Podľa zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z.") po skončení rozpočtového roka obec údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracuje do záverečného účtu obce.
Návrh záverečného účtu (ďalej len "ZÚ") je obec povinná prerokovať najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka.
Záverečný účet obce podľa § 16 zákona č. 583/2004 Z.z. obsahuje najmä:
a)
údaje o plnení rozpočtu v členení podľa § 10 ods. 3, t.j. na bežný rozpočet, kapitálový rozpočet a finančné operácie v súlade s rozpočtovou klasifikáciou,
b)
bilanciu aktív a pasív,
c)
prehľad o stave a vývoji dlhu,
d)
údaje o hospodárení príspevkových organizácií v ich pôsobnosti,
e)
prehľad o poskytnutých dotáciách podľa § 7 ods. 4 v členení podľa jednotlivých príjemcov, ak nie sú obcou zverejnené iným spôsobom,
f)
údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti,
g)
hodnotenie plnenia programov obce.
Ak možno použiť v rozpočtovom roku v súlade s osobitným predpisom
nevyčerpané
účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo ŠR, rozpočtu EÚ alebo na základe osobitného predpisu,
tieto
nevyčerpané prostriedky sa na účely tvorby peňažných fondov pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona č. 583/2004 Z.z.z
tohto prebytku vylučujú.
______________________________
Nevyčerpané
účelovo určené prostriedky obec prevedie na osobitný účet a v nasledujúcich rozpočtových rokoch ich zaradí do rozpočtu obce ako
príjmovú finančnú operáciu
. Použitie prostriedkov na určený účel je výdavkom rozpočtu obce v nasledujúcich rozpočtových rokoch.______________________________
O použití
prebytku
rozpočtu podľa § 16 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z.z.rozhoduje obecné zastupiteľstvo pri prerokúvaní záverečného účtu obce.
Prebytkom
rozpočtu obce
je kladný rozdiel
medzi príjmami a výdavkami bežného a kapitálového rozpočtu obce. Súčasťou prebytku rozpočtu nie sú finančné operácie.
Prebytok rozpočtu,
zistený podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) cit. zákona,
upravený
o nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku je
zdrojom rezervného fondu, prípadne ďalších peňažných fondov.
Schodok
rozpočtu podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) cit. zákonaobec v priebehu roka financuje predovšetkým z rezervného fondu, z ďalších peňažných fondov alebo z návratných zdrojov financovania; tento spôsob financovania schodku rozpočtu obecné zastupiteľstvo
potvrdzuje
pri prerokúvaní záverečného účtu obce.
Schodkom
rozpočtu obce
je záporný rozdiel
medzi príjmami a výdavkami bežného a kapitálového rozpočtu obce. Súčasťou schodku rozpočtu nie sú finančné operácie.Príklady rozpočtového hospodárenia - podklad k ZÚ za rok 2023
Príklad č. 1:
Rozpočet obce |
Skutočné plnenie príjmov v € |
Skutočné čerpanie výdavkov v € |
Hospodárenie obce v € |
Bežný rozpočet /vrátane RO s právnou subjektivitou/ |
40 000 |
25 000 |
15 000 |
Kapitálový rozpočet /vrátane RO s právnou subjektivitou/ |
25 000 |
20 000 |
5 000 |
Spolu BR + KR |
65 000 |
45 000 |
20 000 |
Finančné operácie RK 513002 |