Miestna samospráva musí kvôli procesu decentralizácie verejnej správy zabezpečiť výkon delegovaných úloh štátnej správy, ktoré boli na ňu právnym poriadkom prenesené. Ide o rozsiahly komplex okruhov kompetencií, ktoré pred decentralizáciou verejnej správy vykonával štát. V prvej časti príspevku sme sa venovali zmluvám o zriadení spoločného obecného úradu a ich náležitostiam.
Právny postup samosprávy pri vybavovaní podaní spoločným obecným úradom (II.)
Ing. JUDr.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
Organizačný poriadok spoločného obecného úradu
Organizačný poriadok spoločného obecného úradu upravuje organizáciu spoločného úradu, čo znamená, že neupravuje len vnútorno - organizačné vzťahy, ktoré predstavujú vzťahy jeho jednotlivých úsekov navzájom, ale taktiež právne vzťahy organizačného charakteru smerom k ostatným obciam, zmluvným stranám zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu.
V kontexte uvedených súvislostí je organizačný poriadok spoločného obecného úradu z hľadiska obsahového a aj aspektu jeho časovej platnosti naviazaný na platnosť a účinnosť zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu a platí to, že tento organizačný poriadok spoločného obecného úradu nemôže byť prijatý pred platnosťou a účinnosťou zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, nakoľko je zameraný na jej konkretizáciu.
Príklad č. 5:
Starosta obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu sa rozhodol, že do organizačného poriadku spoločného obecného úradu zakomponuje časť o právnej povinnosti obcí, zmluvných strán zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, ohľadne úhrady nákladov, ktoré súvisia s činnosťou spoločného obecného úradu. Je takéto konanie starostu obce právne súladné?
Organizačný poriadok je vnútorným normatívnym predpisom, a preto nemôže ukladať právne povinnosti subjektom, ktoré stoja mimo pôsobnosť obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu. Taktiež platí, že organizačný poriadok nemôže upravovať tie oblasti, ktoré podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") má upravovať zmluva o zriadení spoločného obecného úradu. Preto je uvedené konanie starostu obce v rozpore so zákonom o obecnom zriadení, nakoľko financovanie úhrady nákladov súvisiacich s činnosťou spoločného obecného úradu je podstatnou obsahovou súčasťou zmlu