Platná právna úprava ustanovuje obciam viac povinností vyplývajúcich predovšetkým zo zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“), ale tiež z viacerých osobitných právnych predpisov. Obce však často najmä z personálnych a materiálnych dôvodov porušujú viaceré povinnosti, ktoré im ukladá platná právna úprava. Na základe vykonanej analýzy v príspevku poukážeme na porušenie niektorých povinností obcami najmä v oblasti zverejňovania informácií, prijímania všeobecne záväzných nariadení obce, ako aj ochrany osobných údajov.
ZASADNUTIA OBECNÉHO ZASTUPITEĽSTVA
-
Schvaľovanie programu zasadnutia obecného zastupiteľstva
Podľa § 12 ods. 5 zákona o obecnom zriadení
obecné zastupiteľstvo schvaľuje návrh programu zasadnutia na začiatku zasadnutia
. Najprv sa hlasuje o bodoch návrhu programu zasadnutia obecného zastupiteľstva zverejneného na úradnej tabuli obce a na webovom sídle obce aspoň tri dni pred zasadnutím obecného zastupiteľstva. Na zmenu návrhu programu zasadnutia obecného zastupiteľstva je potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny všetkých poslancov. Ak starosta odmietne dať hlasovať o návrhu programu zasadnutia obecného zastupiteľstva alebo o jeho zmene, stráca právo viesť zasadnutie obecného zastupiteľstva, ktoré ďalej vedie zástupca starostu obce. Ak zástupca starostu obce nie je prítomný alebo odmietne viesť zasadnutie obecného zastupiteľstva, vedie ho iný poslanec poverený obecným zastupiteľstvom. Niektoré obce však napriek tomu na začiatku zasadnutia obecného zastupiteľstva nehlasujú o návrhu programu zasadnutia.-
Ukladanie povinností starostovi obce uznesením obecného zastupiteľstva
Podľa § 10 ods. 1 zákona o obecnom zriadeníorgánmi obce sú obecné zastupiteľstvo a starosta obce. Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce, starosta obce je predstaviteľom obce a najvyšším výkonným orgánom obce. Obecné zastupiteľstvo a starosta obce pri výkone ich pôsobnosti spolupracujú,
nie je však medzi nimi vzťah nadriadenosti a podriadenosti
. Napriek tomu niektoré uznesenia obecného zastupiteľstva ukladajú starostovi obce určité úlohy. Starosta obce však týmito pokynmi obecného zastupiteľstva nie je viazaný. Preto odporúčame uznesenia obecného zastupiteľstva formulovať tak, že
obecné zastupiteľstvo odporúča starostovi obce určité úlohy
. V tom zmysle je potrebné zmeniť tento spôsob rozhodovania obecného zastupiteľstva aj v rokovacom poriadku obecného zastupiteľstva.-
Správa hlavného kontrolóra obce o kontrolnej činnosti