Právny postup samosprávy pri vybavovaní podaní spoločným obecným úradom (I.)

Vydáno: 10 minút čítania

 Miestna samospráva musí kvôli procesu decentralizácie verejnej správy zabezpečiť výkon delegovaných úloh štátnej správy, ktoré boli na ňu právnym poriadkom prenesené. Ide pritom o rozsiahly komplex okruhov kompetencií, ktoré pred decentralizáciou verejnej správy vykonával štát a po tomto procese presunu kompetencií je vykonávaný miestnou samosprávou.

Vzhľadom na to, že rozhodovacie procesy, ktoré prebiehajú v rámci samosprávy sú odlišné od procesov prebiehajúcich v rámci štátu, musí sa aj aktuálne miestna samospráva vysporiadať s potrebným odborným personálnym zabezpečením týchto procesov rozhodovania v špecifických konaniach, ktoré v rámci nej prebiehajú. Pritom platná právna úprava vždy nepostihuje každú oblasť, ktorá sa rieši v rámci miestnej samosprávy.
Napríklad právna úprava dostatočne nerieši otázku
vzťahov spoločného obecného úradu k obci, ktorá je jeho sídlom a taktiež k obciam, ktoré sú zmluvnými stranami zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu.
Ide pritom o podstatné funkčné, organizačné a personálne otázky, ktoré sú potrebné vzhľadom na efektívne zabezpečenie procesov, ktoré má zabezpečiť miestna samospráva v rámci delegovanej štátnej správy. Právny postup samosprávy pri vybavovaní podaní spoločným obecným úradom pritom závisí od existujúcej platnej právnej úpravy.
 
Zmluva o zriadení spoločného obecného úradu
Právna úprava zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu je rámcová a je koncentrovaná do zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), ktorý určuje procesné a aj obsahové náležitosti, ktoré musí rešpektovať každá zmluva o zriadení spoločného obecného úradu.

Související dokumenty

Súvisiace články

Obťažovanie hlukom z kultúrneho domu
Úprava pričlenenia obce v praktických právnych príkladoch
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (4. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (3. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (2. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (1. časť)
Obsahové náležitosti organizačného poriadku spoločného obecného úradu
Organizácia spoločného obecného úradu
Výkon stavebného konania spoločnými obecnými úradmi
Právny postup samosprávy pri vybavovaní podaní spoločným obecným úradom (II.)
Účtovanie spoločného stavebného úradu
Zmluva o spoločnom obecnom úrade
Financovanie a právna zodpovednosť spoločného obecného úradu
Financovanie úloh spoločného obecného úradu
Formy finančnej spolupráce obcí
Predpoklady platnosti organizačného poriadku spoločného obecného úradu
Predpoklady právnej zodpovednosti obce pri výkone správy
Rokovanie obecného zastupiteľstva počas mimoriadnej situácie
Podklady pre rozhodnutie obce v správnom konaní

Súvisiace otázky a odpovede

Dočasné preradenie administratívneho zamestnanca na pozíciu operátora
Čerpanie dovolenky pred nástupom na materskú dovolenku
Živnostník a s.r.o. ako dodávatelia
Pomoc rodinného príslušníka
Je možné urobiť zmenu úvazku pedagogických zamestnancov aj v priebehu školského roka?
Nárokovateľnosť § 82 ods. 5 zákona č. 138/2019 riaditeľom školy počas jeho funkčného obdobia.
Vymenovanie riaditeľa školy zriaďovateľom na základe návrhu rady školy a jeho reálny nástup do funkcie.
Prepočet dovolenky
Zverejňovanie dohôd
Odvolanie z funkcie vedúceho štátneho zamestnanca
Prítomnosť na pracovisku bez pracovnej zmluvy
Cestovné príkazy
Zvolanie ustanovujúceho zastupiteľstva
Zmluva Spoločný úrad a dodatky k nej
Letná a vianočná odmena a hlavný kontrolór
Vysporiadanie prebytku hospodárenia obce
Oprávnené náklady obce
Oprávnené náklady obce 2
Používanie fondov
Prijatie úveru v obci na realizáciu projektov

Súvisiace predpisy

369/1990 Zb. o obecnom zriadení