Pri fungovaní spoločného obecného úradu vznikajú určité náklady, ktoré je potrebné uhradiť. Jednotlivé obce si preto musia dohodnúť spôsob, ako sa budú podieľať na spolufinancovaní výdavkov spoločného obecného úradu. Pri plnení kompetencií spoločným obecným úradom je potrebné zvažovať aj vzťahy právnej zodpovednosti, ktoré môžu vzniknúť.
Význam a funkcia spoločného obecného úradu
Spoločný obecný úrad zabezpečuje písomnú agendu pre jednotlivé obce, ktoré podpísali zmluvu o zriadení spoločného obecného úradu. Pritom však nemá rozhodovaciu právomoc a právnu subjektivitu. Uvedené sa prejavuje napríklad v tom, že spoločný obecný úrad síce môže vyhotoviť návrh písomného vyhotovenia rozhodnutia na prenesenom úseku decentralizovanej miestnej štátnej správy, podpísať ho však musí len ten starosta obce, ktorému príslušný zákon priznáva právne postavenie správneho orgánu alebo iného orgánu s rozhodovacou právomocou.
______________________________
V kontexte uvedeného platí, že spoločný obecný úrad nemôže vystupovať v rámci vzťahov verejného práva, ale môže zabezpečiť realizáciu jednotlivých úkonov v konaniach decentralizovanej miestnej štátnej správy podľa osobitnej právnej úpravy.
______________________________
Napríklad môže organizovať miestne zisťovania v oblasti správy školstva, kultúry za účelom zistenia skutkového stavu veci pri výkone decentralizovanej verejnej správy. Význam spoločných obecných úradov teda spočíva v tom, že sa tým zefektívňuje výkon decentralizovanej štátnej správy hlavne v prípade malých obcí, ktoré nemajú dostatočné, predovšetkým personálne zabezpečenie procesov decentralizovanej verejnej správy.
Vzhľadom na veľký okruh kompetencií, ktoré podľa právnej úpravy prešli na miestnu samosprávu a ktoré vykonávajú spoločné obecné úrady, možno spomenúť napríklad úseky školstva, opatrovateľskej služby alebo správy kultúry.
Pod decentralizáciou verejnej správy je vo všeobecnosti možné rozumieť proces postupného presunu kompetencií, kompetenčných okruhov zo štátnej správy na miestnu samosprávu. Cieľom tohto procesu je preniesť na miestnu samosprávu výkon tých kompetenčných okruhov, ktoré dokáže samospráva zabezpečiť efektívnejšie v porovnaní so štátnou správou, nakoľko má blízko k obyvateľovi obce, ktorého práva a oprávnené záujmy má zabezpečiť.
Tento proces sa opiera o ústavnú, rámcovú, ale aj osobitnú právnu úpravu, ktorá je však diferencovaná do veľkého počtu právnych predpisov, ktoré výkon kompetencií robia neprehľadným, dokonca v určitých prípadoch právna úprava chýba, čo spôsobuje, že starostovia obcí sú nútení prijímať vnútorné normatívne predpisy v záujme zabezpečenia výkonu decentralizovanej štátnej správy.
Ide predovšetkým o tieto právne predpisy:
-