Zámerom príspevku je detailnejšie ozrejmenie inštitútu iných úkonov majetkovej povahy ako finančných operácií, ktoré treba overiť predbežnou finančnou kontrolou. V druhej časti príspevku sa venujem dôsledkom nevykonávania alebo neúplného vykonávania predbežnej finančnej kontroly na iných úkonoch majetkovej povahy na porušenie finančnej disciplíny v zmysle zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
V súlade s ust. § 6 ods. 1 zákona č. 502/2001 Z. z. o finančnej kontrole a vnútornom audite v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite“) predbežnou finančnou kontrolou obec a ňou zriadené príspevkové a rozpočtové organizácie overujú každú pripravovanú finančnú operáciu. Tou sa v zmysle ust. § 2 ods. 2 písm. j) tohto zákona rozumejú okrem výdavkových a príjmových finančných operácií (či už hotovostných alebo bezhotovostných), právnych úkonov aj iné úkony majetkovej povahy.
Špecifikáciu pojmu „iný úkon majetkovej povahy“ zákon o finančnej kontrole a vnútornom audite a ani iný osobitný predpis či predpis ako lex generalis nevysvetľuje (na rozdiel napríklad pri právnych úkonoch, ktoré zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. upravuje). Najmä kvôli nedefinovaniu tohto pojmu a jeho všeobecnosti prichádza zo strany subjektov územnej samosprávy k častým nejasnostiam, ktoré spôsobujú porušenia zákona o finančnej kontrole a vnútornom audi