Hrozba celosvetových rozmerov zasiahla v marci 2020 aj Slovensko. Hrozivé štatistiky o šírení nákazy mobilizovali štátne orgány k mimoriadnym opatreniam, ktoré zásadne zmenili fungovanie bežného života vrátane pravidiel fungovania miestnych samospráv.
1. Spoločenské východiská
Pandémia COVID-19 zasiahla mnohé oblasti spoločenského života spôsobom, ktorý sa nevyhnutne premietol aj do oblasti práva. Vo veľmi krátkom čase vzniklo viac vynútených novelizácií právnych predpisov. Reálne potreby chodu miestnych samospráv sa dostali do kolízie s vyhláseným núdzovým stavom a s obmedzeniami, ktoré z toho vyplynuli.
Ako veľmi vážna prekážka sa javila nemožnosť konať zasadnutia obecných zastupiteľstiev v dôsledku vyhláseného zákazu konať hromadné podujatia. Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") a najmä jeho pravidlá o rokovaní obecného zastupiteľstva nebolo možné riadne uplatniť. Niektoré samosprávy v snahe preklenúť nečinnosť uplatnili v obecnom zastupiteľstve rozhodovanie "per rollam" (tzn. výmenou písomností zaslaných na vyjadrenie).
Zákon o obecnom zriadení - výňatok
§ 12
§ 12
(7) Obecné zastupiteľstvo rokuje vždy v zbore. ...
(8) Rokovania obecného zastupiteľstva sú zásadne verejné. ...
(8) Rokovania obecného zastupiteľstva sú zásadne verejné. ...
Je zrejmé, že zasadnutie obecného zastupiteľstva a rozhodovanie, ktoré sa redukuje len na výmenu písomností medzi poslancami, bez možností priamej komunikácie a výmeny názorov, nie je rozhodovaním v zbore a ignoruje spomínanú zásadu verejnosti.
Poznámka autora: Rozhodovanie per rollam je pomerne rozšírené v obchodných spoločnostiach, spravidla v takom prípade, ak ide o naliehavú vec a súčasne by nebolo efektívne zvolanie osobného stretnutia členov príslušného kolektívneho orgánu. Rokovacie pravidlá dotknutého orgánu spravidla obsahujú presné vymedzenie podmienok takéhoto rozhodovania a podrobné pravidlá, ktoré zabezpečia, aby sa uplatnili názory členov kolektívneho orgánu v štádiu pripomienok i v záverečnom hlasovaní.
Je vlastnosťou krízovej situácie, že neumožňuje uplatnenie predvídaných pravidiel, a že realita často paradoxne kontrastuje s pravidlami, ktoré sú počas krízovej situácie vyhlásené. Tak sa stalo, že
-
na jednej strane sa zasadnutia obecných zastupiteľstiev vnímali v rámci množiny zakázaných hromadných podujatí
-
a súčasne zasadala a rokovala Národná rada Slovenskej republiky (ďalej len "NR SR") krízové štáby na rôznych úrovniach, rokovala vláda SR, expertné skupiny a pod.
Poznámka autora: Rovnaké hygienické opatrenia, aké sa uplatnili na činnosť nášho 150-členného parlamentu, bolo možné stanoviť a uplatniť aj na činnosť miestnych alebo regionálnych samospráv.
Určite nie je sporné, že záväzné pravidlá, ktoré sú vyhlásené počas krízovej situácie, platia aj pre štátne orgány a niet pochýb ani o tom, že práve pre preklenutie krízového stavu je nevyhnutné, aby príslušné orgány fungovali a konali. To sa však týka rovnako aj orgánov verejnej správy na miestnej alebo regionálnej úrovni. Spoločenské znepokojenie prekrylo v pohľade na činnosť miestnych samospráv fakt, že obecné zastupiteľstvá sú orgánmi verejnej moci a vo svojej pôsobnosti majú mnohé úlohy, ktoré tiež neznesú odklad alebo sú v krízovej situácii o to naliehavejšie.
Nevyjasnený pohľad na činnosť orgánov miestnych samospráv počas krízovej situácie a súčasná neodkladná naliehavosť potreby zabezpečiť ich činnosť viedla k riešeniu na úrovni zákona. Dňa 7. apríla 2020 schválila NR SR zákon č. 73/2020 Z.z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva vnútra SR v súvislosti s ochorením COVID-19, ktorý v Čl. I novelizuje zákon o obecnom zriadení (ďalej len "zákon č. 73/2020 Z.z."). Predmetom našej pozornosti je spomínaná no