Administratívna finančná kontrola a finančná kontrola na mieste v podmienkach územnej samosprávy

Vydáno: 15 minút čítania

Cieľom príspevku je informovať o vykonávaní administratívnej finančnej kontroly a finančnej kontroly na mieste v zmysle zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a audite“), ktorým sa zrušil zákon č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Nový zákon je účinný od 1. januára 2016.

Podľa § 6 ods. 1 zákona o finančnej kontrole a audite sa finančná kontrola vykonáva ako:

  1. základná finančná kontrola,
  2. administratívna finančná kontrola,
  3. finančná kontrola na mieste.

Finančná kontrola sa vykonáva buď „od stola“ formou základnej finančnej kontroly a administratívnej finančnej kontroly alebo na mieste formou finančnej kontroly na mieste.

Administratívna finančná kontrola

Obec je povinná vykonávať administratívnu finančnú kontrolu súladu každej finančnej operácie alebo jej časti s/so:

  • rozpočtom na príslušný rozpočtový rok,
  • osobitnými predpismi alebo medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazanáa na základe ktorých sa Slovenskej republike poskytujú finančné prostriedky zo zahraničia,
  • zmluvami uzatvorenými obcou a ROPO,
  • rozhodnutiami vydanými na základe osobitných predpisov,
  • vnútornými predpismi alebo
  • inými podmienkami poskytnutia verejných financií,

ak obec poskytne alebo poskytla verejné financie inej osobe.

Administratívnu finančnú kontrolu na obci vykonávajú:

  • štatutárny orgán obce – starosta alebo ním určený vedúci zamestnanec,
  • zamestnanec zodpovedný za rozpočet, verejné obstarávanie, správu majetku alebo za iné odborné činnosti podľa povahy finančnej operácie alebo jej časti podľa rozhodnutia štatutárneho orgánu obce – starostu.

Princíp kontroly štyroch očí

Tak ako v prípade základnej finančnej kontroly, tak aj u administratívnej finančnej kontroly platí princíp kontroly štyroch očí, čo v praxi znamená, že administratívnu finančnú kontrolu vykonávajú aspoň dvaja zamestnanci obce, z ktorých jeden musí byť starosta alebo ním určený vedúci zamestnanec.

Související dokumenty

Súvisiace články

Vykonávanie kontrolnej činnosť poslancami
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Inkompatibilita a obmedzenia pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce (II.)
Usmernenie obcí pri výkone dozoru v oblasti hazardných hier
Poskytovanie čiastkových informácií z výkonu kontroly
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Predkladanie výsledkov vyhodnocovania hospodárenia územnej samosprávy
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly príjmových finančných operácií
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
K novele zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite
Vnútorná administratívna kontrola v otázkach a odpovediach
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly bezhotovostných výdavkových finančných operácií
Komentár k novelám zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Zodpovednosť zamestnancov za výkon finančnej kontroly
Vypracovanie správy či protokolu z vykonanej kontroly?
Praktický pohľad na vybrané povinnosti a kompetencie hlavného kontrolóra
Preverenie plnení povinností obce pri overovaní jej účtovnej závierky audítorom

Súvisiace otázky a odpovede

Spotrebná daň z uhlia
Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj nehnuteľnosti
Služby poskytnuté nemeckou spoločnosťou pre slovenskú spoločnosť na území SR
Certifikácia ISO, účtovanie a daňový výdavok
Audit a závierka
Jednorazová náhrada
Kontrola dokladov
Zasielanie zápisnice a uznesení z rokovaní obecného zastupiteľstva
Prepočítanie platu hlavného kontrolóra
Prenájom automobilu do spoločnosti
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie
Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné