Ing. JUDr. Ladislav Hrtánek, PhD.
Počet vyhľadaných dokumentov: 109
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 109
Zoradiť podľa:
Som zriaďovateľkou Súkromnej základnej školy v Pezinku. Z dôvodu odstránenia dvojzmennej prevádzky sme zriadili nové elokované pracovisko v susednej obci Viničné, ktoré bolo zaradené do siete škôl Ministerstva školstva SR. Máme záujem zaradiť aj pripravenú výdajnú školskú jedáleň a priestory školského klubu detí, na čo potrebujeme súhlas obce. Škola má povinnosť zabezpečiť pre svojich žiakov rovnaké podmienky ako iné školy v regióne. Výdajná školská jedáleň a školský klub detí sú bežné súčasti vzdelávacieho systému.
Mesto Pezinok však vyjadrilo výhrady k zaradeniu s odôvodnením, že naši žiaci pochádzajú z blízkeho okolia Pezinka a nie výhradne z Pezinka samotného. Mesto preto odmieta financovať tieto deti z podielových daní, pretože na nich nedostane dotácie. Naša škola rešpektuje rozhodnutie rodičov, ktorí sa zodpovedne rozhodujú aké vzdelanie svojmu dieťaťu chcú poskytnúť, a preto nelimitujeme ich podmienkou trvalého pobytu iba z Pezinka, ale aj z okolia Pezinka.
Ako škola poskytujeme kvalitné vzdelanie, ktoré prispieva k rozvoju Pezinka aj celého regiónu. Mnoho rodín z okolitých obcí v Pezinku pracuje, čím ekonomicky prispievajú do mestského rozpočtu. Napriek tomu sme pri hľadaní kompromisného riešenia, napríklad čiastočného financovania týchto žiakov, dostali negatívnu odpoveď s tvrdením, že to nie je možné.
Rada by sme si preto overila nasledovné:
Vedeli by ste mi, prosím, potvrdiť jednoduché vysvetlenie financovania v prípade, že ŠKD a ŠVJ budú zaradené do siete škôl a školských zariadení Ministerstva školstva SR? Ako by v takom prípade financovanie prebiehalo zo strany Ministerstva školstva SR a zo strany Mesta Pezinok, a ako by to bolo v prípade, že zaradené nebudú?
Môže Mesto Pezinok žiadať o finančné prostriedky na žiakov, ktorí sú zapísaní v zriaďovateľskej škole so sídlom v Pezinku, ale ich trvalý pobyt je v blízkom okolí?
Ak by ste nám vedeli pomôcť s lepším nastavením argumentácie predstaviteľom Mestského zastupiteľstva Mesta Pezinok, budem Vám veľmi vďačná.
Vopred Vám ďakujem za čas a pomoc a teším sa na Vašu odpoveď.
- Článek
Obec, ktorá je správnym orgánom, vedie o každej procesnej veci v správnom konaní spisový materiál. Uvedený spisový materiál obsahuje celý priebeh správneho konania, a to od jeho začiatku až po vydanie rozhodnutia. Významnou súčasťou správneho konania je pritom aj dokazovanie, pričom jednotlivé dôkazy, listiny, sú súčasťou spisu. Súčasťou spisu sú aj zápisnice, ktoré zachytávajú priebeh správneho konania pred obcou. Predmetom článku je sprístupnenie spisu ako úkon obce, ktorý musí byť striktne v súlade s právnou úpravou.
- Článek
Listiny sú jedným z významných dôkazov, ktoré možno použiť v daňovom konaní pred obcou. V článku sa dozviete, ako sa listiny v daňovom konaní využívajú a aké obsahové náležitosti musia spĺňať.
- Článek
Podanie je podstatným procesným úkonom subjektu, nakoľko sa ním právne relevantne začína správne konanie pred obcou, pokiaľ jeho začiatok predpokladá platná právna úprava. V článku sa dozviete, aké formálne a obsahové náležitosti musí podanie spĺňať.
- Článek
Ústne pojednávanie je súčasťou procesu dokazovania, ktoré prebieha pred obcou, preto sa na jeho priebeh použije nielen ustanovenie § 21 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v z. n. p. (ďalej len „správny poriadok“), ale aj tie ustanovenia správneho poriadku, ktoré ustanovujú základné zásady správneho konania a priebeh jeho dokazovania pred obcou.
- Článek
Pri fungovaní spoločného obecného úradu vznikajú určité náklady, ktoré je potrebné uhradiť. Jednotlivé obce si preto musia dohodnúť spôsob, ako sa budú podieľať na spolufinancovaní výdavkov spoločného obecného úradu. Pri plnení kompetencií spoločným obecným úradom je potrebné zvažovať aj vzťahy právnej zodpovednosti, ktoré môžu vzniknúť.
- Článek
Pre výkon miestnej samosprávy je bytostne dôležité, aby obec mala fungujúce orgány, akými sú starosta obce a obecné zastupiteľstvo. Obec, ktorá po vykonaní dvoch po sebe idúcich volieb do orgánov samosprávy obcí nemá obecné zastupiteľstvo ani starostu obce, je nefunkčnou obcou. V prípade takejto obce je potrebné spustiť proces jej pričlenenia k inej, susediacej obci, pokiaľ táto s tým súhlasí.
