Pomoc štátu zamestnávateľom počas COVID-19

Vydáno: 9 minút čítania

Počas pandémie COVID-19 nedokáže prevažná väčšina zamestnávateľov udržať pracovné miesta. Neschopnosť financovať cenu práce má existenčné dôsledky pre zamestnávateľov, zamestnancov a následne pre celú ekonomiku štátu. Opatrenia na trhu práce sú predmetom regulácie zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti v z. n. p. (ďalej len „zákon o službách zamestnanosti“).

Zákon o službách zamestnanosti štandardne upravuje dva základné nástroje pomoci zamestnávateľom pri záchrane pracovných miest.

Ustanovenie § 50k zákona o službách zamestnanosti upravuje príspevok na podporu udržania pracovných miest. Príspevok sa môže poskytnúť (nie je na to právny nárok) zamestnávateľovi, ktorý najmenej tri mesiace pred podaním žiadosti o poskytnutie príspevku udržal pracovné miesta aj v prípade pretrvávajúcich vážnych prevádzkových dôvodov vymedzených v písomnej dohode so zástupcami zamestnancov, na základe ktorých po dohode s úradom na prechodné obdobie obmedzí svoju prevádzkovú činnosť tak, že nebude zamestnancom prideľovať prácu v rozsahu najmenej 6 % a najviac 40 % ustanoveného týždenného pracovného času. Mesačná výška príspevku je 50 % z náhrady mzdy poskytnutej zamestnancovi, najviac 60 % z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje. Príspevok sa poskytuje najviac počas 12 mesiacov. Príspevok sa poskytuje za dni, v ktorých bola zamestnancovi poskytnutá náhrada mzdy, v úhrne na

Související dokumenty

Súvisiace články

Úprava rozpočtových pravidiel v čase mimoriadnej situácie
Vzor č. 2 Upovedomenie o predĺžení lehoty na rozhodnutie – COVID-19
Zmena pravidiel používania návratných zdrojov financovania a prostriedkov rezervného fondu
Vykonávanie zmien rozpočtu v podmienkach územnej samosprávy
Účtovanie návratných zdrojov financovania v podmienkach miest a obcí
Rezervný fond obce v roku 2020 a 2021
Stále aktuálne výnimky z rozpočtových pravidiel v čase pandémie a ich zmeny od 1. októbra 2020
Účtovné prípady súvisiace so šírením ochorenia COVID-19
Praktické príklady účtovania špecifických prípadov súvisiacich s pandémiou COVID-19
Výdavky spojené s testovaním
Záverečný účet obce za rok 2020 - praktické príklady
Mimoriadne opatrenia v rozpočtovej oblasti v roku 2021
Nezákonné konanie verejného zhromaždenia
Zmeny v sociálnom, zdravotnom a dôchodkovom sporení počas pandémie COVID-19
Novela zákona o obecnom zriadení v súvislosti s COVID-19
COVID-19 a pracovné právo
Per rollam hlasovanie obecného zastupiteľstva
Praktické riešenia situácií v súvislosti s COVID-19 v územnej samospráve
Hlavný kontrolór obce počas COVID-19

Súvisiace otázky a odpovede

Pedagogický zamestnanec - čiast.úväzkom?
Odmena 500,- €
Nárok na dovolenku a preplatenie nevyčerpanej dovolenky starostky
Odstupné starostovi a odvody z odstupného
Výpočet odstupného pre starostu
Starosta obce - dovolenka
Výpočet priemernej mzdy starostu - odstupné
Výpočet odstupného pre starostku
Uznanie kreditov + príplatok
Predlženie zmluvy na dobu určitú
Výpočet platu kontrolóra
Nevyčerpaná dovolenka
Stabilizačný príspevok a exekučný príkaz
Výpočet hodinovej sadzby funkčného platu od 1.1.2023
Verejná správa - zaokrúhľovanie príplatkov od 1.1. 2023
Účtovanie stabilizačného príspevku v rozpočtovej organizácii
Predčasné ukončenie pracovného pomeru
Pracovná náplň riaditeľa ZŠ
Stravovanie zamestnancov vo vlastnej reštaurácii
Zaradenie vychovávateľky v MŠ