Výkon daňovej kontroly u daňového subjektu predstavuje určitý zásah do výkonu aktivít, ktoré podliehajú zdaneniu v danom prípade. Pri výkone daňovej kontroly musí byť dodržaný a plne rešpektovaný jej účel, ktorý sa jej výkonom sleduje. Kontrolovaný daňový subjekt má pri výkone daňovej kontroly určité právne postavenie, ktoré je dané jeho právami, ale aj právnymi povinnosťami vyplývajúcimi zo zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“), ktorý je rámcovou právnou úpravou. Právne postavenie kontrolovaného daňového subjektu je striktne dané kogentnou právnou úpravou, ktorá musí byť rešpektovaná.
Právna úprava výkonu daňovej kontroly
Cieľom daňovej kontroly je, aby správca dane získal podklady potrebné na účel daňového konania, nakoľko inak nemožno v tomto konaní ďalej pokračovať. Výkon daňovej kontroly je predmetom daňového poriadku, ktorý okrem iného ustanovuje právne postavenie kontrolovaného daňového subjektu a priebeh daňovej kontroly.
Cieľom daňovej kontroly vykonávanej obcou napríklad môže byť získanie informácie potrebnej ku skompletizovaniu daňového priznania k dani z nehnuteľností alebo k správnemu určeniu základu či výšky dane, prípadne vysvetlenie k výkonu podnikania, k zdaniteľným plneniam, ktoré kontrolovaný daňový subjekt realizuje.
Cieľom daňovej kontroly môže byť aj overenie skutočností, ktoré daňový subjekt tvrdí v žiadosti adresovanej obci, ktorá je správcom dane, napríklad k žiadosti podľa § 57 ods. 1 daňového poriadku, na základe ktorej daňový subjekt žiada o povolenie odkladu alebo splátkovej úhrady dane z nehnuteľností.
V určitých prípadoch obec začne daňovú kontrolu obligatórne. Tak napríklad podľa § 17 ods. 3 daňového poriadkuplatí, že ak daňový subjekt neodstráni v lehote určenej vo výzve príslušného správcu dane nedostatky daňového priznania, ktoré majú vplyv na výšku dane alebo sumy, ktorú mal podľa osobitných predpisov vykázať alebo na ktorú si uplatnil nárok podľa osobitných predpisov,
správca dane vykoná
u
daňového subjektu daňovú kontrolu
alebo vyrubí v skrátenom vyrubovacom konaní podľa § 68a daňového poriadku daň alebo rozdiel dane oproti vyrubenej dani, alebo určí sumu alebo rozdiel v sume, ktorú mal daňový subjekt vykázať podľa osobitných predpisov alebo na ktorú si uplatnil nárok podľa osobitných predpisov.Pre výkon daňovej kontroly je nevyhnutné, aby bola vykonávaná striktne v súlade s jej účelom, ktorý je určený správcom dane v oznámení správcu dane o daňovej kontrole, kde sa presne špecifikujú údaje, ohľadne ktorých daní bude vykonávaná daňová kontrola u daňového subjektu.
______________________________
V kontexte uvedeného oznámenia majú aj zamestnanci obce ako správcu dane právo vykonávať daňovú kontrolu a preverovať skutočnosti na mieste výkonu daňovej kontroly u daňového subjektu.
______________________________
UPOZORNENIE:
Jednotliví zamestnanci obce majú právo vykonávať daňovú kontrolu len v prípade tých miestnych daní, ktoré ustanovuje § 2 ods. 1 zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. taxatívnym právnym výpočtom, pričom ide o:
-
daň z nehnuteľností,
-
daň za psa,