Postavenie poslancov obecného zastupiteľstva v mzdovej učtárni

Vydáno: 26 minút čítania

Od 1. apríla 2018 je účinná novela č. 70/2018 Z. z. zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) týkajúca sa obecného zastupiteľstva, ako aj členov komisií obecného zastupiteľstva a členov výborov mestských častí, ktorí nie sú poslan­cami.

Obecné zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor obce zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi obce  na štyri roky. Volebné pravidlá upravuje osobitný predpis, ktorým je zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Funkčné obdobie obecného zastupiteľstva sa končí zložením sľubu poslancov novozvoleného obecného zastupiteľstva. Funkcia poslanca je v súlade s § 11 ods. 2 zákona o obecnom zriadení nezlučiteľná s funkciou:

  • starostu,
  • zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený; to neplatí, ak zamestnanec obce je dlhodobo uvoľnený na výkon funkcie poslanca,
  • štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej bol zvolený,
  • podľa osobitného zákona, napr. podľa zákona č. 154/2001 Z. z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch prokuratúry.

Funkcia poslanca je verejná funkcia, ktorá sa nevykonáva v pracovnom pomere. Za výkon verejnej funkcie sa na pracovnoprávne účely považuje plnenie ­povinností ­vyplývajúcich z funkcie, ktorá je vymedzená funkčným alebo časovým obdobím a obsadzovaná na základe priamej alebo nepriamej voľby, alebo vymenovaním podľa osobitných predpisov, napr. funkcia poslanca obecného zastupiteľstva, ktorej vykonávanie vyplýva z osobitného predpisu, ktorým je zákon o obecnom zriadení. To znamená, že pojem výkon verejnej funkcie musí spĺňať tieto vlastnosti:

  1. je to plnenie povinností vyplývajúcich z funkcie, t. j. má ísť o určitú funkciu, napr. funkciu poslanca obecného zastupiteľstva,
  2. táto funkcia je vymedzená funkčným alebo časovým obdobím, t. j. ide o obmedzené trvanie funkcie, napr. v prípade poslanca obecného zastupiteľstva ide o štvorročné obdobie,
  3. funkcia je obsadzovaná na zá­klade priamej alebo nepriamej voľby, alebo vymenovaním.

Zamestnávateľ uvoľní zamestnanca na výkon verejnej funkcie krátkodobo alebo dlhodobo, to znamená, že zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. pozná dva modely:

  • výkon verejnej funkcie sa uskutočňuje popri plnení pracovnoprávnych povinností, keď zamestnávateľ poskytne zamestnancovi na výkon verejnej funkcie pracovné voľno na nevyhnutne potrebný čas [§ 136 ods. 1 a § 137 ods. 3 Zákonníka práce, alebo
  • výkon verejnej funkcie sa neuskutočňuje popri plnení pracovnoprávnych povinností a zamestnávateľ uvoľní zamestnanca na výkon verejnej funkcie ­dlhodobo (§ 136 ods. 2 Zákonníka práce); v takomto prípade zamestnancovi pracovný pomer nekončí, ale „spočíva“, t. j. pracovný pomer ďalej existuje, ale z dôvodu uvoľnenia na výkon verejnej funkcie sa toho času zárobková činnosť v pracovnom pomere nevykonáva.

Voľba, či zamestnanec požiada z dô­vodu výkonu verejnej funkcie o krátkodobé alebo dlhodobé uvoľnenie, závisí od rozhodnutia zamestnanca. Dávame však do pozornosti, že v niektorých prípadoch je rozhodnutie zamestnanca viazané obmedzením, ktoré ustanovuje príslušný predpis vo väzbe na tzv. nezlučiteľnosť určitej činnosti s verejnou funkciou.

Podľa právneho stavu ­platného do 31. marca 2018: „Funkcia poslan­ca bola v súlade s § 11 ods. 2 zákona o obecnom zriadení nezlučiteľná s funkciou zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený.“ To znamená, že keď bol zamestnanec obce zvolený za poslanca obecného zastupiteľstva bol nútený skončiť svoj pracovný pomer s obcou, keďže inak by ­došlo k nezlučiteľnosti funkcií. Takáto právna úprava znevýhodňovala uvedené osoby voči ostatným zamestnancom, ktorí boli podľa Zákonníka práce zamestnávateľmi dlhodobo uvoľňovaní na výkon verejnej funkcie, pričom ich pracovný pomer zostával zachovaný. Preto od 1. apríla 2018 došlo k zmene a podľa nového právneho stavu je situácia takáto: „Funkcia poslanca je nezlučiteľná s funkciou zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený; to neplatí, ak zamestnanec obc

Související dokumenty

Súvisiace články

Finančné nároky volených funkcionárov miest a obcí
Zlučiteľnosť dvoch funkcií
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (III.)
Schválenie zvýšenia platu starostu
Účinnosť uznesenia o zvýšení platu starostu
Zmeny v právnom postavení a plate starostu (II.)
Výpočet platu starostu
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (I.)
Odmeňovanie poslancov po 1. apríli 2018 (2. časť)
Rôzne režimy v odmeňovaní zástupcu primátora
Refundácia mzdových nákladov
Právne postavenie a platové pomery starostov obcí (1. časť)
Právne postavenie a platové pomery starostov obcí (2. časť)
Právne postavenie a platové pomery starostov obcí (3. časť)
Pridelenie vyššej triedy
Mzdy – prenesený výkon
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (IV.)
Plat starostu, ktorý po komunálnych voľbách v roku 2018 pokračuje vo svojej funkcii
Plat starostu, ktorý končí vo funkcii

Súvisiace otázky a odpovede

Rozsah úväzku starostu
Odmeňovanie starostov a primátorov
Zástupca starostu a jeho nároky
Náhradu platu starostu v prípade čerpania dovolenky
Práva a nároky starostu obce
Nesprávne priznaná tarifná trieda
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Zverejňovanie informácií o výške platov
Plat úväzkového starostu
Výpočet priemerného mesačného platu starostu po 1. 6. 2011
Výpočet náhrady platu počas dovolenky
Schvaľovanie platu starostu
Náhrada mzdy za riadne čerpanie dovolenky starostovi obce
Zaradenie do platovej triedy
Mzdy - prenesený výkon
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Starosta obce - dovolenka
Plat zástupca starostu počas zastupovania starostu
Práceneschopnosť a výkon funkcie starostu obce?
Starosta obce a pracovný pomer na určitú dobu