Rokovanie obecného zastupiteľstva počas mimoriadnej situácie

Vydáno: 18 minút čítania

Príspevok sa zaoberá najmä podmienkami a predpokladmi rokovania obecného zastupiteľstva v čase mimoriadnej situácie, ako aj postupom prijímania zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, pričom prináša tiež praktické príklady a upozornenia v tejto súvislosti. Počas mimoriadnej situácie platia špecifické kvóra pre schvaľovanie uznesení a nariadení obecného zastupiteľstva, pokiaľ obecné zastupiteľstvo rozhoduje korešpondenčným hlasovaním alebo elektronickou formou. Špecifické kvórum platí aj v prípade schvaľovania uznesení obecných zastupiteľstiev ohľadom odsúhlasenia zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu. Aj týmto otázkam bude v predloženom príspevku venovaná pozornosť.

Rokovanie obecného zastupiteľstva predstavuje významný nástroj komunálnej demokracie, keďže umožňuje riadne prerokovanie vecí miestnej samosprávy. Mimoriadna situácia, ktorá bola na území Slovenskej republiky vyhlásená v marci 2020, pričom platí dodnes, a pandémia spôsobili, že obecné zastupiteľstvá nemohli rokovať prezenčnou formou. Bolo preto potrebné umožniť rokovanie obecného zastupiteľstva aj prostredníctvom informačných technológií, na diaľku alebo elektronickou formou. Právne výstupy z uvedených rokovaní obecného zastupiteľstva v prípade, že bol dodržaný postup podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), sú právne relevantné. Musia byť však tiež dodržané predpoklady, za splnenia ktorých môže byť takýmto spôsobom rokovanie obecného zastupiteľstva organizované.

Príklad č. 1:
V dôsledku krízovej situácie sa uskutočnilo rokovanie obecného zastupiteľstva prostredníctvom videokonferencie. Obyvateľ obce sa domáhal, aby mu obec zvukovo-obrazový záznam z takéhoto rokovania obecného zastupiteľstva sprístupnila. Uvedenú žiadosť obec neakceptovala s odôvodnením, že zápisnicu z tohto rokovania zverejnila na svojej úradnej tabuli. Konala obec v súlade s platným právom a je požiadavka obyvateľa obce z právneho hľadiska v poriadku?
Počas krízovej situácie nastáva odlišný právny režim rokovania obecného zastupiteľstva. V § 30f ods. 2 zákon o obecnom zriadení ustanovuje, že rokovanie obecného zastupiteľstva podľa § 12 zákona o obecnom zriadení možno počas krízovej situácie uskutočniť prostredníctvom videokonferencie alebo inými prostriedkami komunikačnej technológie.
Podľa uvedeného prechodného ustanovenia z rokovania obecného zastupiteľstva obec vyhotoví obrazovo-zvukový alebo zvukový záznam, ktorý do 48 hodín po ukončení rokovania zverejní na webovom sídle obce, ak ho má zriadené, a do piatich dní po ukončení rokovania v podobe zápisnice na úradnej tabuli obce a na webovom sídle obce, ak ho má zriadené. Obrazovo-zvukový alebo zvukový záznam podľa predchádzajúcej vety obec komukoľvek bezodkladne sprístupní po skončení rokovania. Zákon o obecnom zriadení pritom ani prostredníctvom demonštratívneho právneho výpočtu neustanovuje spôsoby sprístupnenia.
V kontexte uvedeného preto možno konštatovať, že obec nekonala v súlade so zákonom a obyvateľ obce má právo požadovať sprístupnenie obrazovo-zvukového záznamu v tomto prípade.

Související dokumenty

Súvisiace články

Predpoklady platnosti organizačného poriadku spoločného obecného úradu
Obmedzenie rozhodovania obecných zastupiteľstiev počas krízovej situácie
Rokovanie obecného zastupiteľstva počas COVID-19
Per rollam hlasovanie obecného zastupiteľstva
Praktické riešenia situácií v súvislosti s COVID-19 v územnej samospráve
Neúčasť práceneschopného poslanca na zasadnutiach obecného zastupiteľstva
Voľba hlavného kontrolóra počas mimoriadnej situácie
Skončenie výkonu funkcie šéfredaktorky mestského časopisu
Zlučiteľnosť dvoch funkcií
Účinnosť uznesenia o zvýšení platu starostu
Odmeňovanie zástupcu starostu a zásady odmeňovania poslancov
Niektoré aspekty kontroly dlhovej politiky vybraných miest a obcí
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly právnych úkonov obce
Hlavný kontrolór obce a výkon jeho funkcie v praxi
Vykonávanie predbežnej finančnej kontroly hotovostných výdavkových finančných operácií
Nedostatky zistené správou finančnej kontroly v samospráve (I.)
Člen volebnej komisie a platenie poistného na zdravotné a sociálne poistenie
Výsledky kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov pri hospodárení s verejnými prostriedkami a nakladaní s majetkom
Fond prevádzky, údržby a opráv – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí

Súvisiace otázky a odpovede

Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Poistenie ako daňový výdavok
Spotreba PHM
Zdanenie cestovných náhrad
Cestovné náhrady ako daňový výdavok stálej prevádzkarne
Cestovné náhrady, jazykový kurz komplementára
Použitie vlastného motorového vozidla SZČO
Výdavok za umytie automobilu a pokuta za prekročenie rýchlosti ako neuznaný výdavok
Vyúčtovanie nárokových a nenárokových výdavkov pri použití súkromného vozidla na pracovnú cestu
Očkovanie zamestnancov na zahraničnej pracovnej ceste
Daň z motorových vozidiel a cestovné náhrady
PHL v jednoduchom účtovníctve
Cestovné poistenie ako daňový výdavok
Cestovné náhrady a daňový výdavok
Pracovná cesta podnikateľa – FO a daňové výdavky
Nárok spoločníka a konateľa v jednej osobe na cestovné náhrady a stravné
Nárok na stravné a cestovné náhrady SZČO
Uznanie výdavkov na obstaranie bytu pri predaji bytu občanom
Zmluva o dielo a autorská zmluva od občana nepodnikateľa

Súvisiace predpisy

369/1990 Zb. o obecnom zriadení
138/1991 Zb. o majetku obcí