Spoločný obecný úrad predstavuje často využívané riešenie výkonu decentralizovaných kompetencií samosprávou. Využívaným je predovšetkým preto, že na rozdiel od zlučovania obcí, keď dochádza k faktickému zániku právnej subjektivity zlučovaných obcí, spoločné obecné úrady predstavujú optimalizáciu výkonu prenesených kompetencií štátnej správy jednotlivými obcami - zmluvnými stranami zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu. Nedochádza pritom k zániku právnej subjektivity takýchto obcí, ktoré si takýmto spôsobom zabezpečujú výkon decentralizovaných úloh štátnej správy. Právnym základom na činnosť spoločného obecného úradu je podľa § 20a ods. 2 a 3 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") zmluva o zriadení spoločného obecného úradu.
Organizácia spoločného obecného úradu
Vydáno:
9 minút čítania
Organizácia spoločného obecného úradu
Ing. JUDr.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
Príklad č. 1:
Jednotliví starostovia obcí, ktorí podpísali zmluvu o zriadení spoločného obecného úradu, si v nej upravili sídlo a štatutárny orgán spoločného obecného úradu. Je uvedený postup v súlade s právnym poriadkom?
Podľa § 20a ods. 3 písm. a) zákona o obecnom zriadení musí zmluva o zriadení spoločného obecného úradu obsahovať označenie jeho sídla. Pokiaľ spoločný obecný úrad zabezpečuje prenesený výkon štátnej správy pre obec, ktorá ho uskutočňuje podľa osobitného predpisu aj pre iné obce, je jeho sídlom táto obec. Určenie sídla spoločného obecného úradu je podstatné aj z organizačného hľadiska, keďže táto obec bude vykonávať úlohy spoločného obecného úradu v konaniach (napr. v stavebnom konaní), opatrovateľskej