Úprava pričlenenia obce v praktických právnych príkladoch

Vydáno: 13 minút čítania

Podstatnou zmenou zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") bola novela č. 70/2018 Z.z., ktorá okrem iného zaviedla do tohto zákona § 2aa, ktorý ustanovuje podrobnosti procesu pričlenenia nefunkčnej obce k susediacej obci. Uvedený proces predstavuje možnosť, ako riešiť výkon jednotlivých kompetencií miestnej samosprávy v prípade, keď obec nemá funkčné obecné zastupiteľstvo a taktiež nemá starostu obce.

 

Príklad č. 1:
Vo voľbách do orgánov samosprávy obcí nebol do konkrétnej samosprávy zvolený starosta obce a ani príslušné obecné zastupiteľstvo. Okresný úrad v sídle kraja preto začal proces pričlenenia tejto obce k susediacej obci tým, že zvolal zhromaždenie obyvateľov nefunkčnej obce. Je uvedené konanie okresného úradu v súlade s platným právom? Možno uvedenú obec označiť za nefunkčnú obec?
Podľa § 2aa ods. 1 zákona o obecnom zriadení možno za nefunkčnú obec označiť len takú
"obec, ktorá po vykonaní dvoch po sebe idúcich volieb do orgánov samosprávy obcí nemá obecné zastupiteľstvo ani starostu obce (ďalej len "nefunkčná obec")", ...
Keďže v tomto prípade išlo o prvý neúspešný pokus o voľbu starostu obce a obecného zastupiteľstva, nemôže ísť o nefunkčnú obec. Preto okresný úrad v sídle kraja nekonal v súlade s platným právom, keď zvolal na podnet Ministerstva vnútra Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo") zhromaždenie obyvateľov nefunkčnej obce, na ktorom prerokoval postup podľa § 2aa ods. 1 zákona o obecnom zriadení, teda postup pričlenenia nefunkčnej obce k susediacej obci, a vypracoval z neho záznam.
V uvedenom prípade mali byť v tejto obci vyhlásené opakované voľby do orgánov samosprávy obcí a až potom mal okresný úrad aplikovať tento procesný postup.
Príklad č. 2:
Okresný úrad v sídle kraja písomne vyzval susediacu obec na zabezpečenie súhlasu susediacej obce s tým, aby sa k nej pričlenila nefunkčná ob

Související dokumenty

Súvisiace články

Vnútorné predpisy spoločného obecného úradu
Podklady pre rozhodnutie obce v správnom konaní
Predpoklady platnosti organizačného poriadku spoločného obecného úradu
Predpoklady právnej zodpovednosti obce pri výkone správy
Rokovanie obecného zastupiteľstva počas mimoriadnej situácie
Formy finančnej spolupráce obcí
Fungovanie a organizácia spoločného obecného úradu
Vnútorné predpisy spoločného obecného úradu
Obsah podania a jeho posúdenie obcou
Proces vzniku spoločného obecného úradu
Financovanie úloh spoločného obecného úradu
Obťažovanie hlukom z kultúrneho domu
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (4. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (3. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (2. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (1. časť)
Obsahové náležitosti organizačného poriadku spoločného obecného úradu
Organizácia spoločného obecného úradu
Výkon stavebného konania spoločnými obecnými úradmi

Súvisiace otázky a odpovede

Zmluva Spoločný úrad a dodatky k nej
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
VZN o vydávaní VZN
Obecné zastupiteľstvo a verejné obstarávanie
Nadobudnutie pozemku do vlastníctva obce od SPF.
Zaokrúhľovanie platieb v hotovosti a účtovníctvo ROPO
Účtovanie vratných obalov
Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Nadobudnutie majetku neziskovou organizáciou od zdriaďovateľa za 1 €
Kód zdroja
Nákup lodného kontajnera - rozpočtová klasifikácia
Povinnosť zverejňovania zmlúv v CRZ. Zverejňovanie všeobecne
Výročná správa RO
Odstránenie revíznych závad v kotolni
Účtovanie kontokorentného úveru
Zvolanie ustanovujúceho zastupiteľstva
Použitie kódu zdroja 43
Starosta obce - dovolenka
Vratky nevyčerpaných FP v danom roku
Nezisková organizácia