Príspevok sa zaoberá možnosťami rozhodovania obce o daňovom dlhu daňového dlžníka počas trvania mimoriadnej situácie, ako aj náležitosťami rozhodnutia v daňovom konaní a vymáhaním daňového dlhu daňovou exekučnou výzvou.
Miestna samospráva vykonáva správu daní a je aj správcom dane, z čoho jej vyplýva aj určité právne postavenie. Vláda SR vyhlásila v súvislosti s koronakrízou od 12. marca 2020 mimoriadnu situáciu, ktorá trvá aj v súčasnosti. Vzhľadom na vzniknutú mimoriadnu situáciu narástol počet daňových subjektov, ktoré sa stali nespôsobilými riadne a včas si plniť svoje daňové povinnosti voči miestnej samospráve. Stali sa preto daňovými dlžníkmi, ktorým vznikol daňový dlh alebo daňový nedoplatok v danom prípade.
Správcovia dane, t.j. jednotlivé obce a mestá majú viaceré možnosti v rámci rozhodovania o daňovom dlhu - ak si daňový subjekt podal žiadosť, môžu rozhodnúť o úľave na dani alebo o odpustení daňového nedoplatku, alebo o úľave či odpustení sankcie, pokiaľ bola vyrubená. V prípade, že nedôjde k jednej z predchádzajúcich alternatív, tak obce a mestá musia pristúpiť k vymáhaniu daňového dlhu buď cestou daňového exekučného konania alebo prostredníctvom súdneho exekútora.
Pojem daňový nedoplatok
Pojem "daňový dlh" zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "daňový poriadok") neustanovuje, v § 2 písm. f) však tento zákon definuje pojem "daňový nedoplatok". Rozumie sa ním dlžná suma dane po lehote splatnosti dane, pričom každý daňový nedoplatok sa posudzuje samostatne.
V súvislosti s pojmom "daňový nedoplatok" na účely konania o odpustenie daňového nedoplatku treba zohľadňovať aj § 70 ods. 1 daňového poriadku, podľa ktorého sa daňovým nedoplatkom rozumie daňový nedoplatok na dani okrem úroku z omeškania, úroku a pokuty.
Príklad č. 1:
Na účely odpustenia daňového nedoplatku podľa § 70 daňového poriadku podal daňový dlžník príslušnej obci žiadosť o odpustenie platby pokuty, ktorá bola daňovému subjektu v súvislosti s predmetnou daňou uložená za správny delikt podľa § 154 ods. 1 písm. a) daňového poriadku za to, že nepodal daňové priznanie v ustanovenej lehote. O uvedenej žiadosti daňového dlžníka rozhodla obec tak, že jej nevyhovela. S uvedeným postupom danej obce sa daňový dlžník nestotožnil, keďže spĺňal podmienky pre odpustenie pokuty za nepodanie daňového priznania. Konala obec v súlade s platným právom?
Uvedená pokuta nemôže byť zahrnutá do odpustenia daňového nedoplatku podľa § 70 ods. 1 daňového poriadku, teda aj keď sú splnené všetky predpoklady pre od