Núdzový stav skončil uplynutím soboty 13. júna. Mimoriadna situácia vyhlásená uznesením vlády z 11. marca 2020 však trvala naďalej aj po ukončení núdzového stavu. Mimoriadna situácia nemá zákonom určené časové ohraničenie. V prípade potreby ďalšie opatrenia budú prijímané prostredníctvom ustanovení zákona č. 42/1994 Z.z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z. n. p. (ďalej len "zákon o civilnej ochrane obyvateľstva"). Uznesením vlády SR č. 587/2020 s účinnosťou od 1. októbra 2020 bol opäť vyhlásený núdzový stav.
Rozdiely medzi mimoriadnou situáciou a núdzovým stavom
Mimoriadna situácia | Núdzový stav | |
Právna úprava | zákon o civilnej ochrane obyvateľstva | ústavný zákon č. 227/2002 Z. z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v z. n. p. |
Orgán, ktorý vyhlasuje | vláda SR, okresný úrad v sídle kraja, okresný úrad, obec (v závislosti od územného obvodu) |
vláda SR |
Dĺžka trvania | neobmedzene | nevyhnutný čas, najdlhšie 90 dní |
Cieľom tohto príspevku je uviesť stále platné opatrenia a ich aktuálne časové obmedzenie týkajúce sa rozpočtového hospodárenia orgánov verejnej správy, najmä miest, obcí, vyšších územných celkov, ale aj nimi zriadených rozpočtových a príspevkových organizácií.
Opatrenia, ktoré sú obsahom tohto príspevku boli upravené zákonom č. 67/2020 Z.z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 67/2020 Z.z.").
V zákone č. 67/2020 Z.z. je definovaný pojem
"obdobie pandémie"
, ktorým je obdobie
od 12. marca 2020
, keď vláda Slovenskej republiky vyhlásila mimoriadnu situáciu a platí
do konca kalendárneho mesiaca
, v ktorom vláda mimoriadnu situáciu odvolá.Opatrenia v zmysle zákona č. 67/2020 Z.z. sú účinné nielen počas obdobia pandémie, ale až do uplynutia najneskoršej lehoty podľa tohto zákona. Okrem toho vláda má oprávnenie ro