Úprava pričlenenia obce v praktických právnych príkladoch

Vydáno: 13 minút čítania

Podstatnou zmenou zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") bola novela č. 70/2018 Z.z., ktorá okrem iného zaviedla do tohto zákona § 2aa, ktorý ustanovuje podrobnosti procesu pričlenenia nefunkčnej obce k susediacej obci. Uvedený proces predstavuje možnosť, ako riešiť výkon jednotlivých kompetencií miestnej samosprávy v prípade, keď obec nemá funkčné obecné zastupiteľstvo a taktiež nemá starostu obce.

 

Príklad č. 1:
Vo voľbách do orgánov samosprávy obcí nebol do konkrétnej samosprávy zvolený starosta obce a ani príslušné obecné zastupiteľstvo. Okresný úrad v sídle kraja preto začal proces pričlenenia tejto obce k susediacej obci tým, že zvolal zhromaždenie obyvateľov nefunkčnej obce. Je uvedené konanie okresného úradu v súlade s platným právom? Možno uvedenú obec označiť za nefunkčnú obec?
Podľa § 2aa ods. 1 zákona o obecnom zriadení možno za nefunkčnú obec označiť len takú
"obec, ktorá po vykonaní dvoch po sebe idúcich volieb do orgánov samosprávy obcí nemá obecné zastupiteľstvo ani starostu obce (ďalej len "nefunkčná obec")", ...
Keďže v tomto prípade išlo o prvý neúspešný pokus o voľbu starostu obce a obecného zastupiteľstva, nemôže ísť o nefunkčnú obec. Preto okresný úrad v sídle kraja nekonal v súlade s platným právom, keď zvolal na podnet Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo") zhromaždenie obyvateľov nefunkčnej obce, na ktorom prerokoval postup podľa § 2aa ods. 1 zákona o obecnom zriadení, teda postup pričlenenia nefunkčnej obce k susediacej obci, a vypracoval z neho záznam.
V uvedenom prípade mali byť v tejto obci vyhlásené opakované voľby do orgánov samosprávy obcí a až potom mal okresný úrad aplikovať tento procesný postup.
Príklad č. 2:
Okresný úrad v sídle kraja písomne vyzval susediacu obec na zabezpečenie súhlasu susediacej obce s tým, aby sa k nej pričlenila nefunkčná ob

Související dokumenty

Súvisiace články

Obťažovanie hlukom z kultúrneho domu
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (4. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (3. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (2. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (1. časť)
Obsahové náležitosti organizačného poriadku spoločného obecného úradu
Organizácia spoločného obecného úradu
Výkon stavebného konania spoločnými obecnými úradmi
Právny postup samosprávy pri vybavovaní podaní spoločným obecným úradom (II.)
Právny postup samosprávy pri vybavovaní podaní spoločným obecným úradom (I.)
Účtovanie spoločného stavebného úradu
Zmluva o spoločnom obecnom úrade
Financovanie a právna zodpovednosť spoločného obecného úradu
Financovanie úloh spoločného obecného úradu
Formy finančnej spolupráce obcí
Predpoklady platnosti organizačného poriadku spoločného obecného úradu
Predpoklady právnej zodpovednosti obce pri výkone správy
Rokovanie obecného zastupiteľstva počas mimoriadnej situácie
Podklady pre rozhodnutie obce v správnom konaní

Súvisiace otázky a odpovede

Dočasné preradenie administratívneho zamestnanca na pozíciu operátora
Čerpanie dovolenky pred nástupom na materskú dovolenku
Živnostník a s.r.o. ako dodávatelia
Pomoc rodinného príslušníka
Je možné urobiť zmenu úvazku pedagogických zamestnancov aj v priebehu školského roka?
Nárokovateľnosť § 82 ods. 5 zákona č. 138/2019 riaditeľom školy počas jeho funkčného obdobia.
Vymenovanie riaditeľa školy zriaďovateľom na základe návrhu rady školy a jeho reálny nástup do funkcie.
Prepočet dovolenky
Zverejňovanie dohôd
Odvolanie z funkcie vedúceho štátneho zamestnanca
Prítomnosť na pracovisku bez pracovnej zmluvy
Cestovné príkazy
Zmluva Spoločný úrad a dodatky k nej
Letná a vianočná odmena a hlavný kontrolór
Vysporiadanie prebytku hospodárenia obce
Oprávnené náklady obce
Oprávnené náklady obce 2
Používanie fondov
Prijatie úveru v obci na realizáciu projektov
Príspevok do DDS