V príspevku sa venujeme zostaveniu záverečného účtu obce. Cieľom je upozorniť na základné zmeny pri zverejňovaní záverečného účtu obce. Zodpovieme na najčastejšie kladené otázky, ktoré súvisia so zostavením záverečného účtu obce a najmä s výpočtom výsledku rozpočtového hospodárenia obce.
Povinnosťou obce je po skončení účtovného a rozpočtového roka zostaviť účtovnú závierku podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. Po zostavení účtovnej závierky a jej overení audítorom má obec povinnosť údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracovať do záverečného účtu obce.
Proces zostavenia, obsah a náležitosti záverečného účtu obce (ďalej len „záverečný účet“) legislatívne upravuje zákon č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy“). Obec pri spracovaní záverečného účtu postupuje podľa § 16 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy.
Vysporiadanie finančných vzťahov
Východiskom zostavenia záverečného účtu a jeho dôležitou súčasťou je vysporiadanie finančných vzťahov obce a najmä zúčtovanie finančných prostriedkov vyplývajúcich z týchto vzťahov.
Obec finančne usporiada svoje hospodárenie vrátane finančných vzťahov:
- k štátu, t. j. najmä k štátnemu rozpočtu (ďalej len „ŠR“) a štátnym fondom,
- k právnickým osobám a fyzickým osobám – podnikateľom pôsobiacim na území obce, ako aj k obyvateľom žijúcim na tomto území vyplývajúce zo zákonov a z iných všeobecne záväzných právnych predpisov, zo všeobecne záväzných nariadení (ďalej len „VZN“), ako aj zo zmlúv,
- k zriadeným rozpočtovým a príspevkovým organizáciám (ďalej len „ROPO“),
- k právnickým osobám, ktorých je zakladateľom,
- k rozpočtom iných obcí a k rozpočtu VÚC, do ktorého územia obec patrí, ak plnia spoločné úlohy.
Finančné prostriedky vyplývajúce z finančných vzťahov sú súčasťou rozpočtu obce, sú rozpočtované podľa ekonomickej rozpočtovej klasifikácie ako granty a transfery v príjmovej aj výdavkovej časti rozpočtu. Prijatie týchto prostriedkov a rovnako ich použitie je súčasťou plnenia a čerpania rozpočtu obce. Zúčtovanie týchto finančných prostriedkov je rovnako dôležité pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce, pretože ak je možné použiť ich v nasledujúcom rozpočtovom roku v súlade s platnými predpismi alebo zmluvami, ich zostatok sa pri usporiadaní prebytku rozpočtu z tohto prebytku vylučuje. Rovnako sa vylučujú z prebytku rozpočtu nevyčerpané účelové prostriedky, ktoré nie je možné použiť v súlade s účelom a ktoré sa z tohto dôvodu v nasledujúcom rozpočtovom roku pri ich zúčtovaní vracajú poskytovateľovi.
Po vyrovnaní finančných vzťahov obec pristupuje k samotnému spracovaniu záverečného účtu.
Náležitosti záverečného účtu
Podľa § 16 ods. 5 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy záverečný účet musí obsahovať:
- údaje o plnení rozpočtu v členení na bežný rozpočet, kapitálový rozpočet a finančné operácie,
- bilanciu aktív a pasív,
- prehľad o stave a vývoji dlhu,
- údaje o hospodárení príspevkových organizácií v ich pôsobnosti,
- prehľad o poskytnutých dotáciách podľa § 7 ods. 4 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v členení podľa jednotlivých príjemcov, ak nie sú obcou zverejnené iným spôsobom,
- údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti, ak obec vykonáva podnikateľskú činnosť,
- hodnotenie plnenia programov obce.
Po zostavení záverečného účtu sa jeho návrh predkladá na verejnú diskusiu. Táto povinnosť obci vyplýva z § 16 ods. 9 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a z § 9 ods. 2 zákona č. 369/1991 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“).
V súvislosti so zverejňovaním návrhu záverečného účtu treba upozorniť na novelu zákona o obecnom zriadení, na základe ktorej má obec povinnosť zverejniť návrh záverečného účtu najmenej 15 dní pred rokovaním obecného zastupiteľstva na úradnej tabuli obce a na webovom sídle obce a navyše sa na obciach zavádza pripomienkové konanie k návrhu záverečnému účtu tak, ako je tomu pri VZN.
? Čo znamená pripomienkové konanie k návrhu záverečného účtu podľa zákona o obecnom zriadení?
Dňom vyvesenia návrhu záverečného účtu začína plynúť najmenej desaťdňová lehota, počas ktorej môžu fyzické a právnické osoby uplatniť pripomienku k návrhu záverečného účtu v písomnej forme, elektronicky alebo ústne do zápisnice na obecnom úrade. Pripomienkou možno v určenej lehote navrhnúť nový text alebo odporučiť úpravu textu, napr. doplnenie, zmenu, vypustenie alebo spresnenie pôvodného textu. Z pripomienky musí byť zrejmé, kto ju predkladá. Na ostatné podnety nemusí navrhovateľ záverečného účtu prihliadať, a to najmä vtedy, ak nie sú zdôvodnené. Vyhodnotenie pripomienok uskutoční navrhovateľ rozpočtu s príslušnou komisiou, ak je zriadená. Vyhodnotenie obsahuje stručný obsah pripomienky, údaje o tom, kto predložil pripomienku, ktorým pripomienkam sa vyhovelo alebo nevyhovelo a z akých dôvodov. Vyhodnotenie pripomienok sa musí predložiť poslancom v písomnej forme najneskôr tri dni pred rokovaním obecného zastupiteľstva o návrhu záverečného účtu.
? Na seminári nám bolo povedané, že na základe novely zákona o obecnom zriadení od 1. 4. 2018 musí byť návrh záverečného účtu zverejnený aj 15 dní po rokovaní obecného zastupiteľstva, na ktorom bol záverečný účet schválený. Je to pravda?
Po novele zákona o obecnom zriadení od 1. 4. 2018 platí, že podľa § 9 ods. 2 zákona o obecnom zriadení obec zverejní návrh rozpočtu obce a návrh záverečného účtu obce najmenej 15 dní pred rokovaním obecného zastupiteľstva na úradnej tabuli obce a na webovom sídle obce; ustanovenia § 6 ods. 4 až 7 zákona o obecnom zriadení platia rovnako.
Názor uvedený v zadaní otázky pravdepodobne vznikol nesprávnou interpretáciou novely zákona o obecnom zriadení. Pripomienkové konanie k návrhu rozpočtu a návrhu záverečného účtu sa zavádza, ale len aplikovaním ustanovení § 6 ods. 4 až 7 tak, ako na to odkazuje citovaná novela. Uvedená povinnosť vyplýva z § 6 ods. 8 zákona o obecnom zriadení, keď pre účinnosť VZN platí, že sa musí vyhlásiť, pričom vyhlásenie sa vykoná vyvesením VZN na úradnej tabuli v obci najmenej na 15 dní a účinnosť nadobúda pätnástym dňom od jeho vyvesenia. Toto však platí len pre účinnosť VZN a nie pre účinnosť alebo zverejnenie záverečného účtu.
V tejto súvislosti je možné dať do pozornosti povinnosť subjektov verejnej správy, a teda aj obcí a ROPO, zverejňovať údaje o schválenom rozpočte na bežný rozpočtový rok, údaje o očakávanej skutočnosti bežného rozpočtového roka a údaje o skutočnom plnení rozpočtu za predchádzajúce dva rozpočtové roky do 30 dní po schválení rozpočtu a do 60 dní po skončení rozpočtového ro