V obci máme daňovníkov, právnické osoby, ktoré v obci vlastnia nehnuteľnosti. Rozhodnutia na daň si nepreberajú, nakoľko na adrese sídla nie sú. Rozhodnutia sa nám teda vracajú ako adresát neznámy. Dane, samozrejme, neplatia. Niektoré nehnuteľnosti počas minulého roka predali. V januári mali podať daňové priznanie za zánik daňovej povinnosti – čo neurobili. A teraz neviem, ako máme postupovať:
- môžem vydať rozhodnutie podľa posledného podaného daňového priznania – tak by to malo byť, viem však, že si rozhodnutie znova neprevezmú,
- keďže máme vedomosť o tom, že nehnuteľnosť predali – bude sa im zvyšovať dlh, keďže dane neplatia,
- mohli by sme im poslať výzvu na podanie daňového priznania, viem však, že si ju neprevezmú,
- následne by sa malo robiť konanie – určiť daň podľa pomôcok,
- celé konanie sa však bude robiť s vedomosťou, že ho v podstate robíme zbytočne, pretože si nikto neprevezme zasielané listy.
Otázka znie, či môžeme z uvedených dôvodov daň „vymazať“ a prestať posielať rozhodnutia, čo by však nebolo v súlade so zákonom, alebo máme robiť celé konanie podľa pomôcok, výsledkom čoho je pokuta, t. j. znova zvýšenie nedoplatkov.
V súlade so zákonom č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p. (ďalej len „zákon o miestnych daniach“) si obec v postavení správcu dane môže vyhotoviť internú smernicu, ktorá bude bližšie upravovať podmienky správy miestnych daní a špecifikovania prípadov z praxe, ktoré si obec na svoje podmien