Príspevok rozoberá najčastejšie otázky územnej samosprávy, s ktorými sa musela vysporiadať v poslednom období. Prinášame v ňom odporúčania na riešenie rôznych situácií, ktoré vznikli vzhľadom na dodržiavanie osobitných predpisov, interných aktov v nadväznosti na šíriacu sa pandémiu koronavírusu COVID-19 a prislúchajúce povinnosti územnej samosprávy.
Sme základná škola, musí byť evidencia dochádzky podpísaná samotným pedagogickým zamestnancom alebo stačí len ju vytlačiť a založiť?
Evidencia dochádzky podľa zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len "Zákonník práce") nemusí byť podpísaná, t.j. zákon to neukladá ako povinnosť. Určiť tak môže interný riadiaci akt alebo pracovný poriadok školského zariadenia. Podľa § 99 Zákonníka práce zamestnávateľ je povinný viesť evidenciu pracovného času, práce nadčas, nočnej práce, aktívnej časti a neaktívnej časti pracovnej pohotovosti zamestnanca tak, aby bol zaznamenaný začiatok a koniec časového úseku, v ktorom zamestnanec vykonával prácu alebo mal nariadenú, alebo dohodnutú pracovnú pohotovosť.
Zamestnanci našej mestskej časti pracujú na diaľku cez home office v zmysle interného príkazu starostu. Je v tomto prípade tiež povinné evidovanie dochádzky zamestnancov?
Áno. V predmetnom prípade takisto ide o výkon práce, ktorý nie je vykonávaný na obvyklom mieste, avšak evidenciu dochádzky spracúva zamestnávateľ a zamestnanec (podľa dohody) a zasiela výkaz prác alebo rozsah pracovného času (s časom začatia a skončenia pracovného času).
Môže obec alebo samosprávny kraj zamieňať si majetok na základe zmluvy s iným subjektom?
Z hľadiska zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. a zákona č. 446/2001 Z.z. o majetku vyšších územných celkov v z. n. p. môže obec a vyšší územný celok uzatvori