Spoločný obecný úrad predstavuje jednu z možností riešenia výkonu decentralizovaných kompetencií verejnej správy. Pri výkone jednotlivých činností vznikajú obci, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, náklady, ktoré treba následne uhradiť. Právnym základom pre fungovanie spoločného obecného úradu je popri zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") aj zmluva o zriadení spoločného obecného úradu. Podstatnými sú taktiež aj vykonávacie právne predpisy samosprávy, pričom ide o vnútorné normatívne predpisy. Takýmto je napríklad organizačný poriadok spoločného obecného úradu.
Príklad č. 1:
Obce uzatvorili za účelom efektívneho plnenia úloh decentralizovanej štátnej správy zmluvu o zriadení spoločného obecného úradu. V uvedenej zmluve si upravili aj spôsob financovania úloh spoločného obecného úradu. Konali obce v tomto prípade v súlade s platným právom?
Obsahové náležitosti zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu ustanovuje § 20a ods. 2 a 3 zákona o obecnom zriadení. Podľa uvedeného ustanovenia zmluva o zriadení spoločného obecného úradu má obsahovať:
-
označenie účastníkov zmluvy,
-
vymedzenie predmetu zmluvy,
-
vymedzenie času, na ktorý sa uzatvára,
-
práva a povinnosti účastníkov zmluvy,
-
podiel každej obce na hodnotách získaných spoločnou činnosťou,
-
spôsob využitia stavby, ak je predmetom zmluvy,
-
spôsob odstúpenia od zmluvy a vyporiadania majetkových a finančných záväzkov spoločného obecného úradu.
Rovnako musí zmluva o zriadení spoločného obecného úradu obsahovať:
-
určenie sídla spoločného obecného úradu; ak spoločný obecný úrad zabezpečuje prenesený výkon štá