Obce a vyššie územné celky majú povinnosť zosúladiť hospodárenie podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“). Právna úprava finančného hospodárenia obcí v SR je upravená zákonom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Účtovníctvo územnej samosprávy je právne upravené zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“) a opatrením č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „postupy účtovania“). Tabuľka 1 uvádza špecifiká účtovej osnovy pre rozpočtové organizácie (ďalej len „RO“), príspevkové organizácie (ďalej len „PO“), štátne fondy, obce a vyššie územné celky, v ktorej sú zohľadnené spôsoby financovania subjektov štátnej správy a samosprávy – rozpočtové pravidlá verejnej správy a rozpočtové pravidlá územnej samosprávy.
Tabuľka 1
Účtová trieda v účtovej osnove |
Špecifiká účtovej osnovy pre ROPO a obce |
---|---|
0 – Dlhodobý majetok |
Subjekty štátu a samosprávy dlhodobý majetok iba spravujú, tzn., že vlastníkom daného majetku je štát, obec alebo samosprávny kraj. Dlhodobý majetok je prevažne financovaný prostredníctvom poskytnutého kapitálového transferu od zriaďovateľa. |
1 – Zásoby |
Zásoby (obežný majetok) sú prevažne financované prostredníctvom poskytnutého bežného transferu od zriaďovateľa, resp. dotácie zo štátneho rozpočtu. |
2 – Finančné účty |
22 – Účty v bankách Účtová skupina 22 obsahuje špecifické príjmové účty RO, PO, obcí av yšších územných celkov (223 – Príjmový rozpočtový účet, 224 – Účet štátnych rozpočtových príjmov) a výdavkové účty (222 – Výdavkový rozpočtový účet, 225 – Účet štátnych rozpočtových výdavkov). 28 – Účty štátnej pokladnice |
3 – Zúčtovacie vzťahy |
35 – Zúčtovanie medzi subjektami verejnej správy Pomocou účtov 353 – Zúčtovanie transferov štátneho rozpočtu, 355 – Zúčtovanie transferov rozpočtu obce a vyššieho územného celku, 357 – Ostatné zúčtovanie rozpočtu obce a vyššieho územného celku sa účtuje o vzťahoch so štátnym rozpočtom, s rozpočtom obce a vyššieho územného celku z titulu transferu. |
4 – |
43 – Výsledok hospodárenia 431 – Výsledok hospodárenia |
5 – Náklady |
58 – Náklady na transfery a náklady z odvodov príjmov |
6 – Výnosy |
68 – Výnosy z transferov a rozpočtových príjmov v štátnych rozpočtových organizáciách a príspevkových organizáciách 69 – Výnosy z transferov a rozpočtových príjmov v obciach, vyšších územných celkoch a v rozpočtových organizáciách a príspevkových organizáciách zriadených obcou alebo vyšším územným celkom |
Účtová trieda 7 – Uzávierkové účty a podsúvahové účty |
71 – Výsledkový uzávierkový účet 710 – Účet výsledku hospodárenia |
Účtové triedy 8 a 9 – Vnútroorganizačné účtovníctvo |
|
Zdroj: Vlastné spracovanie.
Obec je samostatný územný samosprávny a správny celok Slovenskej republiky. Obec je právnická osoba, samostatne hospodári s vlastným majetkom a vlastnými príjmami; združuje osoby, ktoré majú na jej území trvalý pobyt. Obec financuje svoje potreby z vlastných príjmov, dotácií a transferov zo štátneho rozpočtu, rozpočtu EÚ a z ďalších doplnkových zdrojov (tzn. právnické a fyzické osoby). Základom finančného hospodárenia obce (alebo vyššieho územného celku) je rozpočet obce, ktorý sa zostavuje na obdobie jedného roka. Rozpočet obce a vyššieho územného celku (ďalej len „VÚC“) sa podrobne člení na:
- bežný rozpočet (bežné príjmy – bežné výdavky),
- kapitálový rozpočet (kapitálové príjmy – kapitálové výdavky),
- finančné operácie.
Finančnými operáciami sa vykonávajú prevody z peňažných rozpočtov obce a VÚC a realizujú sa návratné zdroje financovania a ich splácania. Po skončení rozpočtového roka obec a VÚC súhrnne spracuje údaje o rozpočtovom hospodárení do záverečného účtu obce. Obec/VÚC finančne usporiada svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým a fyzickým osobám, ďalej usporiada finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, rozpočtom iných