Mesto má vytvorenú obchodnú spoločnosť s.r.o. - registrovaný sociálny podnik. Chce poskytnúť tejto spoločnosti dotáciu. V rozpočte je schválená rezerva na poskytovanie dotácií. Sme pri tejto dotácií pre vlastnú spoločnosť povinný ísť cez platné VZN o poskytovaní dotácií - t.z. s.r.o. si musí podať žiadosť, uzatvoriť zmluvu a následne vyúčtovať ako aj ostatné subjekty, ktorým sa takáto dotácia poskytuje? Je potrebné aj v prípade poskytnutia tejto dotácie uzatvoriť s obchodnou spoločnosťou zmluvu o poskytovaní dotácie a žiadať vyúčtovanie?
- Článek
Podanie daňového subjektu je jednou z možností, prostredníctvom ktorej sa môže začať daňové konanie pred obcou. V nasledujúcom príspevku sa venujeme obsahovým súčastiam podania a jeho posudzovaniu obcou.
Zamestnancovi obce bolo doručené odvolanie účastníka správneho konania proti rozhodnutiu vydanému obcou. V podanom odvolaní však účastník správneho konania presne neuviedol rozhodnutie obce, proti ktorému smeruje ním podané odvolanie. Zamestnanec obce preto uvedené odvolanie považoval za obsahovo nekompletné a ďalej sa ním nezaoberal, teda nevykonal následné procesné úkony spočívajúce v prípadnom doplnenom dokazovaní alebo zvažovaní o autoremedúre. Konal zamestnanec obce v súlade s platným právom?
- Článek
V priebehu správneho konania pred obcou prebiehajú viaceré procesné úkony, o ktorých spíše zamestnanec obce zápisnicu. Zápisnica ako právne relevantný podklad pre vydanie rozhodnutia obce musí obsahovať obsahové súčasti dané právnou úpravou. V článku sa venujeme využitiu zápisnice v správnom konaní.
- Článek
Ak vznikne daňovému subjektu daňový dlh v podobe daňového nedoplatku na dani, ktorej správu obec vykonáva, má obec niekoľko možností, akými môže túto nepriaznivú situáciu riešiť. V príspevku sa dozviete, ako môže obec v takejto situácii postupovať.
- Článek
Dokazovanie je významným štádiom správneho konania pred obcou, nakoľko sa ním zabezpečujú dôkazy, ktoré sú podkladmi pre vydanie rozhodnutia. V príspevku sa dozviete, ako prebieha dokazovanie v správnom konaní pred obcou.
- Článek
V daňovom konaní má obec právne postavenie správcu dane s rozhodovacou právomocou. Uvedené právne postavenie jej umožňuje, aby daňovému subjektu, ktorý si nesplní svoje právne povinnosti, zaslala výzvu. Predmetom tohto článku sú druhy výziev, ktoré môže obec v daňovom konaní využiť.
Zamestnanec - vedúci oddelenia, ktorý má platovú triedu 8, bude dočasne poverený výkonom funkcie riaditeľa odboru, ktorý má platovú triedu 9 (pozn.: všetci riaditelia sú zaradení do platovej triedy 9). Poverenie vystavíme podľa § 9 Zákonníka práce. Pracovnú zmluvu v časti „druh práce“ nebudeme dodatkovať, nakoľko i naďalej zostáva na pozícii vedúceho oddelenia a túto pozíciu máme u neho uvedenú ako druh práce v pracovnej zmluve. Pri odmeňovaní postupujeme podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Naša otázka je, či sa má zamestnancovi upraviť plat na ten čas, keď bude poverený, teda, že ho zaradíme do platovej triedy 9 a upravíme mu príplatok za riadenie alebo mu ponecháme platovú triedu 8, keďže sa mu druh práce v pracovnej zmluve nemení a len mu upravíme príplatok za riadenie.
Obec považovala za nevyhnutnú účasť osoby na správnom konaní, a preto ju predvolala. V písomnom predvolaní obec zároveň uviedla, že pokiaľ sa osoba nedostaní ani na opakované predvolanie a neospravedlní sa, môže byť predvedená. Taktiež upozornila predvolanú osobu na možnosť udelenia pokuty, pokiaľ neuposlúchne predvolanie. Predvolaná osoba považovala upozornenie obce uvedené v predvolaní za bezprávny nátlak, a to v záujme zabezpečenia jej účasti. Konala príslušná obec v súlade s platným právom?
- Článek
V správnom konaní má obec právne postavenie správneho orgánu. V každom štádiu správneho konania obec prijíma podania od účastníkov správneho konania. O úlohe obce posúdiť podanie z formálnej, ako aj obsahovej stránky sa dozviete viac v nasledujúcom článku.
Spoločný obecný úrad prijal žiadosť o vydanie stavebného povolenia. Zamestnanec obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, ale nebola stavebným úradom, vyhotovil stavebné povolenie, ktoré podpísal starosta obce, v ktorej sídli spoločný obecný úrad. Konal spoločný obecný úrad a starosta obce v súlade s platným právom?
Obec potrebovala zabezpečiť osobnú účasť svedka na správnom konaní, a preto ho predvolala. Predvolanie svedkovi zaslala s doručenkou do vlastných rúk. Uvedené predvolanie si svedok neprevzal a písomnosť sa vrátila obci ako nedoručená. Obec preto považovala predvolanie za riadne doručené a podala Policajnému zboru žiadosť o predvedenie osoby. Konala obec v súlade s platným právom?
Daňový subjekt podal obci odvolanie proti jej rozhodnutiu. Pretože podané odvolanie neobsahovalo presné označenie rozhodnutia, proti ktorému smeruje, ani dôkazy, obec o podanom odvolaní nerokovala a došlo k jeho zamietnutiu. S uvedeným postupom obce daňový subjekt nesúhlasil a požadoval spoluprácu s obcou za účelom doplnenia odvolania. Konala obec v súlade s platným právom?