Postavenie daňového subjektu počas daňovej kontroly vykonávanej obcou

Vydáno: 23 minút čítania

Výkon daňovej kontroly u daňového subjektu predstavuje určitý zásah do výkonu aktivít, ktoré podliehajú zdaneniu v danom prípade. Pri výkone daňovej kontroly musí byť dodržaný a plne rešpektovaný jej účel, ktorý sa jej výkonom sleduje. Kontrolovaný daňový subjekt má pri výkone daňovej kontroly určité právne postavenie, ktoré je dané jeho právami, ale aj právnymi povinnosťami vyplývajúcimi zo zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“), ktorý je rámcovou právnou úpravou. Právne postavenie kontrolovaného daňového subjektu je striktne dané kogentnou právnou úpravou, ktorá musí byť rešpektovaná.

 
Právna úprava výkonu daňovej kontroly
Cieľom daňovej kontroly je, aby správca dane získal podklady potrebné na účel daňového konania, nakoľko inak nemožno v tomto konaní ďalej pokračovať. Výkon daňovej kontroly je predmetom daňového poriadku, ktorý okrem iného ustanovuje právne postavenie kontrolovaného daňového subjektu a priebeh daňovej kontroly.
Cieľom daňovej kontroly vykonávanej obcou napríklad môže byť získanie informácie potrebnej ku skompletizovaniu daňového priznania k dani z nehnuteľností alebo k správnemu určeniu základu či výšky dane, prípadne vysvetlenie k výkonu podnikania, k zdaniteľným plneniam, ktoré kontrolovaný daňový subjekt realizuje.
Cieľom daňovej kontroly môže byť aj overenie skutočností, ktoré daňový subjekt tvrdí v žiadosti adresovanej obci, ktorá je správcom dane, napríklad k žiadosti podľa § 57 ods. 1 daňového poriadku, na základe ktorej daňový subjekt žiada o povolenie odkladu alebo splátkovej úhrady dane z nehnuteľností.
V určitých prípadoch obec začne daňovú kontrolu obligatórne. Tak napríklad podľa § 17 ods. 3 daňového poriadkuplatí, že ak daňový subjekt neodstráni v lehote určenej vo výzve príslušného správcu dane nedostatky daňového priznania, ktoré majú vplyv na výšku dane alebo sumy, ktorú mal podľa osobitných predpisov vykázať alebo na ktorú si uplatnil nárok podľa osobitných predpisov,
správca dane vykoná
u
daňového subjektu daňovú kontrolu
alebo vyrubí v skrátenom vyrubovacom konaní podľa § 68a daňového poriadku daň alebo rozdiel dane oproti vyrubenej dani, alebo určí sumu alebo rozdiel v sume, ktorú mal daňový subjekt vykázať podľa osobitných predpisov alebo na ktorú si uplatnil nárok podľa osobitných predpisov.
Pre výkon daňovej kontroly je nevyhnutné, aby bola vykonávaná striktne v súlade s jej účelom, ktorý je určený správcom dane v oznámení správcu dane o daňovej kontrole, kde sa presne špecifikujú údaje, ohľadne ktorých daní bude vykonávaná daňová kontrola u daňového subjektu.
______________________________
V kontexte uvedeného oznámenia majú aj ­zamestnanci obce ako správcu dane právo vykonávať daňovú kontrolu a preverovať skutočnosti na mieste výkonu daňovej kontroly u daňového subjektu.
______________________________
UPOZORNENIE:
Jednotliví zamestnanci obce majú právo vykonávať daňovú kontrolu len v prípade tých miestnych daní, ktoré ustanovuje § 2 ods. 1 zákona č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. taxatívnym právnym výpočtom, pričom ide o:
-
daň z nehnuteľností,
-
daň za psa,
<

Související dokumenty

Súvisiace články

Dodatočné daňové priznanie k miestnym daniam a k dani z motorových vozidiel (II.)
Postup pri daňovej kontrole
Určenie dane za nevýherné hracie prístroje podľa pomôcok
Zásady dokazovania v daňovom konaní pred obcou
Postup obce po podaní odvolania
Postup obce pri daňovom dlhu daňového subjektu
Postup vyplnenia daňového priznania subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2013
Rozpočtové určenie daní samosprávy na Slovensku
Postup pri preberaní poštových zásielok
Ako vyplniť daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2014
Odvodová odpočítateľná položka v zdravotnom poistení (I.)
Sankcie podľa daňového poriadku ukladané obcou
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2011 (II.)
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2012
Rozhodovanie obce o daňovom dlhu počas mimoriadnej situácie
Nevyužívanie stavby na účel uvedený v daňovom priznaní
Rozhodovanie o podanom odvolaní v správnom procese
Trovy správneho procesu pred obcou

Súvisiace otázky a odpovede

Postup správcu dane pri daňovej kontrole
Obnova konania
Zmena sídla spoločnosti
Chyby v daňovom priznaní zistené po lehote práva na vyrubenie dane
Uplatnenie nároku na nadmerný odpočet v dodatočnom daňovom priznaní
Rovnaký termín doručenia oznámenia o daňovej kontrole a podania dodatočného daňového priznania
Predĺženie lehoty na vykonanie daňovej kontroly
Označenie platby DPH po 1. 1. 2012
Označenie platby spotrebnej dane
Postup pri daňovej kontrole
Plnomocenstvo a jeho platnosť
Procesný postup správcu dane
Postup pri daňovej kontrole
Lehota na vydanie rozhodnutia
Oneskorené podanie daňového priznania k dani z príjmov právnických osôb
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
Zaradenie nehnuteľnosti do majetku
DPH
Prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia
Odtlačok úradnej pečiatky