Miestna samospráva musí kvôli procesu decentralizácie verejnej správy zabezpečiť výkon delegovaných úloh štátnej správy, ktoré boli na ňu právnym poriadkom prenesené. Ide pritom o rozsiahly komplex okruhov kompetencií, ktoré pred decentralizáciou verejnej správy vykonával štát a po tomto procese presunu kompetencií je vykonávaný miestnou samosprávou.
Vzhľadom na to, že rozhodovacie procesy, ktoré prebiehajú v rámci samosprávy sú odlišné od procesov prebiehajúcich v rámci štátu, musí sa aj aktuálne miestna samospráva vysporiadať s potrebným odborným personálnym zabezpečením týchto procesov rozhodovania v špecifických konaniach, ktoré v rámci nej prebiehajú. Pritom platná právna úprava vždy nepostihuje každú oblasť, ktorá sa rieši v rámci miestnej samosprávy.
Napríklad právna úprava dostatočne nerieši otázku
vzťahov spoločného obecného úradu k obci, ktorá je jeho sídlom a taktiež k obciam, ktoré sú zmluvnými stranami zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu.
Ide pritom o podstatné funkčné, organizačné a personálne otázky, ktoré sú potrebné vzhľadom na efektívne zabezpečenie procesov, ktoré má zabezpečiť miestna samospráva v rámci delegovanej štátnej správy. Právny postup samosprávy pri vybavovaní podaní spoločným obecným úradom pritom závisí od existujúcej platnej právnej úpravy.Zmluva o zriadení spoločného obecného úradu
Právna úprava zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu je rámcová a je koncentrovaná do zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), ktorý určuje procesné a aj obsahové náležitosti, ktoré musí rešpektovať každá zmluva o zriadení spoločného obecného úradu.