Záverečný účet obce

Vydáno: 18 minút čítania

Podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“) je obec povinná po skončení rozpočtového roka spracovať údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne do záverečného účtu obce. Návrh záverečného účtu je obec povinná prerokovať najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka.

Obec pred spracovaním záverečného účtu finančne usporiada svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov:

  • k zriadeným alebo založeným právnickým osobám,
  • k fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytli prostriedky svojho rozpočtu,
  • k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov.

Podľa zákona č. 583/2004 Z. z. záverečný účet obce obsahuje najmä:

  1. údaje o plnení rozpočtu v členení na bežný rozpočet, kapitálový rozpočet a finančné operácie v súlade s rozpočtovou klasifikáciou,
  2. bilanciu aktív a pasív,
  3. prehľad o stave a vývoji dlhu,
  4. údaje o hospodárení príspevkových organizácií v ich pôsobnosti,
  5. prehľad o poskytnutých dotáciách podľa § 7 ods. 4 cit. zákona v členení podľa jednotlivých príjemcov, ak nie sú obcou zverejnené iným spôsobom,
  6. prehľad o poskytnutých zárukách podľa jednotlivých príjemcov,
  7. údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti,
  8. hodnotenie plnenia programov obce.

Záverečný účet môže obsahovať aj iné informácie o rozpočtovom hospodárení obce.

V záverečnom účte obec uvedie aj informácie o nevyčerpaných účelovo určených prostriedkoch. Ak možno použiť v rozpočtovom roku v súlade s osobitným predpisom, nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo štátneho rozpočtu, rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, tieto nevyčerpané prostriedky sa na účely tvorby peňažných fondov pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona č. 583/2004 Z. z. z tohto prebytku vylučujú. Tieto nevyčerpané účelovo určené prostriedky obec prevedie na osobitný účet a v nasledujúcich rozpočtových rokoch ich zaradí do rozpočtu obce ako príjmovú finančnú operáciu. Použitie prostriedkov na určený účel je výdavkom rozpočtu obce v nasledujúcich rozpočtových rokoch.

Nevyčerpané prostriedky zo štátneho rozpočtu z roku 2016 použité v roku 2017

Bežný transfer zo štátneho rozpočtu:

Text účtovného prípadu

Suma v Eur

MD

D

Rok 2016

Účtovanie v bežnom účtovnom období 2016

Prijatý bežný transfer zo ŠR

KZ 111 R RK 312001, 312012

 

15 000

 

221 RK

 

357

FA od dodávateľa za služby

5 000

518

321

Vo vecnej a časovej súvislosti s nákladmi sa účtuje zúčtovanie bežného transferu zo ŠR do výnosov

 

 5 000

 

357

 

693

Úhrada FA za služby z bankového účtu KZ 111 R RK 6xx

5 000

321

221 RK

Účtovanie k 31. 12. 2016

Prevod nevyčerpaných prostriedkov podľa § 16 ods. 6 na osobitný účet podľa § 16 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z. z.:

výpis zo základného bežného účtu

 

10 000

 

261

 

221

Prevod nevyčerpaných prostriedkov podľa § 16 ods. 6 na osobitný účet podľa § 16 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z. z.

výpis z osobitného účtu

 

10 000

 

221

 

261

Rok 2017

Účtovanie v bežnom účtovnom období 2017

Bežný transfer zo ŠR

Nevyčerpané prostriedky z predchádzajúceho roka 2016 zo ŠR:

výpis zo základného bežného účtu

(zapojenie do rozpočtu KZ 131G RK 453),

výpis z osobitného účtu

 

10 000

 

10 000

 

221 RK

 

261

 

261

 

221

FA od dodávateľa za služby

10 000

518

321

Vo vecnej a časovej súvislosti s nákladmi sa účtuje zúčtovanie bežného transferu zo ŠR do výnosov

 

10 000

Související dokumenty

Súvisiace články

Spracovanie záverečného účtu obce (II.)
Nevyčerpané účelovo určené prostriedky a ich použitie v nasledujúcich rozpočtových rokoch
Účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Spracovanie záverečného účtu obce
Spracovanie záverečného účtu obce
Záverečný účet obce – výsledok rozpočtového hospodárenia
Výsledok rozpočtového hospodárenia podľa jednotnej metodiky platnej pre Európsku úniu
Záverečný účet obce – účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Použitie prostriedkov z rezervného fondu
Účtovanie výsledku hospodárenia v obci
Rezervný fond v záverečnom účte obce
Vysporiadanie výsledku hospodárenia a finančné operácie
Výsledok hospodárenia obce – aplikačný príklad
Rezervný fond, zákonný rezervný fond, rezervy
Zostavenie výročných správ v samospráve II.
Usporiadanie finančných vzťahov obce a vyššieho zemného celku
Ozdravný režim a nútená správa obce
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku

Súvisiace otázky a odpovede

Vysporiadanie prebytku hospodárenia obce
Budovanie kanalizácie
Tvorba rezervného fondu
Úprava rozpočtu
Úprava rozpočtu
Výpočet výšky rezervného fondu za rok 2009
Postup pri započítaní pohľadávky v bežnom rozpočte
Financovanie výdavkov na opatrovateľskú činnosť
Použitie kódu zdroja 43
Kód zdroja pre spolufinancovanie z rozpočtu obce
Čerpanie rezervného fondu na bežné výdavky
Záverečný účet obce
Používanie fondov
Doplnenie otázky 5331
Účtovanie vkladu v novovzniknutej s.r.o.
Obchodné organizácie v záverečnom účte
Dotácie pre poľovnícke združenia - oprava otázky 5465
Obec a sponzorské príspevky
Poskytnutie transferu z rozpočtu
Tvorba rezervného fondu z prebytku – účtovanie