Po spracovaní a odovzdaní účtovnej závierky zostavenej k 31.12.2024 obciam nič nebráni pristúpiť k zostaveniu záverečného účtu za rok 2024. V príspevku pripomenieme obciam ich povinnosti pri zostavovaní záverečného účtu, rozoberieme jednotlivé náležitosti záverečného účtu, upozorníme na zákonné zverejnenie návrhu záverečného účtu a na ďalšie dôležité skutočnosti spojené so schvaľovaním záverečného účtu.
Proces zostavenia, obsah a náležitosti záverečného účtu legislatívne upravuje zákon č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z.z.“). Obec pri spracovaní záverečného účtu postupuje podľa § 16 zákona č. 583/2004 Z.z. Po skončení rozpočtového roka obec údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracuje do záverečného účtu.
******************************
UPOZORNENIE:
Zostavenie záverečného účtu za rok 2024 (ďalej len „záverečný účet“) môže byť ovplyvnené novelou zákona č. 583/2004 Z.z. zákonom č. 85/2024 Z.z. (ďalej len „novela“), ktorá bola účinná do 31. decembra 2024. Podľa § 21j zákona č. 583/2004 Z.z. ustanovenia § 10 ods. 7 a 9 obec a vyšší územný celok neboli povinné vo vzťahu k použitiu prostriedkov rezervného fondu na úhradu bežných výdavkov uplatňovať do 31. decembra 2024; v tomto období obec a vyšší územný celok neboli povinné uplatňovať vo vzťahu k použitiu prostriedkov rezervného fondu a zabezpečeniu vyrovnanosti bežného rozpočtu ani ustanovenia § 12 ods. 3 a § 14 ods. 3. To neplatilo vo vzťahu k zostaveniu rozpočtu na roky 2025 až 2027.
******************************
Možné uplatnenie novely zákona v aplikačnej praxi obcí znamená, že obec nemusela pri zostavení rozpočtu dodržať pravidlo vyrovnanosti ustanovené v § 10 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z.z. Bežný rozpočet nemusela zostaviť ako vyrovnaný alebo prebytkový, ale ho mohla zostaviť ako schodkový, a to nielen z dôvodu, že vo výdavkoch bežného rozpočtu rozpočtu