Obce zostavujú záverečné účty v čase mimoriadnej situácie, ktorá bola na území Slovenskej republiky vyhlásená v súlade so zákonom č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným vírusom SARS-CoV-2. V príspevku sa venujeme zostaveniu záverečného účtu obce, upozorníme a pripomenieme si niektoré zmeny pri predkladaní a zverejňovaní záverečného účtu obce.
Na úvod treba upozorniť na účinný zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 67/2020 Z. z.“). Týmto zákonom sa ustanovujú opatrenia v oblastiach, ktoré sú v pôsobnosti Ministerstva financií Slovenskej republiky, ktorých cieľom je zmiernenie negatívnych následkov pandémie, ktorá vznikla z dôvodu ochorenia COVID-19 (ďalej len „pandémia“). Opatrenia v zákone č. 67/2020 Z. z. okrem úpravy rozpočtových pravidiel v zákone č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“) riešia aj termín prerokovania návrhu záverečného účtu v obecnom zastupiteľstve. Podľa § 16 ods. 12 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy obec má povinnosť do 6 mesiacov od skončenia rozpočtového roka prerokovať v obecnom zastupiteľstve návrh záverečného účtu. V súlade s § 20 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. počas obdobia pandémie sa lehoty podľa osobitných predpisov považujú za dodržané, ak obec ako účtovná jednotka zmeškané povinnosti splní do konca tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie alebo do uplynutia lehoty na podanie daňového priznania podľa § 21 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. podľa toho, ktorá z lehôt uplynie skôr.
Z uvedeného vyplýva, že obec má oprávnenie predložiť návrh záverečného účtu v lehote do konca tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie. Otázka je, či obce možnosť posunúť le