Rozpočtové provizórium v podmienkach územnej samosprávy

Vydáno: 9 minút čítania

Ak do konca roka 2019 nedôjde k schváleniu rozpočtu na rok 2020, obec bude v roku 2020 hospo­dáriť v rozpočtovom provizóriu.

Legislatívne je hospodárenie obce v rozpočtovom provizóriu upravené v § 11 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.“), podľa ktorého, ak do 31. decembra bežného rozpočtového roka nedôjde k schváleniu rozpočtu na nasledujúci rozpočtový rok, obec bude hospodáriť od 1. januára nasledujúceho rozpočtového roka podľa schváleného rozpočtu predchádzajúceho rozpočtového roka s podmienkou, že limit výdavkov uskutočnených počas rozpočtového provizória v každom mesiaci nebude môcť prekročiť 1/12 celkových výdavkov schváleného rozpočtu predchádzajúceho rozpočtového roka, t. j. prvého schváleného rozpočtu na príslušný rozpočtový rok bez zmien vykonaných rozpočtovými opatreniami počas príslušného rozpočtového roka.

? Aké sú pravidlá hospodárenia obce v rozpočtovom provizóriu?

Obec počas trvania rozpočtového provizória:

  • hospodári v roku 2020 ­podľa schváleného rozpočtu na rok 2019, t. j. podľa prvého schváleného rozpočtu na rok 2019 bez vykonaných zmien rozpočtu v priebehu rozpočtového roka 2020,
  • výdavky čerpá v súlade so zákonným mesačným limitom, t. j. výdavky uskutočnené počas rozpočtového provizória v každom mesiaci nesmú prekročiť 1/12 celkových výdavkov schváleného rozpočtu obce,
  • nesmie poskytovať dotácie z rozpočtu podľa § 7 ods. 4 a § 8 ods. 5 zákona č. 583/2004 Z. z. s výnimkou takých finančných pros

Související dokumenty

Súvisiace články

Ozdravný režim a nútená správa obce
Finančné vzťahy v rozpočte obce a vyššieho územného celku
Nevyčerpané účelovo určené prostriedky a ich použitie v nasledujúcich rozpočtových rokoch
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Aktuálne otázky v oblasti rozpočtových pravidiel pre subjekty územnej samosprávy
Zákonnosť reprezentačných výdavkov a ich účtovanie v praxi
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Voľby do orgánov samosprávy obcí a zostavenie rozpočtu obce na roky 2015 až 2017
Zostavenie rozpočtu obce na roky 2014 až 2016
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Preverenie plnení povinností obce pri overovaní jej účtovnej závierky audítorom
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Finančné vzťahy – transfery v rozpočte obce
Zúčtovanie finančných vzťahov subjektov verejnej správy so štátnym rozpočtom
Zmeny rozpočtu a rozpočtové opatrenia
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Dotácie z rozpočtu obce – JDS
Pravidlá rozpočtového hospodárenia pri použití nevyčerpaných účelovo určených prostriedkov
Špecifiká územnej samosprávy a ich odraz v účtovníctve a účtovnej závierke

Súvisiace otázky a odpovede

Financovanie výdavkov na opatrovateľskú činnosť
Budovanie kanalizácie
Tvorba rezervného fondu
Úprava rozpočtu
Úprava rozpočtu
Výpočet výšky rezervného fondu za rok 2009
Výdavky na ročný prístup k vzdelávacím materiálom
Čerpanie finančných prostriedkov z minulých rokov
Použitie kódu zdroja 43
Kód zdroja pre spolufinancovanie z rozpočtu obce
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi, resp. osobitný príjemca
Čerpanie rezervného fondu na bežné výdavky
Tvorba rozpočtu v príspevkovej organizácii
Záverečný účet obce
Účtovanie projektovej dokumentácie
Národný projekt - kódy zdrojov financovania
Použitie rezervného fondu obce na kapitálové výdavky
Odkúpenie pohľadávky
Vysporiadanie prebytku hospodárenia obce
Čerpanie kapitálových príjmov na bežné výdavky

Súvisiace predpisy

583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov