V príspevku sa budeme venovať zostaveniu záverečného účtu obce, upozorníme na základné povinnosti v procese zostavenia záverečného účtu obce, zodpovieme na najčastejšie kladené otázky, ktoré súvisia so zostavením záverečného účtu obce a najmä s jeho schvaľovaním v obecnom zastupiteľstve.
Proces zostavenia, obsah a náležitosti záverečného účtu obce (ďalej len „záverečný účet“) legislatívne upravuje zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“). Obec pri spracovaní záverečného účtu postupuje podľa § 16 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Povinnosti obce v procese zostavenia záverečného účtu
K najdôležitejším a zásadným povinnostiam obce v procese zostavenia záverečného účtu podľa zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy patria:
- po skončení účtovného roka zostaviť účtovnú závierku podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p.,
- overiť účtovnú závierku audítorom,
- po skončení rozpočtového roka súhrnne spracovať údaje o rozpočtovom hospodárení do záverečného účtu,
- finančne usporiadať svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým boli poskytnuté prostriedky z rozpočtu,
- usporiadať finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom, rozpočtom iných obcí a k rozpočtom VÚC,
- zostaviť záverečný účet v obsahovom členení v súlade s § 16 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy,
- nevyčerpané prostriedky previesť na osobitný účet a v nasledujúcich rozpočtových rokoch ich zaradiť do rozpočtu ako príjmovú finančnú operáciu,
- rozhodnúť o použití prebytku rozpočtu zo strany zastupiteľstva pri prerokúvaní záverečného účtu