Rozpočtové hospodárenie obce
Počet vyhľadaných dokumentov: 48
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 48
Zoradiť podľa:
- Článek
Podľa zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z.") po skončení rozpočtového roka obec údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracuje do záverečného účtu obce.
- Článek
Podľa § 16 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z.") obec po skončení rozpočtového roka spracuje súhrnne údaje o rozpočtovom hospodárení do záverečného účtu obce a zistí výsledok rozpočtového hospodárenia.
- Článek
Obce a vyššie územné celky zostavujú svoj rozpočet ako základný nástroj svojho hospodárenia, zachovania bilančnej kontinuity a zabezpečenia všetkých samosprávnych funkcií, ktoré musia počas roka zabezpečovať. Po zostavení rozpočtu obec a vyšší územný celok zverejňujú svoje návrhy rozpočtov najmenej 15 dní spôsobom obci obvyklým, aby sa k nemu mohli vyjadriť obyvatelia obce a až následne ho predkladajú do zastupiteľstiev na schválenie.
Mesto dostalo z environmentálneho fondu príspevok podľa § 7 ods. 1 písm. b) zákona č. 329/2018 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov. Ako zaúčtuje tento príspevok a akú rozpočtovú položku použije?
- Článek
Ak do konca roka 2019 nedôjde k schváleniu rozpočtu na rok 2020, obec bude v roku 2020 hospodáriť v rozpočtovom provizóriu.
- Článek
Súčasťou rozpočtu obce je rozpočet príjmov a výdavkov rozpočtovej organizácie. Obec po schválení rozpočtu obecným zastupiteľstvom na príslušný rozpočtový rok, spracuje rozpis rozpočtu pre svoju RO vrátane rozpisu výdavkov na programy (zámery a ciele) obce (výnimkou sú obec s počtom obyvateľov do 2 000 podľa § 4 ods. 5 zákona č. 583/2004 Z. z.), ktoré bude počas rozpočtového obdobia realizovať z výdavkov rozpočtu obce.
- Článek
Podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“) je obec povinná po skončení rozpočtového roka spracovať údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne do záverečného účtu obce. Návrh záverečného účtu je obec povinná prerokovať najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka.
- Článek
V príspevku sa zameriame na problematiku, ktorá je aktuálna v prvých mesiacoch rozpočtového roka a úzko súvisí so spracovaním záverečného účtu obce. Budem sa snažiť odpovedať na časté otázky súvisiace s výpočtom prebytku, resp. schodku rozpočtu obce. Cieľom je objasniť niektoré skutočnosti, ktoré ešte stále vyvolávajú nejasnosti a spôsobujú problémy pri zostavovaní záverečného účtu obce, najmä pri výpočte prebytku, resp. schodku rozpočtu.
- Článek
V príspevku hlavným kontrolórom ponúkam vzor „Pravidiel kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra“. Po 1. januári 2016 sa zmenila právna úprava pravidiel, podľa ktorej hlavní kontrolóri vykonávajú svoju kontrolnú činnosť. Na základe tejto zmeny je potrebné zo strany hlavných kontrolórov vydať nové „Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra“.
- Článek
Obce v tomto období zostavujú návrhy svojich rozpočtov. Pri ich tvorbe musia zohľadniť aktuálnu právnu úpravu vzťahujúcu sa na tvorbu svojich rozpočtov. V príspevku pozornosť upriamime na novelu zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, na pripravovanú novelu zákona č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a na Príručku na zostavenie rozpočtu na roky 2015 až 2018 uverejnenú vo Finančnom spravodajcovi.
- Článek
Viaceré otázky z praxe smerujú práve k spôsobu tvorby, vedenia, používania a účtovania sociálneho fondu. Príspevok sa venuje predmetným skutočnostiam z pohľadu zákonného, a to najmä v zmysle rozpočtových pravidiel a účtovného hľadiska. Samotný sociálny fond predstavuje povinnú zložku bežného rozpočtu subjektu územnej samosprávy (Pozn. autora: rovnako ako v prípade ostatných zamestnávateľov vykonávajúcich podnikateľskú činnosť, pričom prístup zamestnancov k fondu má byť zaručený).
