napr. pracovné návštevy, cudzí stravníci, ktorým je umožnené stravovať sa v priestoroch účtovnej jednotky, sa účtuje ako obstaranie zásob na ťarchu účtu
112 - Materiál na sklade
. Ako obstaranie zásob sa účtuje aj obstaranie dezinfekčných prostriedkov v podobe dezinfekčných mydiel umiestnených v priestoroch umyvární a WC, obstaranie dezinfekčných prostriedkov určených na upratovanie priestorov zamestnávateľa vrátane dezinfekcie kľučiek, umývadiel, sprchových kútov, podláh a pod. Výdaj tohto materiálu do spotreby sa účtuje na ťarchu účtu
501 - Spotreba materiálu
. V prípade, že má účtovná jednotka vypracovaný vnútorný účtovný predpis, na základe ktorého sa obstaranie zásob do určitej jednotkovej ceny uvedenej v tomto predpise účtuje priamo na ťarchu účtu nákladov, postupuje sa v zmysle tohto predpisu. Obstarané zásoby sa následne evidujú na podsúvahových účtoch alebo v operatívnej evidencii.
 
Rozpočtovníctvo
Všetky výdavky súvisiace s ­COVID-19 odporúčam účtovať na
funkčnú klasifikáciu 02.2.0 Civilná ochrana,
kde sa účtuje správa vecí a služieb civilnej ochrany, zostavovanie plánov pre výnimočné situácie, organizácie cvičení, do ktorých sú zapojené civilné inštitúcie a obyvateľstvo. Prevádzkovanie alebo podpora síl civilnej ochrany.
V
ekonomickej klasifikácií
použijeme nasledujúce rozdelenie nákupov podľa účelu:
633006 Všeobecný materiál
- nákup rúšok pre zamestnancov, obyvateľov obce, klientov sociálnych služieb
637004 Všeobecné služby
- výroba rúšok dodávateľským spôsobom
633007 Špeciálny materiál
- nákup respirátorov pre zamestnancov a obyvateľov obce
633010 Pracovné odevy, obuv a pracovné pomôcky
- nákup rúšok a respirátorov pre zamestnancov zdravotníckych zariadení, ktorí uvedené používajú pri výkone svojej profesie.
 
Účtovníctvo
V praktických príkladoch účtovania nákupov počas pandémie uvádzame príklady s použitím oboch spôsobov účtovania, a to účtovanie zásob spôsobom A alebo účtovanie nákupu priamo do spotreby spôsobom B. V oboch príp

Související dokumenty

Súvisiace články

Účtovné prípady súvisiace so šírením ochorenia COVID-19
Účtovanie miezd za mesiac december v obciach, v rozpočtových a príspevkových organizáciách zriadených obcou
Účtovanie v centrách voľného času
Finančné zábezpeky
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Účtovanie návratných zdrojov financovania v podmienkach miest a obcí
Tvorba, použitie sociálneho fondu a jeho účtovanie v štátnych ROPO
Stravovanie zamestnancov školy nielen z pohľadu účtovníctva
Účtovanie vráteného garančného poistenia
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO (II.)
Zúčtovanie dotácií a finančných vzťahov so štátnym rozpočtom
Podnikateľská činnosť rozpočtových a príspevkových organizácií
Rezervný fond obce v roku 2020 a 2021
Nevyčerpané prostriedky z predchádzajúcich rokov použité v roku 2021
Osobitosti rozpočtového hospodárenia a účtovania v školách a školských zariadeniach

Súvisiace otázky a odpovede

Použitie vlastného motorového vozidla SZČO
Očkovanie zamestnancov na zahraničnej pracovnej ceste
PHL v jednoduchom účtovníctve
Poskytnuté raňajky v rámci ubytovacích služieb v zahraničí
Cestovné výdavky firmy (s. r. o.) za živnostníka
Cesta z práce domov ako náklad?
Doplnenie k otázke č. 4443
Účtovanie dotácie
Zahrňovanie dotácie do základu dane
Použitie dotácie a jej zahrnutie do základu dane
Účtovanie dotácie na prelome rokov a neuznanie dotácie v budúcom roku
Účtovanie dotácie
Úprava základu dane-zásoby opravených náhradných dielov
Účtovníctvo neziskovej organizácie
Dotácia vlastnými prostriedkami
Čerpanie sociálneho fondu-gastrolístky
Účtovanie dotácie
Náklady na projekt za účelom získania dotácie z EU na obstaranie dlhodobého majetku
Účtovanie regionálneho príspevku v s. r. o.
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku