Administratívnu finančnú kontrolu ako súčasť finančnej kontroly orgán verejnej správy musí vykonávať, ak poskytuje alebo poskytol verejné financie inej právnickej osobe alebo fyzickej osobe. Príspevok sa venuje jej spôsobu vykonania s ohľadom na pojmy použitia a poskytnutia verejných prostriedkov.
Praktický výkon administratívnej finančnej kontroly (spracovanie výstupov z administratívnej finančnej kontroly, práva a povinnosti oprávnenej osoby a povinnej osoby, či prizvanej osoby) definujú výlučne ustanovenia § 20 až § 27 zákona č. 357/2015 Z.z. (ďalej len „zákon č. 357/2015 Z.z.“).
Zriadených organizácií v samospráve sa uvedený typ finančnej kontroly spravidla a najčastejšie nedotýka (pozn. autora: neposkytujú verejné prostriedky iným osobám, pričom zálohy a preddavky sú výnimkami z výkonu administratívnej finančnej kontroly).
Administratívna finančná kontrola sa vykonáva bez poverenia štatutárom zamestnancom určeným na jej výkon v prípade poskytnutia dotácie/transferu. Samotná zmluva o poskytnutí dotácie by mala obsahovať podmienku podrobenia sa výkonu administratívnej finančnej kontroly povinnou osobou. I bez tejto zmluvnej úpravy je v zmysle zákona č. 357/2015 Z.z. povinnosť vykonania administratívnej finančnej kontroly v samospráve.
Poskytnutie a použitie verejných prostriedkov v samospráve
Poskytnutie verejných financií predstavuje obdobie od momentu uzatvorenia zmluvy alebo vydania rozhodnutia o pridelení verejných financií až po ich vyplatenie a splnenie všetkých podmienok, na základe ktorých sa verejné financie poskytli. Vtedy sa spravidla vykonáva administratívna finančná kontrola, ktorej predchádza základná finančná kontrola (pozn. autora: okrem výnimiek, ktoré ustanovenie § 8 zákona č. 357/2015 Z.z. definuje).