- Článek
Obce sa v tomto období už pripravujú na zostavenie rozpočtu na roky 2016 – 2018. Ministerstvo financií Slovenskej republiky vydalo vo Finančnom spravodajcovi pod č. MF/008154/2015-411 „Príručku na zostavenie rozpočtu na roky 2016 až 2018“ (ďalej len „príručka“). Príručka je vydaná v súlade s § 14 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“).
- Článek
Po schválení záverečného účtu má obec povinnosť zaúčtovať účtovné prípady súvisiace so schválením rozdelenia a použitia prebytku rozpočtu, schválením tvorby a použitia peňažných fondov. V príspevku sa tak vraciame k objasneniu činností, ktoré nasledujú po schválení záverečného účtu obce, konkrétne k účtovným operáciám, ktoré sa realizujú na obciach po schválení záverečného účtu. Uverejňujeme príklady účtovania a zameriame sa na niektoré skutočnosti, ktoré ešte stále spôsobujú v aplikačnej praxi menšie problémy.
- Článek
V príspevku sa vraciame k spracovaniu záverečného účtu obce, konkrétne k príkladom vyčíslenia prebytku, resp. schodku rozpočtu v jednotnej metodike platnej pre Európsku úniu a k upozorneniu na rozdiel medzi vyčíslením prebytku alebo schodku rozpočtu podľa jednotnej metodiky platnej pre Európsku úniu a podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
- Článek
Ministerstvo financií Slovenskej republiky v súlade s § 8a ods. 7 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) v spojitosti s § 16 ods. 2 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) každoročne vydáva pokyny na zúčtovanie finančných vzťahov.
- Článek
Cieľom príspevku je čitateľovi priblížiť funkciu pokladničného limitu, ako aj dodržanie zákonných usmernení, ktoré s ním súvisia. Odporúčania, ktoré sa v texte nachádzajú, slúžia na dodržanie zásady očakávania a účelnosti pri disponovaní s verejnými prostriedkami v oblasti subjektov územnej samosprávy.
- Článek
Príspevok je venovaný charakteristike reprezentačných (propagačných) nákladov z pohľadu účtovania vybraných prípadov z praxe a právneho rámca, s ktorým sa použitie verejných prostriedkov na reprezentáciu spája. Reprezentačné náklady je možné voľne charakterizovať ako snahu (potrebu) subjektu verejnej správy prezentovať svoju obec, rozpočtovú alebo príspevkovú organizáciu špecifikovanej alebo nešpecifikovanej tretej strane (vonkajšie pôsobenie) či v podmienkach organizácie (vnútorné pôsobenie).
- Článek
Cieľom príspevku je poukázať na špecifické prípady, ktoré sa v školách a školských zariadeniach realizujú na konci roka v súvislosti s ukončením rozpočtového a účtovného obdobia a ktoré vyplývajú z osobitostí rozpočtového hospodárenia škôl a školských zariadení.
- Článek
Obce zostavujú svoj rozpočet a predkladajú ho na schválenie v období konania volieb do orgánov samosprávy obcí. Voľby do orgánov samosprávy obcí sa konajú 15. novembra 2014. Podľa § 11 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) sa funkčné obdobie obecného zastupiteľstva končí zložením sľubu poslancov novozvoleného obecného zastupiteľstva.
- Článek
Obsah článku nadväzuje na problematiku, ktorá sa riešila v niektorom z predchádzajúcich čísel časopisu – išlo o vysporiadanie nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov pri výpočte prebytku rozpočtu v rámci záverečného účtu obce a ich následné použitie v nasledujúcich rozpočtových rokoch. Cieľom tohto príspevku je upozorniť na dodržiavanie pravidiel rozpočtového hospodárenia, najmä zásady časovosti pri použití nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov v rozpočte nasledujúceho roka a priniesť praktické poznatky z aplikácie týchto zásad v praxi subjektov územnej samosprávy.