Špecifiká územnej samosprávy a ich odraz v účtovníctve a účtovnej závierke

Vydáno: 17 minút čítania

Verejný sektor je v našom právnom systéme vymedzený v zákone č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“). Podľa tohto právneho vymedzenia verejný sektor tvorí štát so „svojimi“ štátnymi rozpočtovými a príspevkovými organizáciami a ďalšie subjekty zapísané v registri samosprávy so „svojimi“ rozpočtovými a príspevkovými organizáciami a ďalšie subjekty zapísané v registri organizácií verejnej správy podľa zákona č. 69/2012 Z. z. štátne fondy, verejné vysoké školy a sociálne poisťovne.

Štát ako hlavný reprezentant štátneho sektora a samospráva reprezentovaná obcami a samosprávnymi krajmi si na zabezpečenie správy územia (štátu, obce a samosprávneho kraja) zriaďujú rozpočtové a príspevkové organizácie.

Verejná správa

Verejná správa predstavuje činnosť vykonávanú orgánmi štátnej správy, samosprávy a verejnoprávnymi inštitúciami pri zabezpečovaní verejných úloh. Jej hlavným cieľom je prevádzkovanie verejného blahobytu prostredníctvom posilnenia občianskej spoločnosti a sociálnej spravodlivosti. Verejnú správu tvorí štátna správa spolu so samosprávou.

Samospráva

Vymedzenie pojmu samospráva zahŕňa dve základné roviny, v ktorých možno pojem samosprávy vyjadriť; samosprávu môžeme chápať:

  • ako činnosť zložiek územnej samosprávy,
  • záujmovú samosprávu, ktorú môžu vykonávať rôzne záujmové komory, napr. komora advokátov, lekárov, znalcov, audítorov, certifikovaných účtovníkov, daňových poradcov atď.

Pre obidve roviny je spoločným znakom to, že stoja v protiklade k štátnej správe a sú nezávislé na úrovni jej decentralizácie.

Samosprávu môžeme chápať ako výraz autonómie a nezávislosti na celku v spojení s výkonom povinností, ktoré sú na samosprávu delegované štátom, aby ovplyvňovala určitú skupinu spoločenských vzťahov; na tento účel sú na samosprávu prenesené určité štátne mocenské oprávnenia za účelom zefektívnenia ich pôsobenia v spoločnosti.

Rozlišujeme dve základné chápania samosprávy:

  • politické – vyjadruje organizačný princíp verejné správy, a to spoluúčasť občanov na výkone správy,
  • právne – výkon verejnej správy prináleží subjektu odlišnému od štátu, t. j. že samospráva sa uskutočňuje relatívne samostatne na štátnej správe; toto chápanie samosprávy ju stavia do protikladu k štátnej správe, tzn. že samospráva a štátna správa tvoria dve základní zložky verejnej správy.

Samospráva ako taká slúži všeobecne na uspokojovanie a rea­lizáciu záujmov jednotlivcov alebo skupinových záujmov.

Na základe rôznych oblastí záujmov dochádza k diferenciácii samosprávy. Samosprávne subjekty tak možno rozdeliť do dvoch skupín:

  1. inštitúcie nezávislé na štáte a vznikajúce združením fyzických osôb – obyvateľov, členov a pod.,
  2. samosprávne inštitúcie vyššej úrovne, ktoré tvoria také združenia, ktorých základným článkom sú predovšetkým právnické osoby napr. združenie miest a obcí Slovenska (ZMOS), zväz družstiev, politická strana, spoločenská organizácia), u ktorých sledujeme vedľa nezávislosti na štátnych orgánoch alebo orgánoch štátnych inštitúcií tiež druhý stupeň nezávislosti, resp. samostatnosti a síce nezávislosť na vzťahu k určitému centru.

Územná samospráva v SR

Územná samospráva je časť verejnej správy spravidla v oblasti otázok lokálneho významu, ktorú uskutočňuje nie štát, ale obyvateľstvo územných celkov a/alebo isté orgány územných celkov.

Na Slovensku má územná samospráva dve úrovne [obec/mesto a vyšší územný celok (VÚC)] a právne je upravená predovšetkým v štvrtej hlave ústavy SR (Čl. 64 – Čl. 71), podľa ktorej: „Územnú samosprávu tvorí obec a vyšší územný celok.“

Obec a VÚC sú samostatné, samosprávne a správne celky, právnické osoby s vlastným majetkom a finančnými prostriedkami, povinnosti im možno ukladať iba zákonom.

Územná samo

Související dokumenty

Súvisiace články

Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO
Právne úkony s majetkom v správe rozpočtových a príspevkových organizácií
Financovanie obstarania dlhodobého majetku vlastnou činnosťou obce a ROPO (II.)
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Špecifiká územnej samosprávy a ich odraz v účtovníctve a účtovnej závierke (III.)
Účtovné a daňové odpisy (I.)
Účtová trieda 0 – Dlhodobý majetok (I.)
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (II.)
Vlastné imanie – účtová trieda 4
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Fond rozvoja bývania – tvorba a použitie v podmienkach obcí
Združené prostriedky obce
Účtovanie rekonštrukcie ihriska
Obstaranie majetku z prostriedkov štátneho rozpočtu z účtovného hľadisk
Rámcová účtová osnova pre ROPO, podnikateľov a ich rozdiely v kontexte konsolidovanej účtovnej závierky zostavenej obcou
Práva a povinnosti rozpočtových organizácií
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Účtovanie majetku obcí
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu

Súvisiace otázky a odpovede

Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo
Výroba dreveného vyrezávaného kríža
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi, resp. osobitný príjemca
Účtovanie vývozu komunálneho odpadu
Prenájom alebo služba
Správne zaúčtovanie záväzku obce
Obstaranie dochádzkového systému
Uplatnenie daňových odpisov
Zaúčtovanie materiálu
Daňový odpis z prenajatého majetku
Použitie kódu zdroja 43
Nadobudnutie pozemku do vlastníctva obce od SPF.
Zaokrúhľovanie platieb v hotovosti a účtovníctvo ROPO
Kód zdroja
Účtovanie kontokorentného úveru
Vratky nevyčerpaných FP v danom roku
Vodovod a kanalizácia - refakturacia
Darovanie prebytočného hnuteľného majetku štátu /tabletový počítač/ obci
Zmluva o užívaní priestorov
Obstaranie dochádzkového systému rozpočtovou organizáciou