Konflikt záujmov a nezlučiteľnosť funkcií - odpovede na otázky z praxe

Vydáno: 20 minút čítania

Na otázky tohto druhu reaguje odborná i laická verejnosť veľmi citlivo. Je to prirodzené, pretože ide o priemet vlastného pocitu spravodlivosti, či nespravodlivosti, ktorá je etickým atribútom vnímania okolitej reality. Súčasne je však potrebné starostlivo hodnotiť príslušné právne pravidlá, pretože spravodlivosť založená na práve (legálna spravodlivosť), ktorá sa má rovnako uplatňovať na všetkých, sa môže dosť podstatne líšiť od spravodlivosti vnímanej jednotlivcom (etická spravodlivosť), čo je ideál, ktorý ani zďaleka nie je vnímaný rovnako.

Konflikt záujmov a nezlučiteľnosť funkcií - odpovede na otázky z praxe
Mgr.
Ladislav
Briestenský
 
Konflikt záujmov a nezlučiteľnosť funkcií sú dve rôzne veci
? Otázka č. 1:
Kontrolórka dňa 1.9.2016 nastúpila do zamestnania ako učiteľka ZŠ v zriaďovateľskej pôsobnosti obce, kde zároveň zastáva funkciu hlavného kontrolóra. Ako prednostu úradu ma zaujíma výklad právnej úpravy, resp. ak existuje v tejto súvislosti nejaký judikát, či nejde o konflikt záujmov?
Položená otázka dokumentuje prelínanie dvoch inštitútov spomínaných v nadpise. Je preto nevyhnutné postupovať veľmi dôkladne a s presným rozlíšením, o čo ide.
 
K nezlučiteľnosti funkcie
Nezlučiteľnosť funkcie je právnou normou vymedzený kolízny súbeh dvoch pozícií (funkcií alebo funkcie a povolania), s ktorým právne pravidlá spájajú prísny právny následok - zánik jednej z kolidujúcich pozícií. V prípade hlavného kontrolóra upravuje nezlučiteľnosť funkcie zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") nasledovne:
                                Zákon o obecnom zriadení - výňatok
                                              § 18
 
(2) Funkcia hlavného kontrolóra je nezlučiteľná s funkciou
   a) poslanca,
   b) starostu,
   c) člena orgánu právnickej osoby, ktorej zriaďovateľom alebo zakladateľom je obec,
   d) iného zamestnanca obce,
   e) podľa osobitného zákona.
 
                                              § 18a
 
                                    Predpoklady na výkon funkcie, 
                                  voľba a skončenie výkonu funkcie
 
(8) Výkon funkcie hlavného kontrolóra zaniká
   g) dňom, keď začal vykonávať funkciu podľa § 18 ods. 2.
Z aspektu položenej otázky funkcia zamestnanca obcou zriadenej príspevkovej alebo rozpočtovej organizácie celkom zrejme nepatrí medzi nezlučiteľné funkcie. Okrem právneho aspektu má nezlučiteľnosť funkcie v prípade zriadenej právnickej osoby vzťah len k štatutárnemu orgánu, čo je aj logické, pretože ten reprezentuje kontrolovaný subjekt, nesie zodpovednosť za činnosť celej právnickej osoby aj za prípadné kontrolné zistenia.
(Poznámka autora: Odhliadneme od výrazu "člena orgánu právnickej osoby", ktorý je dosť nešťastne zvolený a mätúci.)
Pre dobrú orientáciu registrujme, že v danom prípade nejde o nezlučiteľnosť funkcie, a ak by v prípade hlavného kontrolóra nastala v zákone predvídaná situácia, spôsobila by zánik výkonu funkcie hlavného kontrolóra podľa cit. § 18a ods. 8 písm. g) zákona o obecnom zriadení.
Pre úplnosť stojí za z

Související dokumenty

Súvisiace články

Porušenie niektorých povinností obcami
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (I.)
Kompetencie obcí a ich oprávnenie vydávať všeobecne záväzné nariadenia
Inkompatibilita a obmedzenia pri výkone funkcie hlavného kontrolóra obce
Vykonávanie kontrolnej činnosť poslancami
Spracovanie administratívy obecného zastupiteľstva, obecnej rady a komisií obecného zastupiteľstva
Poskytovanie čiastkových informácií z výkonu kontroly
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2019
Nezlučiteľnosť funkcie poslanca s funkciou zamestnanca obcou zriadenej školy
Účinnosť uznesenia o zvýšení platu starostu
Hlavný kontrolór obce a výkon jeho funkcie v praxi
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (II.)
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (III.)
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (IV.)
Zmeny v právnom postavení a plate starostu (II.)
Výpočet platu starostu
Schválenie zvýšenia platu starostu
Výkon kontrolnej činnosti podľa pravidiel finančnej kontroly
Postavenie poslancov obecného zastupiteľstva v mzdovej učtárni

Súvisiace otázky a odpovede

Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Poistenie ako daňový výdavok
Spotreba PHM
Zdanenie cestovných náhrad
Cestovné náhrady ako daňový výdavok stálej prevádzkarne
Cestovné náhrady, jazykový kurz komplementára
Použitie vlastného motorového vozidla SZČO
Výdavok za umytie automobilu a pokuta za prekročenie rýchlosti ako neuznaný výdavok
Vyúčtovanie nárokových a nenárokových výdavkov pri použití súkromného vozidla na pracovnú cestu
Očkovanie zamestnancov na zahraničnej pracovnej ceste
Daň z motorových vozidiel a cestovné náhrady
PHL v jednoduchom účtovníctve
Cestovné poistenie ako daňový výdavok
Cestovné náhrady a daňový výdavok
Pracovná cesta podnikateľa – FO a daňové výdavky
Nárok spoločníka a konateľa v jednej osobe na cestovné náhrady a stravné
Nárok na stravné a cestovné náhrady SZČO
Uznanie výdavkov na obstaranie bytu pri predaji bytu občanom
Zmluva o dielo a autorská zmluva od občana nepodnikateľa

Súvisiace predpisy

369/1990 Zb. o obecnom zriadení
357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov