V príspevku poskytujeme niekoľko praktických príkladov, ktoré môžu nastať pri zostavovaní záverečného účtu obce a pri výpočte prebytku, resp. schodku hospodárenia za rok 2020 so zreteľom na mimoriadne opatrenia v oblasti rozpočtových pravidiel, ktoré sa uplatňujú na základe zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 67/2020 Z. z.“).
Mimoriadne opatrenia môžu ovplyvniť zostavenie záverečného účtu, keďže východiskom zostavenia záverečného účtu je vysporiadanie finančných vzťahov obce, a to najmä k štátu (k štátnemu rozpočtu a štátnym fondom), k zriadeným rozpočtovým a príspevkovým organizáciám, k právnickým osobám, ktorých je zakladateľom, a k rozpočtom iných obcí a k rozpočtu VÚC, do ktorého územia obec patrí, ak plnia spoločné úlohy.
Vysporiadanie finančných vzťahov a najmä zúčtovanie finančných prostriedkov z nich vyplývajúcich je dôležité pri usporiadaní prebytku rozpočtu. Z prebytku rozpočtu je podľa § 16 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy") potrebné vylúčiť nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté obci v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu, ak je ich možné použiť v roku 2021 alebo v nasledujúcich rozpočtových rokoch. Rovnako sa z prebytku rozpočtu vylučujú aj nevyčerpané účelové prostriedky, ktoré nebolo možné použiť v súlade s účelom a ktoré sa z tohto dôvodu v nasledujúcom rozpočtovom roku pri ich zúčtovaní vracajú poskytovateľovi. Osobitným predpisom sú napr. zákon č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny v z. n. p., ktorý rieši náhradnú výsadbu drevín, a zákon č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a to tieto konkrétne ustanovenia:
-
§ 8 ods. 4 - kapitálové výdavky možno použiť na určený účel aj v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch a kapitálové výdavky poskytnuté na účel ustanovený osobitným predpisom [podľa § 2 písm. c) zákona č. 526/2010 Z.z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky v z. n. p.] možno použiť aj v nasledujúcich piatich rozpočtových rokoch po rozpočtovom roku, na ktorý boli rozpočtované. Prostriedky Európskej únie (ďalej len "EÚ"), prostriedky štátneho rozpočtu (ďalej len "ŠR") určené na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a EÚ a prostriedky ŠR určené na financovanie účelov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi Slovenskou republikou a inými štátmi možno použiť aj v nasledujúcich rozpočtových rokoch až do ich vyčerpania na určený účel. Rovnako v nasledujúcich dvoch rozpočtových rokoch po rozpočtovom roku, na ktorý boli rozpočtované, možno použiť aj bežné výdavky na úhradu dane z pridanej hodnoty podľa osobitného zákona;
-
§ 8 ods. 5 - bežné výdavky s výnimkou miezd, platov, služobných príjmov a ostatných osobných vyrovnaní a odmien vyplácaných na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, ktoré boli poskytnuté právnickej osobe alebo fyzickej osobe príslušným správcom kapitoly ako bežný transfer po 31. júli rozpočtového roka a ktoré nebolo možné použiť do konca príslušného rozpočtového roka, možno použiť do 31. marca nasledujúceho rozpočtového roka.
Mimoriadne opatrenia sa dotkli aj aplikácie týchto ustanovení zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.:
-
§ 8 ods. 5 - posunutie lehoty použitia bežných výdavkov, ktoré boli poskytnuté právnickej osobe alebo fyzickej osobe príslušným správcom kapitoly ako bežný transfer z 31. marca na obdobie najneskôr do dvoch kalendárnych mesiacov nasledujúcich po skončení obdobia pandémie (na základe novely zákona č. 67/2020 Z.z. termín skončenia pandémie je 30. septembra 2020, a tak bola leho