Výročná správa je dokument zostavovaný v zmysle zákona o účtovníctve. Predstavuje dokument, ktorý poskytuje komplex účtovných, rozpočtových aj neekonomických informácií o účtovnej jednotke, resp. konsolidovanom celku určený nielen odborníkom, ale aj širokej verejnosti.
Obdobne ako pre iné typy účtovných jednotiek, aj pre organizácie samosprávy je povinnosť zostaviť výročnú správu zadefinovaná v zákone č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“).
Obce, mestá a samosprávne kraje majú povinnosť dať si overiť individuálnu aj konsolidovanú účtovnú závierku audítorom, a preto v zmysle § 20 zákona o účtovníctve sú povinné vyhotovovať výročnú správu, ktorej súlad s účtovnou závierkou taktiež overuje audítor.
Legislatívny rámec vzťahujúci sa na výročnú správu predstavujú najmä tieto ustanovenia zákona o účtovníctve:
- § 4 ods. 6 – výročná správa je účtovný záznam,
- § 8 ods. 3 – účtovníctvo účtovnej jednotky je úplné, ak okrem iného účtovná jednotka vyhotovila individuálnu výročnú správu, prípadne konsolidovanú výročnú správu,
- § 21 ods. 2 – individuálna a konsolidovaná výročná správa obcí alebo vyšších územných celkov sa ukladá v registri účtovných závierok do jedného roka od skončenia účtovného obdobia, ktorého sa týka,
- § 22a ods. 6 – účtovná jednotka, ktorá zostavuje konsolidovanú účtovnú závierku, má povinnosť zostaviť konsolidovanú výročnú správu. Takáto účtovná jednotka môže údaje z individuálnej výročnej správy uviesť v konsolidovanej výročnej správe, a teda nezostavovať individuálnu výročnú správu ako samostatný dokument.
Z uvedeného vyplýva, že obec, mesto a VÚC majú povinnosť zostavovať individuálnu výročnú správu. Tie obce, mestá a všetky VÚC, ktoré zostavujú konsolidovanú účtovnú závierku, majú povinnosť zostaviť aj konsolidovanú výročnú správu, a práve tieto organizácie sa môžu rozhodnúť, či budú zostavovať dva dokumenty – individuálnu aj konsolidovanú výročnú správu, alebo zostavia iba jeden dokument, tzv. spojenú výročnú správu za konsolidovaný celok.
Všeobecne zákon o účtovníctve požaduje vo výročnej správe najmä tieto typy informácií:
- Účtovnú závierku za účtovné obdobie, za ktoré sa vyhotovuje výročná správa a správu audítora k tejto účtovnej závierke.
- Informácie o vývoji účtovnej jednotky, o stave, v ktorom sa nachádza, o významných rizikách a neistotách, ktorým je účtovná jednotka vystavená. Informácia sa poskytuje vo forme vyváženej analýzy stavu a prognózy vývoja a obsahuje dôležité finančné a nefinančné ukazovatele, vrátane informácie o vplyve činnosti účtovnej jednotky na životné prostredie a na zamestnanosť s poukázaním na príslušné údaje uvedené v účtovnej závierke.
- Udalosti osobitného významu, ktoré nastali po skončení účtovného obdobia, za ktoré sa vyhotovuje výročná správa.
- Predpokladaný budúci vývoj činnosti účtovnej jednotky.
- Náklady na činnosť v oblasti výskumu a vývoja.
- Nadobúdanie vlastných akcií, dočasných listov, obchodných podielov a akcií, dočasných listov a obchodných podielov materskej účtovnej jednotky.
- Návrh na rozdelenie zisku alebo vyrovnanie straty.
- Informácie o tom, či účtovná jednotka má organizačnú zložku v zahraničí.
Na základe všeobecných požiadaviek zákona o účtovníctve považujeme za vhodný takýto obsah výročnej správy obce, mesta alebo VÚC:
- úvod – úvodné slovo starostu/primátora/predsedu,
- organizačná štruktúra (s uvedením všetkých organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti), štatutárne orgány, podiely v obchodných spoločnostiach),
- činnosť v roku 2011,
- činnosť obce/úradu v roku 2011,
- činnosť všetkých účtovných jednotiek v zriaďovateľskej pôsobnosti obce v roku 2011,
- rozpočet a plnenie rozpočtu (s uvedením analýz v grafickom znázornení, porovnanie s minulým rokom a s vysvetlením významných zmien),
- za obec/úrad,
- za všetky účtovné jednotky v zriaďovateľskej pôsobnosti obce,
- analýza významných položiek z účtovnej závierky v rozsahu:
- významných prírastkov dlhodobého majetku,
- predaja dlhodobého majetku,
- analýzy nákladov a výnosov v porovnaní s minulým rokom a vysvetlením významných rozdielov