Článok bol napísaný na základe podnetu čitateľky, ktorá potrebovala riešiť konkrétny prípad súvisiaci so spracovaním záverečného účtu a najmä s vyčíslením výsledku hospodárenia vo svojej obci. Na základe podnetu čitateľky a jej konkrétnych otázok sa tak opäť vraciame k problematike výsledku hospodárenia obce – vyčísleniu prebytku, resp. schodku rozpočtu.
Spracovanie návrhu záverečného účtu je postupný proces, ktorý má svoje zákonitosti a pravidlá.
Základnou legislatívnou normou, ktorá upravuje zostavenie záverečného účtu obce je zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“).
Obec pri spracovaní návrhu záverečného účtu postupuje podľa § 16 tohto zákona.
Obec musí v záverečnom účte vysporiadať najmä svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov k štátu, t. j. najmä k:
- štátnemu rozpočtu a štátnym fondom,
- právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom a
- zriadeným rozpočtovým a príspevkovým organizáciám, právnickým osobám, ktorých je zakladateľom,
- rozpočtom iných obcí,
- rozpočtu vyššieho územného celku, do ktorého územia obec patrí, ak plnia spoločné úlohy.
Je veľmi dôležité, aby obec usporiadala najmä finančné vzťahy k svojim rozpočtovým organizáciám a príspevkovým organizáciám.
Pri zostavovaní záverečného účtu treba vychádzať aj z finančných a účtovných výkazov rozpočtových organizácií zriadených obcou, pretože podľa § 4 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy súčasťou rozpočtu obce sú aj rozpočty príjmov a výdavkov rozpočtových organizácií a príspevky príspevkovým organizáciám zriadeným obcou.
! Upozornenie: Obec a ňou zriadené organizácie sú samostatné právne subjekty, každý z nich zostavuje účtovnú závierku a vyhotovuje účtovné a finančné výkazy osobitne, samostatne vykazuje údaje v účtovných výkazoch a vo finančných výkazoch za účtovnú jednotku.
V súlade s vysvetlivkami k finančnému Výkazu o plnení rozpočtu a o nerozpočtovaných pohyboch na účtoch subjektu verejnej správy – FIN 1-12 (ďalej len „výkaz FIN 1-12“), časť príjmov a výdavkov rozpočtu vypĺňajú všetky subjekty verejnej správy, ktorými je aj obec a ňou zriadené organizácie. Vo výkaze FIN 1-12 obec vykazuje rozpočet príjmov a výdavkov a skutočné príjmy a výdavky za účtovnú jednotku.
Rozpočtová organizácia vykazuje vo výkaze FIN 1-12 svoje rozpočtové príjmy a výdavky a skutočne dosi