Nezákonné konanie verejného zhromaždenia

Vydáno: 10 minút čítania

Právo zhromažďovať sa patrí k základným právam a slobodám garantovaným zákonom č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v z. n. p., ako i Listinou základných práv a slobôd. Právo zhromažďovať sa však nie je neobmedzené. Verejné zhromaždenia sa konajú na území obce. Uskutočnenie verejného zhromaždenia môže ohrozovať rôzne verejné záujmy v obci, napr. ochranu zdravia, verejného poriadku, bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky a pod. Keďže v súčasnosti je realizácia zhromaždovacieho práva výrazne ovplyvnená šírením infekčnej nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19, naberá problematika verejného zhromažďovania na intenzite. Kľúčové kompetencie voči verejným zhromaždeniam zákonodarca zveruje práve obciam ako orgánom verejnej správy. Obce svoje kompetencie však často nepoznajú a nedokážu zákonne konformne realizovať svoje právomoci. Organizátori verejných zhromaždení pritom často porušujú povinnosti pri zvolávaní a uskutočňovaní verejných zhromaždení. Príspevok pojednáva o oznamovacej povinnosti zvolávateľa verejného zhromaždenia a o vyvodení zodpovednosti obcou za nezákonný postup zvolávateľa.

 
Právna úprava
Konanie verejných zhromaždení nie je založené na povoľovacom konaní, t.j. konanie verejného zhromaždenia nepodlieha povoleniu obce. Konanie verejného zhromaždenia je založené na oznamovacej povinnosti zvolávateľa verejného zhromaždenia.
Úlohy obcí a zvolávateľov verejných zhromaždení upravujú najmä:
-
zákon SNR č. 84/1990 Zb. o zhromažďovacom práve v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 84/1990 Zb.");
-
zákon SNR č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v z. n. p. (ďalej len "správny poriadok");
-
ústavný zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v z. n. p. (ďalej len "Ústava SR").
 
Zákonný postup pri oznámení zhromaždenia
Podľa § 5 ods. 1 zákona č. 84/1990 Zb.:
I------------------------------------------------------------------------------I I I I "Zvolávateľ je povinný zhromaždenie písomne oznámiť

Související dokumenty

Súvisiace články

Zmena pravidiel používania návratných zdrojov financovania a prostriedkov rezervného fondu
Vykonávanie zmien rozpočtu v podmienkach územnej samosprávy
Účtovanie návratných zdrojov financovania v podmienkach miest a obcí
Rezervný fond obce v roku 2020 a 2021
Stále aktuálne výnimky z rozpočtových pravidiel v čase pandémie a ich zmeny od 1. októbra 2020
Účtovné prípady súvisiace so šírením ochorenia COVID-19
Praktické príklady účtovania špecifických prípadov súvisiacich s pandémiou COVID-19
Úprava rozpočtových pravidiel v čase mimoriadnej situácie
Novela zákona o obecnom zriadení v súvislosti s COVID-19
Per rollam hlasovanie obecného zastupiteľstva
Postup stavebného úradu počas druhej vlny šírenia choroby COVID-19 (1. časť)
Opatrenia počas obdobia pandémie vo vzťahu k miestnym daniam
Obmedzenie rozhodovania obecných zastupiteľstiev počas krízovej situácie
Výkazníctvo štátnej správy a samosprávy v období pandémie
Rokovanie obecného zastupiteľstva počas COVID-19
Praktické riešenia situácií v súvislosti s COVID-19 v územnej samospráve
Hlavný kontrolór obce počas COVID-19
Finančná kontrola v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie
Prehľad lehôt v samospráve, ktoré môžu byť posunuté

Súvisiace otázky a odpovede

Starosta obce - dovolenka
Predčasný starobný dôchodok
Práceneschopnosť a výkon funkcie starostu obce?
Použitie fondu opráv nájomných bytov
Starosta obce a pracovný pomer na určitú dobu
Hlavný kontrolór a jeho právne istoty
Zamestnávateľ a zamestnanci na obecnom úrade
Dohoda o vykonaní práce
Zamestnanec príspevkovej organizácie a nárok na odchodné
Náhradu platu starostu v prípade čerpania dovolenky
Starosta a čerpanie dovolenky
Rozsah úväzku starostu
Starosta a nevyčerpaná dovolenka
Práva a nároky starostu obce
Ochrana pred prepustením počas materskej a rodičovskej dovolenky
Výpoveď osamelej zamestnankyni
Voľno na svadbu
Školenie zamestnanca obce
Príspevok na stravovanie
Úväzok hlavného kontrolóra