Na otázky tohto druhu reaguje odborná i laická verejnosť veľmi citlivo. Je to prirodzené, pretože ide o priemet vlastného pocitu spravodlivosti, či nespravodlivosti, ktorá je etickým atribútom vnímania okolitej reality. Súčasne je však potrebné starostlivo hodnotiť príslušné právne pravidlá, pretože spravodlivosť založená na práve (legálna spravodlivosť), ktorá sa má rovnako uplatňovať na všetkých, sa môže dosť podstatne líšiť od spravodlivosti vnímanej jednotlivcom (etická spravodlivosť), čo je ideál, ktorý ani zďaleka nie je vnímaný rovnako.
Konflikt záujmov a nezlučiteľnosť funkcií - odpovede na otázky z praxe
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Konflikt záujmov a nezlučiteľnosť funkcií sú dve rôzne veci
? Otázka č. 1:
Kontrolórka dňa 1.9.2016 nastúpila do zamestnania ako učiteľka ZŠ v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, kde zároveň zastáva funkciu hlavného kontrolóra. Ako prednostu úradu ma zaujíma výklad právnej úpravy, resp. ak existuje v tejto súvislosti nejaký judikát, či nejde o konflikt záujmov?
Položená otázka dokumentuje prelínanie dvoch inštitútov spomínaných v nadpise. Je preto nevyhnutné postupovať veľmi dôkladne a s presným rozlíšením, o čo ide.
K nezlučiteľnosti funkcie
Nezlučiteľnosť funkcie je právnou normou vymedzený kolízny súbeh dvoch pozícií (funkcií alebo funkcie a povolania), s ktorým právne pravidlá spájajú prísny právny následok - zánik jednej z kolidujúcich pozícií. V prípade hlavného kontrolóra upravuje nezlučiteľnosť funkcie zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") nasledovne:
Zákon o obecnom zriadení - výňatok § 18 (2) Funkcia hlavného kontrolóra je nezlučiteľná s funkciou a) poslanca, b) starostu, c) člena orgánu právnickej osoby, ktorej zriaďovateľom alebo zakladateľom je obec, d) iného zamestnanca obce, e) podľa osobitného zákona. § 18a Predpoklady na výkon funkcie, voľba a skončenie výkonu funkcie (8) Výkon funkcie hlavného kontrolóra zaniká g) dňom, keď začal vykonávať funkciu podľa § 18 ods. 2.
Z aspektu položenej otázky funkcia zamestnanca obcou zriadenej príspevkovej alebo rozpočtovej organizácie celkom zrejme nepatrí medzi nezlučiteľné funkcie. Okrem právneho aspektu má nezlučiteľnosť funkcie v prípade zriadenej právnickej osoby vzťah len k štatutárnemu orgánu, čo je aj logické, pretože ten reprezentuje kontrolovaný subjekt, nesie zodpovednosť za činnosť celej právnickej osoby aj za prípadné kontrolné zistenia.
(Poznámka autora: Odhliadneme od výrazu "člena orgánu právnickej osoby", ktorý je dosť nešťastne zvolený a mätúci.)
Pre dobrú orientáciu registrujme, že v danom prípade nejde o nezlučiteľnosť funkcie, a ak by v prípade hlavného kontrolóra nastala v zákone predvídaná situácia, spôsobila by zánik výkonu funkcie hlavného kontrolóra podľa cit. § 18a ods. 8 písm. g) zákona o obecnom zriadení.
Pre úplnosť stojí za z