Špecifiká rezerv a nevyfakturovaných dodávok v účtovníctve rozpočtových, príspevkových organizácií a obcí

Vydáno: 15 minút čítania

Rozpočtové, príspevkové organizácie a obce tvoria rezervy podľa § 26 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a § 14 opatrenia MF SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania“). Podľa § 26 ods. 5 zákona o účtovníctve sú rezervy definované ako záväzky s neistým časovým vymedzením alebo výškou, ktoré sa tvoria na krytie známych rizík alebo strát súvisiacich s činnosťou účtovnej jednotky.

Podľa Postupov účtovania sa rezervy definujú ako záväzok predstavujúci existujúcu povinnosť účtovnej jednotky, ktorá vznikla z minulých udalostí, je pravdepodobné, že v budúcnosti zníži ekonomické úžitky účtovnej jednotky, pričom ak nie je známa presná výška tohto záväzku, ocení sa odhadom v sume dostatočnej na splnenie existujúcej povinnosti ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka pri zohľadnení rizík a neistôt.

Záväzok s určitým časovým vymedzením a určitou výškou sa neúčtuje ako rezerva, ale sa účtuje ako záväzok. Rezervy sa tvoria v očakávanej výške záväzku a rezervy aktívny zostatok (§ 14 ods. 6 Postupov účtovania). Vo väčšine prípadov sa očakávaná výška záväzku nerovná jej skutočnému použitiu (čerpaniu).

Tvorba rezerv sa účtuje na ťarchu nákladov, ich použitie a zrušenie v prospech výnosov. V rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky (príloha k Postupom účtovania) pre účtovanie tvorby, rozpustenia a zrušenia rezerv sú vytvorené tieto účty:

  • 323 – Krátkodobé rezervy, ak ide o krátkodobé záväzky (zákonné, ostatné),
  • 451 – Rezervy zákonné, ak ide o dlhodobé rezervy,
  • 459 – Rezervy ostatné, ak ide o dlhodobé rezervy.

Z metodického hľadiska sú účty rezerv pasívne účty, ich zostatok sa prevádza do nasledujúceho účtovného obdobia (Postupy účtovania § 14 ods. 5) a v súvahe sa vykazuje na strane pasív. Spôsob tvorby a použitia rezerv sa uvádza vo vnútornom predpise účtovnej jednotky, pričom rezerva sa môže použiť len na účel, na ktorý bola vytvorená. Rezervy sú predmetom dokladovej inventúry a pri inventarizácii sa posudzuje ich výška a odôvodnenosť. Ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, sa z dôvodu upravujúcich závierkových účtovných prípadov účtuje tvorba rezervy, alebo sa upraví jej výška.

Podľa zákona č. 595/2003 Z. z. o da­ni z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) rozlišujeme rezervy daňové – zákonné (vytvárané zo zdaňovacej činnosti). Podrobnejšie hľadiská tvorby rezerv zobrazuje tabuľka č. 1.

Tabuľka č. 1: Hľadiská tvorby rezerv

Podľa doby vyrovnania záväzkov

Krátkodobé a dlhodobé rezervy

Podľa činností

Rezervy za:

prevádzkovú činnosť

finančnú činnosť

mimoriadnu činnosť

Podľa zákonnej úpravy

Zákonné a ostatné rezervy

Podľa ZDP

Daňové a nedaňové rezervy

Zdroj: spracovanie autora

Tvorba rezerv sa účtuje na ťarchu nákladov, ich použitie a zrušenie v pros­pech výnosov. V závislosti od toho, ktorú časť výsledku hospodárenia ovplyvňujú, sa tvorba rezerv účtuje:

  • v prípade prevádzkovej činnosti do nákladov na účet 552 – Tvorba zákonných rezerv, resp. účet 553 – Tvorba ostatných rezerv,
  • v prípade finančnej činnosti do nákladov na účet 554 – Tvorba rezerv z finančnej činnosti,
  • v prípade mimoriadnej činnosti do nákladov na účet 574 – Tvorba rezerv.

Použitie a čerpanie (zrušenie) rezerv sa účtuje do výnosov v závislosti od toho, na akej činnosti účtovnej jednotky boli rezervy v minulých účtovných obdobiach tvorené na účty:

  • 652 – Zúčtovanie zákonných rezerv,
  • 653 – Zúčtovanie ostatných rezerv,
  • 654 – Zúčtovanie rezerv z finančnej činnosti,
  • 674 – Zúčt

Související dokumenty

Súvisiace články

Špecifiká územnej samosprávy a ich odraz v účtovníctve a účtovnej závierke
Komplikované účtovné prípady – započítanie pohľadávok a záväzkov a zmena v osobe veriteľa alebo dlžníka
Rezervný fond, zákonný rezervný fond, rezervy
Rámcová účtová osnova pre ROPO, podnikateľov a ich rozdiely v kontexte konsolidovanej účtovnej závierky zostavenej obcou
Fondy tvorené z prebytku v obci
Zaúčtovanie rezervného fondu
Účet cudzích prostriedkov v rozpočtových organizáciách
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Nevyčerpané účelovo určené prostriedky a ich použitie v nasledujúcich rozpočtových rokoch
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Dotácie zo štátneho rozpočtu a z rozpočtov obcí
Peňažné fondy obce – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (I.)
Poskytnutie a prijatie preddavkov v účtovných jednotkách verejnej správy (II.)
Rôznorodosť subjektov verejnej správy z hľadiska účtovníctva a daní
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Združené prostriedky obce

Súvisiace otázky a odpovede

Vrátenie nevyčerpaných prostriedkov
Účtovanie vývozu komunálneho odpadu
Prenájom alebo služba
Predpis odmien poslancov obecného zastupiteľstva
Nadobudnutie pozemku do vlastníctva obce od SPF.
Účtovanie kontokorentného úveru
Vratky nevyčerpaných FP v danom roku
Vodovod a kanalizácia - refakturacia
Darovanie prebytočného hnuteľného majetku štátu /tabletový počítač/ obci
Zmluva o užívaní priestorov
Obstaranie dochádzkového systému rozpočtovou organizáciou
Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi, resp. osobitný príjemca
Tvorba rezervy na nevyfakturované dodávky
Časové rozlíšenie reklamných predmetov
Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia - nedoplatok
Postúpenie pohľadávky z pohľadu dane z príjmov
Účtovanie a daňové aspekty vzniku a úhrady záväzku z ručenia
Rodinný príslušník a daňové náklady
Hĺbková injektáž budovy