Podstatnou zmenou zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") bola novela č. 70/2018 Z.z., ktorá okrem iného zaviedla do tohto zákona § 2aa, ktorý ustanovuje podrobnosti procesu pričlenenia nefunkčnej obce k susediacej obci. Uvedený proces predstavuje možnosť, ako riešiť výkon jednotlivých kompetencií miestnej samosprávy v prípade, keď obec nemá funkčné obecné zastupiteľstvo a taktiež nemá starostu obce.
Príklad č. 1:
Vo voľbách do orgánov samosprávy obcí nebol do konkrétnej samosprávy zvolený starosta obce a ani príslušné obecné zastupiteľstvo. Okresný úrad v sídle kraja preto začal proces pričlenenia tejto obce k susediacej obci tým, že zvolal zhromaždenie obyvateľov nefunkčnej obce. Je uvedené konanie okresného úradu v súlade s platným právom? Možno uvedenú obec označiť za nefunkčnú obec?
Podľa § 2aa ods. 1 zákona o obecnom zriadení možno za nefunkčnú obec označiť len takú
"obec, ktorá po vykonaní dvoch po sebe idúcich volieb do orgánov samosprávy obcí nemá obecné zastupiteľstvo ani starostu obce (ďalej len "nefunkčná obec")", ...
Keďže v tomto prípade išlo o prvý neúspešný pokus o voľbu starostu obce a obecného zastupiteľstva, nemôže ísť o nefunkčnú obec. Preto okresný úrad v sídle kraja nekonal v súlade s platným právom, keď zvolal na podnet Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo") zhromaždenie obyvateľov nefunkčnej obce, na ktorom prerokoval postup podľa § 2aa ods. 1 zákona o obecnom zriadení, teda postup pričlenenia nefunkčnej obce k susediacej obci, a vypracoval z neho záznam.V uvedenom prípade mali byť v tejto obci vyhlásené opakované voľby do orgánov samosprávy obcí a až potom mal okresný úrad aplikovať tento procesný postup.
Príklad č. 2:
Okresný úrad v sídle kraja písomne vyzval susediacu obec na zabezpečenie súhlasu susediacej obce s tým, aby sa k nej pričlenila nefunkčná ob